Hej,

Har köpt ett 13mm Kährs 3-stavs Ek parkett som ska läggas på en övervåning på spånplatta.
Min fråga här är anngående min osäkerhet runt att använda Tuplex eller något annat som anses vara bättre som underlag ?

Riktar in mig på någon sorts 3mm foam istället me ge gärna förslag och om ni har info att ge runt hur bra Tuplex egentligen är.

tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Jag har nyligen lagt ett parkettgolv och valde då Tuplex på rekommendation när jag har golvvärme. Foamen isolerar mer. Alternativet hade varit lumppapp men jag ville ta upp några små ojämnheter. Jag är nöjd, funkade hur bra som helst.
 
På rekommendation av försäljaren la vi den billigare tarkett-vanliga foamen istället för något fancy. Hela ovanvåningen samt kök. Har inte upplevt något negativt kring stegljud eller hur golvet uppfattas.
 
BirgitS
JuneRules JuneRules skrev:
Hej,

Har köpt ett 13mm Kährs 3-stavs Ek parkett som ska läggas på en övervåning på spånplatta.
Min fråga här är anngående min osäkerhet runt att använda Tuplex eller något annat som anses vara bättre som underlag ?

Riktar in mig på någon sorts 3mm foam istället me ge gärna förslag och om ni har info att ge runt hur bra Tuplex egentligen är.

tacksam för all hjälp jag kan få!
Tuplex eller annan plastfolie ska användas när man har golvvärme eller tillskjutande markfukt. Har man ingetdera kan man använda foam utan plast.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar,

Egentligen har jag redan köpt denna Tuplex men blev osäker om det är bättre att ta något annat.
Parketten ska läggas i köket där jag varken har golvvärme och som jag nämnde läggs på spånplattor i en övervåning.

Uppfattar det med er input som att Tuplex är en bra produkt men funderade mest runt huruvida jag får bättre stegdämpning etc. med något annat.
 
BirgitS
Tuplex går bra att använda även när det inte är nödvändigt med plast. Jag kan inte hitta att Kährs redovisar stegljudsdämpning så det är ju svårt att jämföra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tuplex går bra att använda även när det inte är nödvändigt med plast. Jag kan inte hitta att Kährs redovisar stegljudsdämpning så det är ju svårt att jämföra.
Visst gör dem de :D
Teknisk specifikation för byggmaterial som beskriver material, tjocklek, rullstorlek, vikt och isoleringsegenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell över stegljudsdämpning för olika tjocklekar av parkett och träfanérgolv enligt Kährs Group.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.