Vi har haft en vvsfirma hos oss som i källaren bilat upp en spygatt, flyttat den 20cm ut från vägg och bytt till en ny spygatt, samt bilat upp ränna i betonggolvet för ny avloppsledning från den nya spygatten ut till avloppsbrunn.

De har gjort ett riktigt bristfälligt jobb från början, och har nu reklamerat arbetet 3 gånger. Det har blivit lite bättre varje gång men känner fortfarande inte att det är okej gjort.

Firman hänvisar till att lagningen som gjorts i golvet är en grovlagning, och att det då är att förvänta sig att lagningen inte blir perfekt och att vi inte kan förvänta oss att de använder finbetong till en grovlagning utan att de ska använda ojämn grovbetong för sådant. Jag tycker ändå att det i en grovlagning ingår att få golvet helt jämnt igen och att åtminstone den sista centimetern ska bestå av finbetong för att få det jämnt. Sen förstår jag ju såklart att lagningen alltid kommer SYNAS. Det har jag inget problem med. Men det ska inte kännas ojämnt, finnas pucklar eller kanter.

Det här är det senaste resultatet. Hade ni godkänt detta?

Det verkar som det inte är helt tätt runt golvbrunnen, och sen är det en kant i betongen på andra sidan brunnen. Skickar också med en bild på hur lagningen ser ut där de dragit den nya avloppsledningen.
 
  • Närbild på en smutsig diskhoavlopp med matrester och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten avloppssil i betonggolv med vatten och smuts runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av grov betongyta med vertikal söm eller skarv, slitna texturer och subtila färgstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg det ut efter de varit här första gången:
 
  • Ett utomhusområde vid en dörr med nyligen pålagt vått cement nära ett avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt och torr betonggolv, reparation, ojämnheter, sprickbildning, spill, grov yta, byggarbetsplats, rosa märkningslinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor vattenpöl på ett betonggolv med mönstrad soffkant i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet betonggolv med sprickor, smuts, och en röd färgmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär såg det ut efter andra gången:
 
  • Slitet betonggolv, blå dörr, stängd med karm, dammigt, närbild, låg vinkel, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett betonggolv med vattenpölar och damm, en del av en metallkonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våtrum med nyligen pålagd, fuktig betong och blåa väggar. Avloppsbrunn och kabel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus arbetsområde, betonggolv med synliga grävarbeten, rör och maskin, mot dörröppning, ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda som slår mig är ju att om de nu ansåg det vara en grovlagning så skulle man väl ha lämnat plats för en finare sats ovanpå.............Nu får man ju möjligen slipa det där då för att jämna till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enda som slår mig är ju att om de nu ansåg det vara en grovlagning så skulle man väl ha lämnat plats för en finare sats ovanpå.............Nu får man ju möjligen slipa det där då för att jämna till.
Ja det kan man ju tycka. De säger att det behövs flytspackla ovanpå men det anser ju inte vi ska vara nödvändigt. Vi kan dessutom inte flytspackla på då det är kallare med platta direkt på mark.

Efter att vi reklamerade lagningen 2ggr så tog de dit en slip och slipade till golvet men då det är grovbetong så blir det ju ändå ojämnt (även om det såklart nu är 100ggr bättre).
 
Nu är jag grov amatör och gör säkert "fel" enligt proffsen. Men jag har då lyckats få helt jämn och slät yta även med grovbetong. På dina bilder ser det ut som att de inte brytt sig och bara slängt ner betongen, slafsat till det lite hyfsat med en bräda eller stöveln och varit nöjda där.

Jag skulle tro att om man lagt 5-10min på att glätta och finlira med en murarslev så hade du haft en jämn yta.

Tycker även det som skrivs i följande länk under frågan om skateboardbana stödjer mitt påstående: https://thomasbetong.se/vart-erbjudande/betong-fragor-och-svar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu är jag grov amatör och gör säkert "fel" enligt proffsen. Men jag har då lyckats få helt jämn och slät yta även med grovbetong. På dina bilder ser det ut som att de inte brytt sig och bara slängt ner betongen, slafsat till det lite hyfsat med en bräda eller stöveln och varit nöjda där.
Jag skulle tro att om man lagt 5-10min på att glätta och finlira med en murarslev så hade du haft en jämn yta.

Tycker även det som skrivs i följande länk under frågan om skateboardbana stödjer mitt påstående: [länk]
Jag kan bara hålla med! Känner också att jag hade kunnat gjort det där bättre. Vi har haft en annan firma som har bytt en spygatt utvändigt och de har gjort ett 100ggr bättre jobb. Även där handlar det om grovlagning…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Känns väl som att det där är typiskt såna som anser att 'betong är inte vårt jobb'. Jag har stött på det några gånger, och det är fascinerande hur svårt en del har för att få till en enkel gjutning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men visst kan du väl flytspackla i källaren även om den är direkt på mark (oisolerad med tillskjutande fukt). Använd ett spackel som tål fukt så ska det väl gå.
 
C Chonguis skrev:
Men visst kan du väl flytspackla i källaren även om den är direkt på mark (oisolerad med tillskjutande fukt). Använd ett spackel som tål fukt så ska det väl gå.
jaså? Jag läste att det kan få fukten att tränga upp i väggarna istället.. oavsett vad så ska det ju inte behöva flytspacklas bara för att man byter ut en golvbrunn
 
  • Gilla
Chonguis
  • Laddar…
Flytspackel är väl bara väldigt tunn betong i min värld... Så hur det skulle påverka fukten annorlunda förstår inte jag riktigt..
 
  • Gilla
Chonguis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.