I dag fick man tvärstopp i två kärnkraftverk men det märks knappast om man bortser från en liten bit och en liten stund i Stockholmstrakten. Märkligt vad det är tyst från olyckskorparna som ojat sig över vårt "klena" elproduktion.
 
E elmont skrev:
I dag fick man tvärstopp i två kärnkraftverk men det märks knappast om man bortser från en liten bit och en liten stund i Stockholmstrakten. Märkligt vad det är tyst från olyckskorparna som ojat sig över vårt "klena" elproduktion.
Är ju varken kallt eller varm ute nu om man ser till helåret. Så värmen går på sparlåga och kylan behövs bara till serverhallar, ups rum, ishallar eller liknande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
3/6 reaktorer i drift just nu, ändå exporteras 1,8GW.
Men visst påverkas nätet under morgonens händelser, frekvensen sjönk under 49,8 Hz för att sedan överstiga 50,2 Hz. Så jag antar att alla reservsystemen varit i drift idag.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Elpriset är trots sol och blåst dubbelt så högt idag, trots varken varmt eller kallt ute. Så man får väl kalla det tur i oturen att det inte skedde en vindstilla svinkall vintervecka.
 
  • Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I dag fick man tvärstopp i två kärnkraftverk men det märks knappast om man bortser från en liten bit och en liten stund i Stockholmstrakten. Märkligt vad det är tyst från olyckskorparna som ojat sig över vårt "klena" elproduktion.
Var inte orsaken att SKV kopplat lite fel och orsakat kortslutning vid "underhållsarbete"?
Varje gång man "underhåller" något i elproduktionen verkar det som att man skapar fel med stora konsekvenser för elpriset...
Jag kommer ihåg glömd dammsugare i reaktorbyggnad, glömt att fylla vatten till värmepatronerna men stängt av larmet och nu felkoppling i station.

Tack och lov är det certifierade proffs som kopplar och driftar :D
 
  • Gilla
MartinHök och 1 till
  • Laddar…
Vi var nere på runt ~49.34Hz. Efter 40 minuter kunde vattenkraften rädda upp situationen.
Det här var riktigt nära en stor katastrof om fler utlandskablar än den till Åland hade trippat.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var inte orsaken att SKV kopplat lite fel och orsakat kortslutning vid "underhållsarbete"?
Varje gång man "underhåller" något i elproduktionen verkar det som att man skapar fel med stora konsekvenser för elpriset...
Jag kommer ihåg glömd dammsugare i reaktorbyggnad, glömt att fylla vatten till värmepatronerna men stängt av larmet och nu felkoppling i station.

Tack och lov är det certifierade proffs som kopplar och driftar :D
Underhållsarbete sker i otroligt stor utsträckning utan att gemene man vet om det, så nej, det går inte fel varje gång, men kanske för ofta.
Om det nu var en kortslutning bör det ju nästan varit någon jordning som sattes fel, eller maskindel som kom åt spänningssatt del. Hoppas det gick bra för de inblandade.
 
V ViktorHg skrev:
Underhållsarbete sker i otroligt stor utsträckning utan att gemene man vet om det, så nej, det går inte fel varje gång, men kanske för ofta.
Om det nu var en kortslutning bör det ju nästan varit någon jordning som sattes fel, eller maskindel som kom åt spänningssatt del. Hoppas det gick bra för de inblandade.
Helt apropå jordningar:

Som tidigare drifttekniker vid ett kondenskraftverk vid en industri nånstans i övre halvan av vårt avlånga land, minns jag en mindre kul episod vid ett tillfälle när jag skulle fasa in vår generator + ångturbin mot högspänningstrafon….

För. att göra historien inte alltför långrandig så efterfrågade jag drifttillstånd från elavdelningen, vilket meddelades av dem med förtydligande allt är l körklart från deras sida.

Glad i hågen påbörjade jag hela varmkörningsrutinen av ångturbinen, i enlighet med tillverkarens rekommendationer - allt gick finemang till dess att jag var uppe i driftvarvtal och avsåg fasa in generatorn mot dess högspänningsbrytare S02 kopplad till 30kV.s nätet.

Allt föreföll vara okej, vilket gladde mig! Fältbrytaren slogs till - check, magnetiseringsströmmen justerades till 400A - check, generatorns frekvens verifierades mot 30 kV nätet - check, fasvinkeln (cos fi) kontrollerades ua - check varefter kommando gavs för automatisk fasning. Här börjar det balla ur en smula då högspänningsbrytaren inte löd kommandot från automatisk fasningsutrustningen….

Efter någon minut av fasningsförsök utan lycka kontaktades elberedskapen för rådgivning, varefter jag ombads göra en manuell fasning (även detta en rutinåtgärd om än väldigt ovanlig sådan). Skönt tänkte jag, nu är vi snart färdiga med förmiddagens jobb!!

För de som inte vet vad manuell fasning innebär så tar teknikern helt ansvar för alla parametrar och slår till generatorns högspänningsbrytare helt manuellt, utan automatisk övervakning av vitala parametrar.

Samtliga värden av vikt dubbelkollades ännu en gång och jag tryckte in knappen - utan verkan, provade igen med samma resultat.

Jävla skit tänkte jag och kallade in högspänningselektriker för felsökning…. De hittade snabbt felet - ställmotorn för brytaren var kaputt och behövde bytas ut vilket inte lät sig göras samma dag.

Elände och jämmer tänkte jag för mig själv - jaja, det är väl bara att kyla turbinen igen och ställa av allt än en gång.

Jag tackade elektrikerna för assistansen och sa hejdå, vilket de glatt besvarade med tillägget ”förresten, vi tog bort jordningen av trafon då vi ändå var i ställverket ”….

För helvette - här hade jag trots drifttillstånd nästan fasat 30 kV rätt ner i jordskenan. Vilken jädra tur att ställmotorn bestämde sig att ta pension samtidigt! Huga vilket jädra katastrofscenario.

Mvh

Stefan
 
  • Wow
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Händelsen i morse kan ju jämföras med "storstörningen 1983" i Hamra. Ställverket som slogs ut har direktmatning med 400 kV från Forsmark ( I Harmra var det 2x400 kV från Norrland). Av beredskapskäl är det nog inte lämpligt att peka ut vilket ställverk det var den här gången. Det var nog tur att det också matade en av de största förbrukarna (Stockholm) så mycket last försvann samtidigt. Att det inte blev följdfel och fler matningar slogs ut tyder ju på att vi har ett robustare elnät idag. Möjligheten att importera och exporter bidrar ju också till styrkan i nätet och kunna hantera plötsliga produktionsbortfall.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.