Vad tror ni och hoppas på?

25 eller 50 punkter verkar ju vara de alternativ som ekonomer pratar om eller kan de överraska med något annat?

Skillnaden mellan dessa verkar man ju beskriva som att man är försiktig på 25 medan man är offensiv på 50 punkter.

Har nästan blivit så att Riksbanken beskylls för att knäcka hushållen med de extra 0.25% men deras enda uppgift är att hålla inflationen på 2 procent.

Även om Stefan Ingves inte gjorde allt rätt när han styrde skutan innan så påtalade han hela tiden att skuldsättningen i Sverige oroade och att räntan inte kan ligga lågt för alltid.

Väldigt många bundna bolån går ut i närtid. Räcker det att bara vänta in effekterna av nuvarande ränta eller bör vi höja och hur mycket?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag gissar att de höjer 0,50 idag och 0,25 i juni för att sedan ligga still under hösten och möjligtvis sänka försiktigt med 0,25 innan årsskiftet. Men jag kan ju ha fel
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är verkligen priserna fortfarande på väg upp? Jag upplever det som åtminstone matpriserna stabiliserat sig, eller t.o.m. är på väg ner. Undantaget är ägg (men det beror väl på tidigare salmonella). Toalettpapper har också gått upp rejält dock. Tidigare gick det alltid att hitta nu och då för typ 27kr/kg. Nu verkar det ligga på som lägst 39. Men i övrigt? Frukt och grönt känns som det är på väg ner. Mejeri känns som det stabiliserat sig sedan i höstas eller möjligen t.o.m. sedan i somras.
 
L Lilllen skrev:
Är verkligen priserna fortfarande på väg upp? Jag upplever det som åtminstone matpriserna stabiliserat sig, eller t.o.m. är på väg ner. Undantaget är ägg (men det beror väl på tidigare salmonella). Toalettpapper har också gått upp rejält dock. Tidigare gick det alltid att hitta nu och då för typ 27kr/kg. Nu verkar det ligga på som lägst 39. Men i övrigt? Frukt och grönt känns som det är på väg ner. Mejeri känns som det stabiliserat sig sedan i höstas eller möjligen t.o.m. sedan i somras.
Inflationen hade stabiliserats lite men matpriserna ligger fortfarande ganska högt även om priserna stabiliserat sig. Men då alla ekonomer räknar med högre arbetslöshet nästa år kommer nog min ränteprognos att vara ganska bra för höjer de räntan i år har de utrymme för att sänka den nästa år:cool:
 
M
Lokalhyrorna går upp med 10% i år, avtalsrörelsen gav ca 4% höjning av lönekostnaderna, det skall mycket till innan vi kommer ner till 2% inflation. Energipriserna har stabiliserats och gått ner något samt att valutakurserna varit hyfsat stabila senaste halvåret tack vare att räntan höjts i samma takt som omvärlden, skulle RB börja släpa efter så får vi genast svagare valuta och höjda importpriser.
 
O
M mnils skrev:
Lokalhyrorna går upp med 10% i år, avtalsrörelsen gav ca 4% höjning av lönekostnaderna, det skall mycket till innan vi kommer ner till 2% inflation. Energipriserna har stabiliserats och gått ner något samt att valutakurserna varit hyfsat stabila senaste halvåret tack vare att räntan höjts i samma takt som omvärlden, skulle RB börja släpa efter så får vi genast svagare valuta och höjda importpriser.
Dessutom så ligger arbetslösheten kvar och ökar inte. Så jag blir inte förvånad om det blir 50+50 och sen eventuellt en 50 till till hösten.

Jag tror att det fortfarande finns en hel del pengar ”sparade i ladorna” hemma hos folk efter pandemin som nu förbrukas. När dessa pengar är slut, det är först då vi kommer se resultat.

Men väl där tror jag det kan gå fort nedför med räntan också.
 
M
Det blev +0.5% i höjning.
 
MultiMan
Erik Thedéen är den hök som jag trodde han skulle vara och fortsätter agera kraftfullt.
 
Bankräntan behöver ligga runt 5% över tid och alla som köper hus måste ju ta höjd för det. När jag köpte hus 1994 var ränta 12,20% och den var bunden i 5 år:surprised:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
P Putte 9497 skrev:
Bankräntan behöver ligga runt 5% över tid och alla som köper hus måste ju ta höjd för det. När jag köpte hus 1994 var ränta 12,20% och den var bunden i 5 år:surprised:
Jag var jätteglad när jag fick ett lån på fem år till 14,75 % ränta hos dåvarande Stadshypotek 1986.
 
P Putte 9497 skrev:
Bankräntan behöver ligga runt 5% över tid
Vad är det som gör dig så stensäker på det undrar jag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag tror riksbanken kan höja och sänka räntan bäst den vill. Jag tror inte att inflationen vi har i Sverige är skapad i Sverige, för nog har väl inflationen stuckit iväg både i USA och i EU? Inte är det för att svenska riksbanken har haft för låg styrränta i alla fall.

Dessutom ser det för mig ut som (från min lilla guldfiskskål) att Riksbanken, och i synnerhet Ingves, ser alldeles för teoretiskt på styrräntan och man ger sken av att höjning X vid tidpunkt Xt ger effekt Y på inflationen Yt samtidigt som ränteprognoserna är notoriskt helt missvisande.

Men jag har i och för sig inget bättre förslag själv.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror riksbanken kan höja och sänka räntan bäst den vill. Jag tror inte att inflationen vi har i Sverige är skapad i Sverige, för nog har väl inflationen stuckit iväg både i USA och i EU? Inte är det för att svenska riksbanken har haft för låg styrränta i alla fall.

Dessutom ser det för mig ut som (från min lilla guldfiskskål) att Riksbanken, och i synnerhet Ingves, ser alldeles för teoretiskt på styrräntan och man ger sken av att höjning X vid tidpunkt Xt ger effekt Y på inflationen Yt samtidigt som ränteprognoserna är notoriskt helt missvisande.

Men jag har i och för sig inget bättre förslag själv.
Om man inte höjer räntan i takt med stordrakarna (US, EU) så sänker man kronan, och då drar inflationen i väg och alla får lida.

Bara att se på hur t.ex. Turkiet har gjort. Där har man gått emot räntehöjningarna, med helt förutsägbara konsekvenser.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Om man inte höjer räntan i takt med stordrakarna (US, EU) så sänker man kronan, och då drar inflationen i väg och alla får lida.
Givetvis, men det borde vara mer intressant att titta andra räntor än på inflationen.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Dessutom så ligger arbetslösheten kvar och ökar inte. Så jag blir inte förvånad om det blir 50+50 och sen eventuellt en 50 till till hösten.

Jag tror att det fortfarande finns en hel del pengar ”sparade i ladorna” hemma hos folk efter pandemin som nu förbrukas. När dessa pengar är slut, det är först då vi kommer se resultat.

Men väl där tror jag det kan gå fort nedför med räntan också.
Tror och hoppas också på att folk generellt har passat på att buffra kapital och gjort kloka investeringar så hushållen inte bara lekt upp alla pengar.
Så de verkligen fått något av dessa extremt goda år annat än växlat upp livsstilen och sitter med fulla lån och leasing/låneavtal med noll på kontot varje månad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.