I höstas dränerade vi om, la ner dräneringsrör någon meter ut från huset, just för att slippa risken för sättningar vid grävning närmast grunden. Endast grässvålen togs bort och lutningen justerades bort från huset närmast grunden. Vi grävde själva för hand närmast sockeln och la ut singel. Huset är byggt av timmerstomme som vilar på en betongsockel (ej hel platta), krypgrund.

Nu när snön börjar smälta bort uppdagas detta, ett slukhål som leder bort in under ena hörnet av huset! Den där randen av singel runt knuten var horisontell i höstas.. Och jag kan trycka in handen långt under sockeln nu.

Vad gör vi nu? är det rimligt att begära att entreprenören justerar, och vad är egentligen bästa åtgärd i det här läget?

Rödfärgad stuga, vit stuprör, sprucket torrt mark, barr, smältande snö, övergång vinter till vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högst troligtvis har marken bara satt sig efter att de har återfyllt. Entreprenören har helt enkelt inte packat massorna som man har återfyllt. Lösningen på det hela är att fylla på mer jord.

Det kan i undantagsfall vara så att ledningarna har dragits isär och att det i sådana fall har spolas bort material, men det kan man se om man filmar ledningarna.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
S
Var går dagvattenröret? Alltså takavvattningen.
 
  • Gilla
Interista88
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Högst troligtvis har marken bara satt sig efter att de har återfyllt. Entreprenören har helt enkelt inte packat massorna som man har återfyllt. Lösningen på det hela är att fylla på mer jord.

Det kan i undantagsfall vara så att ledningarna har dragits isär och att det i sådana fall har spolas bort material, men det kan man se om man filmar ledningarna.
Fast det borde väl inte sätta sig på en lägre nivå än vad skopan grävt? :thinking: eftersom material saknas under sockeln känns det för mig tydligt att vatten rört sig in under huset
 
S sinuslinus skrev:
Var går dagvattenröret? Alltså takavvattningen.
Den ansluter till dräneringsröret under mark
 
Häll i mjölk för att se så att det dyker upp i dräneringsbrunnen. Häll en liten skvätt längs de olika sidorna på röret vid olika tillfällen. Då har ni en fattigmans test av rörets beskaffenhet.
 
  • Gilla
Helen Sjöblom och 2 till
  • Laddar…
Ser likadant ut hos mig efter jag la ner dräneringsslang och återfyllde.Ska lägga på mer jord.
 
  • Erosionsskada på marken, djup fåra, troligen vattenskapat, nära grönt gräs och träd, solbelyst landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pgam skrev:
Den ansluter till dräneringsröret under mark
Takavvattning ska inte kopplas till dräneringsrör utan dras i tätt rör till anslutningspunkt eller stenkista.

Om ni leder allt vatten från taket ner i perforerade dräneringsrör kan detta kanske vara en orsak till att material spolats bort?

/M
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
P Pgam skrev:
Den ansluter till dräneringsröret under mark
Om dagvattnet (takavvattningen är kopplad till dräneringsröret går kanske det vattnet baklänges och ut i marken.
 
S Stefan10 skrev:
Om dagvattnet (takavvattningen är kopplad till dräneringsröret går kanske det vattnet baklänges och ut i marken.
Där blev jag lite sen på svaret
 
Har du bilder på när arbetet utfördes?
 
hsd
Eller då är dränslangen öppen så grus mm föjer med dagvattnet ut , det kan gå så långt att Du kan parkera bile i hålet
 
M mgranbom skrev:
Takavvattning ska inte kopplas till dräneringsrör utan dras i tätt rör till anslutningspunkt eller stenkista.

Om ni leder allt vatten från taket ner i perforerade dräneringsrör kan detta kanske vara en orsak till att material spolats bort?

/M
OK, jag vill minnas att jag diskuterade slutet rör med entreprenören som inte tyckte det behövdes, men jag kanske minns fel, måste kolla igen hur det är gjort.. Allt gick mycket fort och var klart när jag kom tillbaka från arbetet så tyvärr inga bilder på hur det såg ut innan det fylldes igen.
 
Gräv ner några dm och kolla. Att leda takvattnet rätt ner i dräneringen med perforerat rör är helfel.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.