Hej,

Vi kommer att gräva ut så att två av väggarna i vårt garage (4 x 7 meter stort) kommer att ligga mot jord. Fyllningen blir ca 2 meter upp på väggarna på ena lång och kortsidan. Marktrycket på långsidan blir ganska stort antar jag så jag undrar vad som är den bästa lösningen?

leca med mycket armering? går det att mura en 7 meter lång vägg och fylla med jord på utsidan?
gjuten vägg?
skalblock med armering och betong?

Tacksam för tips på fördelar och nackdelar

C
 
jag bygger ett liknande garage som du och har samma problem. men jag har fått som tips att dränera mycket och återfylla med mackadam. Om du fyller med jord så tar det längre tid för vattnet att rinna bort.På så sätt mer tryck mot lecan.
 
Vi kommer (förhoppningsvis) snart att sätta igång med vårt garagebygge där tre av väggarna kommer att vara under mark. Taket kommer att vara gjutet och på det ska vi sedan ha gräs eller någon form av terass.

Nu kommer vi troligtvis att använda skalblock och bygga upp väggarna med, men det skulle inte varit något problem för oss att ha leca-väggar, men i varje vägg skulle det gjutits en jordtryckspelare. Pelaren borde ju varit till för att bära trycket från ett valv + lite jord ovanpå det och jag tror inte att marktrycket på en 2 m hög vägg är något problem för en lecavägg.

Anledningen till att vi valt bort lecaväggar är dels att jordtryckspelarna kommer ta av garagets yta, dels så känns det bättre att ha gjutna väggar.
 
Det där dorocell verkar intressant...hur ligger det kostnadsmässigt? Går det att få tag på nere i nordvästra skåne...Ska själv gå igång med att bygga ett suteräng garage. Enda som bekymrar mig är marktrycket...Klarar dorocell en 2 meter vägg under jordyta???
 
Jag tog i lite extra för att få lite takhöjd i garaget. Bakre väggen är 4,4 m bred och 3 meter hög med jordtryck på hela. Mitt råd är att ringa dom och fråga, jag fick svar på alla mina frågor.
 
Jag tog i lite extra för att få lite takhöjd i garaget. Bakre väggen är 4,4 m bred och 3 meter hög med jordtryck på hela. Mitt råd är att ringa dom och fråga, jag fick svar på alla mina frågor.
Har du en hemsida från ditt bygge med lite bilder???
 
Jag använde Leca 25 cm tjock, med mycket armering. Motfylld med matjord ca 160 högt. På bilden syns inte baksidan, men hela baksidan (7,4 m) är också under mark. På hitre väggen som saknar stöd i framkant, gjöts en kontrefor in. Denna är förbunden med armering i mur och platta.
 
  • image029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
madnez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.