Rubriken säger väl egentligen redan allt men frågan är alltså om det går att laga tegelstenar som frostsprängts på detta sätt?

Ett brunt, trasigt föremål på en grå yta med tegelvägg i bakgrunden och små svarta korn spridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nej, du kan ju limma dit den trasiga biten dock.
 
N neo11 skrev:
Nej, du kan ju limma dit den trasiga biten dock.
Vilken sorts lim?
 
Mina stenkillar brukar "hacka" bort en bit av ,eller hela den trasiga stenen och dit med en ny
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mina stenkillar brukar "hacka" bort en bit av ,eller hela den trasiga stenen och dit med en ny
Och vart hittar du den nya stenen då?
 
N
  • Gilla
På Fritiden och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mina stenkillar brukar "hacka" bort en bit av ,eller hela den trasiga stenen och dit med en ny
Har du några stenkillar att rekommendera i Stockholmstrakten? :D Skulle behöva lite hjälp med sprickor i min tegelfasad.
 
G Genomklok skrev:
Har du några stenkillar att rekommendera i Stockholmstrakten? :D Skulle behöva lite hjälp med sprickor i min tegelfasad.
Tyvärr inte.. men vilken murare som helst borde väl lösa det
 
N neo11 skrev:
Och vart hittar du den nya stenen då?
I dom fallen har det varit så mycket att det blivit nya..
 
N
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tyvärr inte.. men vilken murare som helst borde väl lösa det
Finns ingen murare som fixar det.
Ja man kan byta ut stenarna, om man har ersättning stenar. Går ju aldrig att köpa en rödtegel som är identiskt med TS
Och du kan inte säga att vilken murare som helst löser ett problem som kanske inte går att lösa.
 
Redigerat:
Finns särskilda frässtål du kan sätta i vinkelslipen och fräsa ur fogen runt stenen. Och sen mura in en ny. Kanske ligger några extra i garaget/källaren/förrådet. Brukar ju aldrig gå exakt jämt upp vid byggen. Rätt pilligt och så får du en färgskiftning i fogen också men det avtar med tiden. Kanske enklast testa limmetoden först? Värst som kan hända är väl att den frostspränger än mer
 
N
plåtrickard plåtrickard skrev:
I dom fallen har det varit så mycket att det blivit ny
Jag vet att det finns, har gjort det. Men att han några tegelsten över är inte så vanligt, däremot tegelpannor. Och hursom går det aldrig att få riktigt bra. Bättre att låta sprickan vara
 
N neo11 skrev:
Jag vet att det finns, har gjort det. Men att han några tegelsten över är inte så vanligt, däremot tegelpannor. Och hursom går det aldrig att få riktigt bra. Bättre att låta sprickan vara
Ja det måste vara det bästa.... Så att det kan fortsätta vandra och på sikt spränga sönder mer....
Hur man än väljer att göra så kommer det ju vara svårt att inte se att det är reparerat liksom....
 
N
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det måste vara det bästa.... Så att det kan fortsätta vandra och på sikt spränga sönder mer....
Hur man än väljer att göra så kommer det ju vara svårt att inte se att det är reparerat liksom....
Ja, nu har jag inte sett några bilder.
Men är det bara sprickor i tegelstenar är det bara estetiskt.
Att då lägga masa pengar på något som ser estetiskt sämre ut tycker jag bara är korkat.
Men det är jag.
Och jag vet att många väljer att göra såna val ändå, i tron att dom gör något bra för fasaden.
Men i många fall är det inte så.
Men som sagt. Jag har inte sett några bilder.
Och man kan inte heller trolla fram tegelstenar som inte finns =)
 
RoTe
Exakt färgmatchning är väl onödigt då dom flesta tegel har lite skiftning i nyans. Hittar man inget i närheten kan man ju ta något som bryter av lite och byta ut några fler stenar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.