N nezze skrev:
Vad alla sågar valet av laminat…
Passar knappast in i ett hus från 1800 talet hur fint det än må vara
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi har laminat i sovrummet som har legat ca 20 år. Slitaget är minimalt i ett sovrum så det ser ut som nytt. Så snart jag blir klar med viktigare saker så åker laminatgolvet ut och ersätts av ekparkett. Plastkänslan i laminat är inte kul men bryr man sig inte om sånt så är det troligen ett bra val.

Oavsett typ av golv så kan avjämningen ta ganska många timmar beroende på hur stora nivåskillnader, diken och vallar som ytan består av. Underlaget kan ibland vara helt plant men det är ovanligt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Finns ju laminat som ser gammalt ut kvistar mm inslag av slitage som ser verkligt ut gärna åt det mörka hållet..
 
TRJBerg
Laminat har sina praktiska fördelar. Och nackdelar. Det är hållbart men blir det en skada ser det fult ut och inget kan göras. Mm.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
N nezze skrev:
Vad alla sågar valet av laminat
Verkar som ni bara tittat på billiga laminatgolv. Köper man ett med bra kvalitet håller de lätt 20 år, säkert ännu mer. Har haft mitt i 10 år, ser ut som den dagen jag la det. 20 års garanti i offentliga miljöer. Dämpade på undersidan och spont av aluminium.
Att ditt laminatgolv är lika ocharmigt idag som när du la det är inte alls förvånande.
Har aldrig sett ett vackert laminatgolv.
 
  • Gilla
  • Älska
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ni bestämmer själva, men du kan köpa hur dyrt laminat du vill för det kommer ändå förstöra huset.

Tänk på att du istället satsar på parkett som ligger i mellanprisklassen som du med åren kan slipa. Laminat får du slänga ut om 10 år för då är det så fult. Dessutom med ett så gammalt hus kommer det bli svårt att få laminat bra över tid oavsett hur dyrt det är.

Laminat är plast och parkett trä. Tänk om o tänk rätt:cool:
Nja, jag har haft Pergo laminat i 35år och det är lika snyggt trots golvvärme under så problemet med kvalitetsaspekten stämmer inte.
- Få som ser/tänker på att det är laminat och det är mkt tåligt o lättstädat men det är klart att riktiga plankgolv ger ägaren en mera genuin "känsla" om villan/lägenheten är, säg, byggd före 1950.
Men ibland måste man låta behovet och förnuftet vinna över "känslan", trots att det idag verkar som om allt handlar om känsla och inte förnuft.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Nja, jag har haft Pergo laminat i 35år och det är lika snyggt trots golvvärme under så problemet med kvalitetsaspekten stämmer inte.
- Få som ser/tänker på att det är laminat och det är mkt tåligt o lättstädat men det är klart att riktiga plankgolv ger ägaren en mera genuin "känsla" om villan/lägenheten är, säg, byggd före 1950.
Men ibland måste man låta behovet och förnuftet vinna över "känslan", trots att det idag verkar som om allt handlar om känsla och inte förnuft.
Du påstår att det är "få som ser/tänker på att det är laminat".
Har du aktivt frågat de människor som beträder ditt golv eller vad är din källa på detta påstående?
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Jag har aldrig gått på ett laminatgolv utan att det känns kallt. Våra laminatgolv i vårt hus har hållit i 25 år (de som finns kvar) och de ser fortfarande helt nya ut, men de är fruktansvärda.

Men alla får göra sina egna val.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Varför ska man bry sig om vad andra tycker? Gud vad tråkigt liv att behöva tänka på vad alla andra ska tänka och tycka om ens golv odyl...

Kör parkett, trä, jordgolv eller vadsomhelst så länge du gör det i ditt hus för dig själv :cool:
 
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Det kan vara bra att tänka på att man kan behöva sälja sitt hus långt innan man hade tänkt sig av skäl som man inte råder över. Då är det en stor fördel om huset är lättsålt och drar till sig så många intressenter som möjligt för att få så bra betalt som möjligt. Typ av golv kommer en bit ner på priolistan för de flesta men stampat jordgolv kommer att ha en starkt dämpande inverkan på priset. Valet gör man såklart själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Frågan var ju inte valet av laminat utan kostnaden för inläggning, låt ts välja material utifrån behov och vad man tycker passar.
Kostnaden för läggning känns lite i överkant, men samtidigt svårt att avgöra utan att veta hur mycket tid det krävs för underarbetet. Själva läggning av ett "bra" golv borde inte ta mera än två dagar för 60 kvm, det har jag själv lagt som "hemmasnickare" (Pergo Laminat Longplank 2 m).
Ska det även listas i rummen?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ni bestämmer själva, men du kan köpa hur dyrt laminat du vill för det kommer ändå förstöra huset.
Vilka meningslösa överdrifter.

Självklart får man tycka att laminat är opassande i en viss typ av hus men att påstå att huset förstörs är osakligt trams! Ett nedbrunnet hus är förstört. I ett hus med laminatgolv kan man byta golv och få det precis som man vill så det är knappast ett förstört hus.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
M Malinelisabeth skrev:
Vad ska kostnaden för en snickare ligga på för att lägga 80kvm laminat klickgolv? 45kvm är ett stort rum plus en gång plus 15 kvm sovrum. På två ställen ska golvet jämnas/planas ut och underlag ska användas överallt. (Fått en offert på 40 000 exl rot & exl golvet)
Ocker pris för mig.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
nocly1 nocly1 skrev:
Ocker pris för mig.
Då jag inte ser att det framgår exakt vad detta innebär:
M Malinelisabeth skrev:
På två ställen ska golvet jämnas/planas ut
har i alla fall jag svårt att kommentera priset.
 
  • Gilla
Gogga och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då jag inte ser att det framgår exakt vad detta innebär:
har i alla fall jag svårt att kommentera priset.
Jag kanske var för hastigt med att kommenta om priset.

Har ni frågat mer om offerter?

När man lägga golv så ska man alltid jämna ut ytan. Det ska ingå i priset.
Offerten du fick är bara för arbetet?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.