En vertikal yta med fläckigt, avskalat, vit och brun textur som antyder ålder eller försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallet takområde med synliga träbjälkar, mögelskador och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i vit vägg avslöjar trästruktur och mögel. Renoveringsbehov synligt. Strukturella och hälsorisker kan förekomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Öppnade innetaket i källaren för att dra ner ett flexrör för ny el till mellanvåningen.
När jag rivit bort första plankan i taket möttes jag av detta missfärgade trä som då alltså är undergolvet på mellanplanet.

(Se bilder)

Jag har sökt igenom här på forumet men hittar inget som ser likadant ut som mitt.
Är det mögel?
Eller är det nån sorts svamp?
Och hur deprimerad behöver jag bli av att ha hittat detta i mitt hus?

trähus från 1930 tal, isolering obefintlig förutom sågspån mellan våningsplan samt vind.

mycket tacksam för svar!

mvh
 
Ser väl ut som kalk? vanligt i gamla hus.
 
  • Gilla
TheNo1111
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ser väl ut som kalk? vanligt i gamla hus.
tack för svaret!

Jag har inte en susning, varför skulle man ha kalk där?
Hade varit otroligt skönt om så är fallet
 
B Berra skiftnyckel skrev:
tack för svaret!

Jag har inte en susning, varför skulle man ha kalk där?
Hade varit otroligt skönt om så är fallet
Kalk var väl för att hålla borta ohyra.
 
tensiden tensiden skrev:
Kalk var väl för att hålla borta ohyra.
Stämmer det, och en oerhört viktig ingrediens om man ska odla hussvamp
 
Gissningsvis fanns det kanske inget innertak i källaren från början och man vitkalkade taket. Senare har någon satt upp ett innertak.

Mellanbjälklag brukar vara torra och problemfria så länge som man inte har en vattenläcka eller oisolerat kallvattenrör som skapar kondens.

Edit: Kalk håller bakterier och ohyra stången. Alla gamla stall, iaf de i sten, brukade vitkalkas på insidan varje år för att minimera ohyra.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Gissningsvis fanns det kanske inget innertak i källaren från början och man vitkalkade taket. Senare har någon satt upp ett innertak.

Mellanbjälklag brukar vara torra och problemfria så länge som man inte har en vattenläcka eller oisolerat kallvattenrör som skapar kondens.

Edit: Kalk håller bakterier och ohyra stången. Alla gamla stall, iaf de i sten, brukade vitkalkas på insidan varje år för att minimera ohyra.
väldigt tacksam för alla svar! har känt efter och jag misstänker starkt att det är precis som ni säger, kalk!
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.