Ni som har enplans villor och en vindslucka, upplever ni det jobbigt att ta upp och ner saker ? Böka med med en pall för att öppna luckan, joxa med stegen, trångt, kyligt m.m.
Blir det att man inte använder sig av förrådet i den utsträckning som man borde ?
Hur stort är förrådet i förhållande till "golvytan under" (beror ju på taklutning och anslutande tak m.m. såklart, men på ett ungefär )?
Kan man i "planlösningsfunderandet" avstå från några kvadratmeter normala förråd, som man i stället utnyttjar vindsförrådet till. Varje m2 kostar ju en del och förrådsyta får man ju aldrig nog av !!
Det blev en konstig frågeställning men jag hoppas att någon förstår vad jag vill ha fram ........
???
 
rör om lite här.. så kanske vi kan få lite flera synpunkter. :D.

Förråd på vinden e nog ingen bra ide igentligen.. då det normalt/?? (vet inte har bara sett att det varit så på 3 olika hus) inte finns något riktigt golv där uppe.. å vad lägger man grejerna? jo man lägger dom på isoleringen vilket i sin tur enligt mig ger sämre isolering + man riskerar att ha sönder fukt spärren.. = inte bra.. Så om man ska slänga upp grejer där ska man nog lägga ut brädor med nån cm i mellan så det blir "luftigt"..

krångligt o slänga upp o ner grejer?? Oja.. mina förälldrar har det så.. dom e där uppe kanske 1 gång om året. Så det hamlar inte så mycket där uppe.. Fast det beror kanske på att dom måste flytta om lite möbler som e i vägen.. dessutom så e inte luckan med stegen det lättaste o greja med..  Men man kan ju lungt förvara Jul grejer o sånt där..  ;D eller gammla matte böcker o sånt  ;)
 
Med andra ord är det mer tänkt som en inspektionslucka ? Inte mycket att räkna med som förråd alltså :'( .
Tack för svaret ändå !
 
Visst är det ett jättebra ställe att fövara saker som inte ansvänds så ofta. Julsaker-perfekt ( de har ju dessutom en tendens att bli fler och fler för varje jul), nostalgiprylar, småmöbler och annat smått och gott har iallfall hittat en plats i vårt vindsutrymme.
 
Hemma hos oss så kan vi inte få nog av "förråd" för alla "bra att ha" prylar och anser självklart att man skall utnyttja eventuell vind till detta.

Har själv monterat vindsluckor både i en del av boningshuset samt i garaget och jag vet inte hur man skulle kunna göra det smidigare.
Ta en titt på Bauhaus vindsluckor och välj en 700 bred. Billig är den, ca 1300 SEK, går inte att själv mecka ihop något billigare med den kvalitén.

Vad det gäller om det är bökigt eller ej så anses inte jag det. Fram med den halvmeter långa "nyckeln", lås upp, släpp ner och veckla ut stegen. Enkelt!
Hade en annan konstruktion i andra huset med en sorts skjuttrapp som satt på luckan och den var inte kul...

/Madsen
 
jodå... lite grejer kan man ha där.. viktigt bara att man lägger golv ;).. Men som sakt var de e lite bökit o hämta grejer o sånt.. så sånt man inte använder ofta e bara o slänga upp.. men om man vill förvara tex Vin o sånt så skulle jag tycke att det e för krångligt..

ang Bökigheten beroro nog på vad man har för lösning.. bara o testa så märker man det helt klart...  Sen så brukar det inte vara så högt i tak rena rama rygg dödaren om man ska lyfta tunga saker.. går väll om man skjuter fram lådorna förståss...  :)
 
Vårt vindsförråd i vårt snart "gamla" hus använder vi till o från ofta. Med en rejäl vindslucka som vi köpte på bauhaus blev luckan större o lättare att använda. Vinterförvaring av kläder i kldgarderober som hänger i taket, kartonger med julsaker, gamla leksaker mm trivs bra i kylan. Vinden kan dock inte ersätta "varma" förråd inomhus för förvaring av allt som inte tål fukt o kyla. I vårt nya hus som är klart i juli har vi ett 9 kvm förråd oxå+vindslucka o kattvindar(där kan man alltid pilla in lite skidor o dyl...D man absolut måste ha är en friggebod..du bär inte däcken från en vind mer äne en gång...gräsklipparen, räfsan...Du kan aldrig få nog av förråd o d e väl eg d enda jag kommer att sakna från vårt gamla 40-talshus nu när vi bygger nytt...
 
Men vilket typ av golv ska man lägga? Själv hade jag för enkelhets skull tänkt slänga upp ett antal spånskivor (tjocklek15-20 mm) men någon nämnde tidigare i denna tråd att brädor med luftspalt var att föredra. Vilket är bäst? Är det viktigt med luftspalten? Jag kommer förmodligen inte lägga golv ända ut till takfoten.
 
Vinden är värdefull som förvaringsplats för saker som tål lite fukt och kyla. Lägg bräder eller plattor!
Se till att luften kan cirkulera när ni lägger saker på vinden så att inte taket blir angripet.

 
Vinden är en bra plats att förvara saker på. Det är bara att lägga ut några bräder och skivor så är "golvet" fixat. Vi har gjort så att vi har numrerat utrymmet mellan takstolarna och så har vi ett häfte+penna som hänger innanför dörrluckan till vinden där vi har skrivit vad vi har i varje "fack" :D Väldigt enkelt och det går snabbt att hitta det man söker ;)
 
blir bara såååååå skojsigt sen när man ska flytta ;D
1653176351763778 olika objekt på vinden ... *NICE*

men ni kanske inte resonerar som min fru ...det man inte ser finns inte ....iaf nu
 
Cricce skrev:
Vinden är en bra plats att förvara saker på. Det är bara att lägga ut några bräder och skivor så är "golvet" fixat. Vi har gjort så att vi har numrerat utrymmet mellan takstolarna och så har vi ett häfte+penna som hänger innanför dörrluckan till vinden där vi har skrivit vad vi har i varje "fack" :D Väldigt enkelt och det går snabbt att hitta det man söker  ;)
Crisse: Där slog du minsann huvet på spiken. Va smart !!

Jag ska nog apa efter :D
 
Nu när sommaren kommer är det dags att fundera på om Du lagt några saker på vinden som inte tål värme . Legobitar t ex kan tappa sin spänst.

Som golvmatrerial vafde jag spånskivor och har inte sett någon påtaglig nackdel. Skivorna går inte över hela bredden, längst åt sidorna har jag lämnat 50 cm. Bland annat för att påminna om att det skall finnas plats för luften att ventilera ...
 
Hur är tätheten på dessa inspektionsluckor?
Hörde någon säga att dom upplevde ett drag från luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.