OpiMaza
Jag har en TP-Link Archer MR600 4G-router vid min sommarstuga, men mottagningen är inte den bästa eftersom den pendlar mellan 1-3Gb. Nu överväger jag om jag ska uppgradera till en Teltonika RUTX50 eller om jag ska köpa en vettig riktantenn och se om jag kan förbättra hastigheten på min befintliga router. Vilket alternativ skulle ni rekommendera, eller har ni gjort något motsvarande?
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
pendlar mellan 1-3Gb
Den farten skulle nog de flesta bara avundsjuka på!!
Gissar du menar 1-3Mb/s?
 
OpiMaza
L lat skrev:
Den farten skulle nog de flesta bara avundsjuka på!!
Gissar du menar 1-3Mb/s?
Ja naturligtvis, fel av mig 1-3Mb/s ska det vara
 
Riktantenn
 
Vad som är bäst beror på hur långt du har till lämpliga master, vilka band och vilken kapacitet dessa har, hur terrängen ser ut mellan dig och aktuell mast. Har du fri siktlinje till en lämplig mast så förenklar det mycket.

Hur många utgångar finns på din nuvarande router för extern antenn?
 
OpiMaza
H Harald Blåtumme skrev:
Vad som är bäst beror på hur långt du har till lämpliga master, vilka band och vilken kapacitet dessa har, hur terrängen ser ut mellan dig och aktuell mast. Har du fri siktlinje till en lämplig mast så förenklar det mycket.

Hur många utgångar finns på din nuvarande router för extern antenn?
2 st antennanslutningar. och tyvärr inte fri sikt till masten.
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Jag har en TP-Link Archer MR600 4G-router vid min sommarstuga, men mottagningen är inte den bästa eftersom den pendlar mellan 1-3Gb. Nu överväger jag om jag ska uppgradera till en Teltonika RUTX50 eller om jag ska köpa en vettig riktantenn och se om jag kan förbättra hastigheten på min befintliga router. Vilket alternativ skulle ni rekommendera, eller har ni gjort något motsvarande?
Jag har själv en MR600 som jag uppgradera med riktantenn istället för de sk ”kaninöronen”. Det gav en ordentlig skjuts så jag har idag mellan 10-30mbit fast att jag har riktantennen inomhus i mitt teknikrum utan fönster. Jag har två master på ca en km avstånd.

Jag har också testat två olika 5G routers som jag kopplat upp till min riktantenn (med stöd för 5G). Tyvärr var 5G nätet så instabilt att jag föredrog min MR600. Hastigheten gick mellan 10-50mbit men ibland dog internet helt under korta stunder. Det var dock inte routern du nämnde ovanför och det är möjligt det fungerar bättre för dig.

MR600 har ju stöd för Carrier Aggregation och om du inte aktiverat det så kan det ge ytterligare fart över 4G nätet.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Har en liknande lösning på landet. Hade acceptabel fart för de små behoven (typ 8-12) men fick ett lyft till 30-60 beroende på dagsform med en riktantenn (Poynting 5G för att slippa byta när 5G kommer till området) som jag ersatte den gamla tv-antennen med på taket. Inte fri sikt men hyfsad mottagning ändå och definitivt en ordentlig förbättring. Rätt säker på att routern är samma archer som din. Kan rekommendera som sommarstugelösning.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
namnbyte
Riktantenn och därefter samtal till operatören som kikar vilka band den kopplar upp på, samt spärra de lägre om hastigheten dippar emellanåt.

Vi har spärrat vår från 700MHz samt en frekvens till som jag glömt vilken, 650 till mast ingen fri sikt, ser absolut ingen anledning till fiber med denna prestanda vi fått efter justeringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.