F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var precis på Svetsmaskinservice i Uddevalla och böt min glasflaska, och de pratade om att de skulle importera nått nytt franskt märke som skulle ligga under Esab och Kemppi i pris... Eventuellt skulle det bli introduktionspriser på dem..

Kanske kan vara något?

GYS?
 
Fick inget namn tyvärr...

Men de ville ha något märke som kunde konkurrera med köpladornas .. så det lär väl bli dyrare än random kinamaskin på Amazon, men med nån form av möjlighet till service.....
 
MrJay MrJay skrev:
Själv ska jag köpa en ESAB Caddy Mig C200i idag (y)
Vad är ditt omdöme av svetsen?
 
I min Esab C170 (trefas) kör jag 0.8mm tråd och jag tycker den går utmärkt att svetsa upp mot 6-8mm plåt med.
När jag nån gång behöver svetsa nåt grövre, tex skarva en balk eller liknande, så brukar jag använda en liten 1-fas 160A Gysmi invertersvets. Ansluten till 16A uttag så svetsar man utan problem 3.2mm "48or" med den. Min magkänsla är att det blir betydligt starkare och segare svetsar jämfört med "miggen".

Sen har jag även en AC/DC tig, men den använder jag mest till finlir.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
F
G Gabbe1 skrev:
I min Esab C170 (trefas) kör jag 0.8mm tråd och jag tycker den går utmärkt att svetsa upp mot 6-8mm plåt med.
När jag nån gång behöver svetsa nåt grövre, tex skarva en balk eller liknande, så brukar jag använda en liten 1-fas 160A Gysmi invertersvets. Ansluten till 16A uttag så svetsar man utan problem 3.2mm "48or" med den. Min magkänsla är att det blir betydligt starkare och segare svetsar jämfört med "miggen".

Sen har jag även en AC/DC tig, men den använder jag mest till finlir.
Vissa har det bra när det kommer till maskinsetup.
 
F
Kloge Kloge skrev:
Vad är ditt omdöme av svetsen?
Den är bra, jag har motsvarande 160A och har svetsat en del med 200A varianten också. 160A varianten svetsar precis lika bra men det är jävligt mycket roligare med det digitala användargränssnittet på 200A. Det är fö exakt samma hårdvara förutom inställningspanelen, 160A varianten är ”mjukvarustrypt”. Den står sig väldigt bra mot många 1-fas MIG. Det är en mogen maskin som funnits på marknaden under många år med väldigt lite klagomål eller fel. Skall man säga nåt negativt så är det väl att den har ett fast slangpaket (finns som reservdel i minst 10 år till) och att det är en ren MIG/MAG, mycket nytt idag har (lite krystade) multi-maskinsegenskaper med möjlighet att svetsa pinne och skrap-tig. Då ofta till ganska många tusenlappar till för motsvarande kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
LoweW
Tack för alla bra tips (y) Nu har jag allt som behövs för att komma igång!
 
  • Svetshandske vilar på svetsmask, svetshjälm ovanpå, i en verkstadsmiljö med verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsade metallrör, nitar, industriellt, grova svetsfogar, närbild, gråtoner, hårdvara, hantverk, byggnation, metallbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svetsfog på metall med framträdande svetspärlor; tecken på svetsteknik och metallbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Går oxå i tankarna och skaffa mig en "Mig" svets då jag måste laga rost på frugans Toyota och sonen köpt en a-traktor.

Är det någon som testat Kemppis MinarcMig Evo 170.
Den finns för 14000 kr vilket verkar vara ett bra pris.
https://www.svetsochtillbehor.se/minarcmig-evo-170/
 
LoweW
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Går oxå i tankarna och skaffa mig en "Mig" svets då jag måste laga rost på frugans Toyota och sonen köpt en a-traktor.

Är det någon som testat Kemppis MinarcMig Evo 170.
Den finns för 14000 kr vilket verkar vara ett bra pris.
[länk]
Jag är som sagt total novis när det kommer till svetsning och metallarbete men kolla runt lite på Blocket. Du kan nog hitta en maskin som uppfyller 99% av dina behov för en bråkdel av vad en ny kostar.
 
  • Annonsskärm för Kende MIG 105F svetsmaskin, begagnad, kostar 700 kronor, endast flusstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanstående svets har enbart 2 effektlägen.
Skrot
 
Att den inte kan ha skyddsgas är ytterligare ett stort minus.
 
LoweW LoweW skrev:
Jag är som sagt total novis när det kommer till svetsning och metallarbete men kolla runt lite på Blocket. Du kan nog hitta en maskin som uppfyller 99% av dina behov för en bråkdel av vad en ny kostar.
Nja, jag köper hellre något känt märke som behåller värdet och som fungerar bra.

Det finns ju en okej grön maskin oxå.
Dock har den av/på knappen på tummen.
Det verkar inte heller gå att ställa trådmatning/spänning individuellt utan det är bara synergi program som gäller.
Ett plus för den att man kan köra pinne oxå.
https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/
 
LoweW
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nja, jag köper hellre något känt märke som behåller värdet och som fungerar bra.

Det finns ju en okej grön maskin oxå.
Dock har den av/på knappen på tummen.
Det verkar inte heller gå att ställa trådmatning/spänning individuellt utan det är bara synergi program som gäller.
Ett plus för den att man kan köra pinne oxå.
[länk]
Menade inte just den jag bifogade. Det kommer upp kvalitetsmärken emellanåt till väldigt bra pris jämfört med att köpa nytt.
 
F
LoweW LoweW skrev:
Jag är som sagt total novis när det kommer till svetsning och metallarbete men kolla runt lite på Blocket. Du kan nog hitta en maskin som uppfyller 99% av dina behov för en bråkdel av vad en ny kostar.
Det beror på vad man har för behov. En påtagligt bärbar MIG/MAG från detta årtusende från en tillverkare man hört talas om innan och som klarar sig bra på 16A säkring håller priset väldigt bra.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.