Vi har haft problem med att det har kommit in vatten i källaren via friskluftsintag som är placerat under marknivå.
Så nu tänkte jag ge mig på att lösa detta själv för firmorna som vi pratat med skrattar bara och säger att dräneringen måste fixas.
Men oavsett om dräneringen fixas så är ju friskluftstaget kvar där så det behöver säkras upp.
Tidigare satt ett halvt cementrör som någon form av skydd men det släpper igenom vatten och skyddar egentligen bara mot gruset som annars skulle falla in.
Vissa av grannarna i området verkar ha en form av snorkellösning (där det går upp långt över marknivå) som jag antar är tätad mot husväggen, men jag kan inte hitta någon sån lösning i affär åtminstone.

Så jag är på jakt efter om någon har någon snabb enkel lösning eller lösning öht?
Mina egna funderingar är väl att antingen täta igen det befintliga röret mot väggen så det inte kryper in en massa vatten, alternativt gjuta något nytt?

Ett måttband står mot en källarvägg där ett lågt placerat friskluftsintag syns nära marken, omgivet av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt cementrör på grus, används som skydd för friskluftsintag, med spade intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband visar djupet av ett grävt hål vid husgrund där ett friskluftsintag under marknivå är placerat, omgivet av småsten och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fick du nåt svar på detta? Eller hur löste du det till slut? Vi har ett liknande problem som jag funderar på hur vi borde lösa.
 
R
Det där löser man ju på nån/några timmar med lite markrör och nån 90 graders böj.

Ta bort gallret, ta så stort rör som det går att få i i hålet. En 90 graders böj uppåt samt en bit rakt rör till så du kommer ovanför marknivå och sen nån form av hatt med insektsnät.
Så man slipper djur/regn/snö etc. som vill leta sig in i röret som sticker upp.
Sen murbruk för att ”spackla” igen runtom röret beroende på hur väggen är uppbyggd.
Om ni tänkt fylla igen runt röret så behöver man ev. nån fuktspärr runt för att inte vatten ska tränga in runt röret. .
Men där gissar jag bara då jag ej har källare själv, nån annan med källare kanske har ett bättre förslag gällandes den biten.
 
Jag löste problemet med ventilationsrör från Bauhaus.
Det blir att sticka ut så inte skitsnyggt men hellre fult och funktionellt, finns säkert bättre sätt att lösa det på dock.
Jag har tätat alla delar som är under marknivå plus att jag grävde ur mer runtom för eventuellt stigande vatten. Jag kommer inte fylla igen något för tanken är att göra om dräneringen och isolera utifrån såsmåningom.
 
  • Metallrör går från byggnad ner i betonggrund, konstruktion under pågående arbete, trästöttor, etiketterade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör anslutet till betongkonstruktion, omgivet av stenar och växtlighet vid en tegelvägg. Avlopp eller ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Stort tack för era svar! Ja jag har väl funderat på en "böj"-lösning, men det blir inte så diskret :crysmile: tänkte om det fanns nån lite mer minimalistisk lösning på det hela. Vi har inte problemet att det regnar in där så vi kanske kan göra en liten minibrunn för att inte förhindra luftflödet iallafall så länge. Om det regnar in får vi väl åtgärda och göra en böj-lösning då iaåfall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.