Hej, jag är nybliven "torpförvaltare" och försöker lista ut ungefär hur gammalt huset är. Jag har försökt hitta fakta om hur länge det byggdes hus med åstakkonstruktion men inte hittat direkt några tidsangivelser.
Finns det någon som kan hjälpa mig med det?
 
Åstak har byggts långt in på 1900-talet, i synnerhet på landsbygden, när man byggde åt sig själv på gammalt sätt. Men å andra sidan var takstolskonstruktioner vanliga bland professionella timmermän redan vid mitten av 1800-talet, så det är lite svårt att säga vad som gäller i ditt fall. Kontakta en antikvarie på närmsta länsmuseum - de brukar dela med sig av sina kunskaper gratis.

Här har du lite mer fakta: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg7.cfm?in_idnr=60
 
Skulle en antikvarie kunna tidsbestämma med hjälp av bilder på hur det är byggt och detaljer innomhus, eller behöver de se det på plats?
Det är inte mycket som är rört inne.
 
Det är svårt att åldersbestämma hus på landet, men det finns ett antal källor som du kan använda dig av. Den bästa källan är förstås huset i sig. En antikvarie kan säkert göra en kvalificerad gissning på husets ålder bara utifrån bilder av husets konstruktion och inte minst inredningsdetaljer som fönster, dörrar, lister mm. Om huset är av timmer kan man använda sk dendrokronologi för att bestämma den exakta åldern på byggnadsvirket.

Problemet kan dock vara att huset har renoverats i omgångar, och det har kanske till och med flyttats. Mitt hus, som troligen är byggt någon gång under 1800-talet, har spår från 1900-talsrenoveringar, men det finns även gott om inredningsdetaljer från 1700-talet. Det är dock möjligt att dessa äldre fönster och dörrar har återanvänts när huset uppfördes/byggdes om på 1800-talet. Det ser också ut som om timret har suttit i en annan byggnad innan det användes för mitt hus.

Du kan också leta uppgifter i skriftliga källor. Jag gissar att ditt hus ligger på landet, och då finns förmodligen inte några bygglovshandlingar eller dylikt. Däremot kan du titta på äldre fastighetskartor och ekonomiska kartor (t.ex häradsekonomiska kartan). Du kan även ha nytta av försäkringshandlingar, folkbokföring och en massa annat. Vill du veta mer läs här: http://www.statensarkiv.se/default....ets+i+Uppsala+vägledning+till+Torp+och+gårdar
 
Jo du gissar rätt Gargamel, det ligger i skogen. Det har dessutom legat på arrenderad mark enl. nuvarande ägarre (jag hyr bara).
Det ska tydligen föesvåra efterforskningen, om det nu har varit ett frälsetorp eller så.
Tack för länken, man får lite tips om var man kan börja leta.
Det är så i mitt torp också med en del detaljer från (som jag bedömmer) 1700-tal, en del 1800-tal och det kan ju vara som du skriver återanvänt.
Jag har letat efter gamla kartor, husförhörslängder och sådant men inte hittat någonstans på nätet man kan leta, måste man personligen uppsöka dessa arkiv?
 
Du kan börja med att titta på lantmäteriets sajt för historiska kartor: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=66 Häradskartan finns på DVD, och du kanske kan få tag på den via bibblan. Jag har även sett den utlagd på nätet, men minns nu inte var.

Sedan är det alltid en god idé att ställa dina frågor till arkiv och museer som kan ha information om bebyggelse i dina trakter. Fråga helt enkelt: Har ni några kartor, eller annan information om min fastighet. Ange fastighetsbeteckningen, och husets namn i folkmun om det har något sådant. Kolla t.e.x med närmaste kommunarkiv, med länsmuseet och ev. landsarkivet. Har du tur finns det hjälpsam personal som lotsar dig vidare. Men, du får nog vara beredd på att göra en del "forskning" själv på plats.

En grej till: kontakta hembygdsföreningen! De brukar ha bra koll på omgivningarna. Lycka till
 
  • Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Tack för alla tips.
Jag tror jag börjar med att vända mig till biblioteket först och se vad de kan hjälpa till med.
Så får man se vad det leder till.
Har varit inne och kikat lite på sidor om hembyggdsforskning också, med lite tips om hur man kommer igång.
 
En bra start kan vara att söka fastställa om det ägts av kronan (t.ex. såsom båtsmanstorp el. likn.) eller ingått i ett säteri; därav ges i vilka arkivkällor det kan finnas information om huset.
denna information kan t.ex. ges—om du har tur—av den beskrivning som medföljer vissa historiska kartor, och det kan därför vara värt att söka läsa denna text noga, även om det kan vara litet svårt i LM:s onlineversion av kartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.