Hejsan!

Tänkte bygga ett trädäck på baksidan av huset där det ligger sjösten i dagsläget (se bild). Under sjöstenen ligger en markduk och det är väldigt platt redan.

Trädgårdsgång av stenplattor på grus, stödmur i bakgrunden, betonggångstenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag provade gräva upp ett hål under markduken och det var 15cm grus? Jag vet inte vad man ska kalla det (se den lilla högen jag grävde upp på bilden). Efter 15cm grus stötte jag iaf på berg/sten.

Så på vad ska jag bygga mitt trädäck här? Min tanke var att ta bort sjösten och fylla på med makadam av något slag för att jämna ut lite och sedan lägga ut stenplattor och bygga på det. Finns det några risker med det och finns det kanske något bättre sätt att göra det på?

Ett litet berg av jord blandat med grus och sten på en brokig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand / Kristian
 
Slutagräv jord ankare , mycket effektivt
 
Om det bara ska vara ett trädäck utan tak finns ingen anledning att krångla till det i onödan. Stenplattor, som du är inne på, kommer funka utmärkt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Viktigt dock att du rör marken under plattorna så lite som möjligt dvs försöka inte få det jämt genom att gräva under plattorna då finns det risk att det sätter sig.
 
Funderat på marksten ? Du har bra underlag redan och slipper nästan allt underhåll och sprucken trall med ev stickor…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funderat på marksten ? Du har bra underlag redan och slipper nästan allt underhåll och sprucken trall med ev stickor…
Det har bollats lite kring det här hemma, men landade i att vi tycker om trädäck mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.