Se bild - vi tror det främsta problemet är det stora hålet undertill som gör att entren ser rörig och topptung ut.

Nu lite stökigt också men brukar ha det välstädat för att inte förvärra situationen.

På sikt finns flera vis att fixa det. Exempelvis ta bort mycket av staketet och stöta stentrappa längst med både kort och långsida men tid och energi finns inte just nu.

Vad för ideer har ni på kort sikt och med max några tusenlappar budget som skulle kunna göra det trevligare?
 
  • Vitt enplanshus med svart tak, veranda, gräsmatta, och trädgårdsdekorationer under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ni kunna använda utrymmet under entrén?

Spaljé som täcker öppningarna, de kan göras så att de är enkla att lyfta av /hänga upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Måla stolparna ljust grå, så tror jag det skulle se mycket bättre ut. Nu ser det ut lite som en väldigt låg och klumpig balkong.

Vi har rätt höga entréer på ett par hus liknande er och någon tidigare ägare har valt att klä in dem hela vägen ner till marken med tätt plank i samma färg som fasaden. Skitfult.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson
  • Laddar…
Tycker det inte ser så dumt ut, men jag skulle ha tagit grövre dimension på de stående stolparna upp till taket,
det blir ingen balans i intrycket med så klena stolpar som nu är tycker jag.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vill ni kunna använda utrymmet under entrén?

Spaljé som täcker öppningarna, de kan göras så att de är enkla att lyfta av /hänga upp.
Nej behöver inte komma åt.

Rädd att spalje bara gör det ännu rörigare. :(
Tack för svar hittills. Här
 
Ta bort räcket och bygga trappa runt om hela. Ta bort lite av asfalten med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vill man inte ha en altan-kjol så kanske lite växter mjukar upp. Men då det är ut att vara asfalt på en stor del så får det bli krukor. Sen ser trappan lite klen ut, skulle satsa på en kraftigare sådan men det kanske budgeten inte tillåter.
En träveranda med räcke, blommor och en blå husvägg i bakgrunden. Regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ta bort räcket och bygga trappa runt om hela. Ta bort lite av asfalten med.
Det är den lite långsiktig planen :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fibercement-skivor i samma färg som grunden
 
Häng upp en presenning i någon trevlig kulör.
Staplad presenning i olika färger med öljetter för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stora ombyggnationer är du villig att göra?

Jag skulle vilja öppna upp taket så att det blir öppet upp till nock. Flytta alltså in den lodräta lilla gavelspetsen så att den blir en del av fasaden runt om dörren. Måla även om vindskivorna till vitt så blir de lite luftigare och lättare. Just nu så ger taket en känsla av att vara en mössa som är nerdragen allt för långt.

För trappan så ser jag två huvudalternativ:
Alt 1.
Bredda trappan åt vänster så att du bara får en kort klack som sticker ut från hörnet, alltså likadant som på den högra sidan av trappan. Då kan du precis få plats med en fast bänk där om du vill kunna sitta på trappan eller ställa ifrån dig matkassar när du låser upp dörren.
Alt 2.
Ta bort hela räcket och bygg en trappa som svänger runt hörnet. Det ger ett mycket öppnare och luftigare intryck. Dock så blir ju hela ytan framför dörren mer oanvändbar eftersom du inte längre kan sitta där eller göra något annat.

Fundera även över trädgården:
Om du gör en trädgård som känns välkomnande och leder in till dörren på ett naturligtvis så kommer du inte heller reagera så mycket över de andra "problemen" med entrén. Nu ser man ju inte hela trädgården på din bild men av det lilla jag kan se så verkar du ha en rak uppfart på sidan av huset och sedan viker gången till entrén av i skarp vinkel vid den rostfärgade "saken". Det gör att man kommer in från sidan till entrén på ett sätt som inte känns helt inbjudande. Om man kan komma in mer rakt framifrån så blir trappan mer naturlig och inbjudande och då kan det ganska starka taket ge en helt annan känsla än nu när man stryker fram längs med det.

Försök att mjuka upp gången genom att göra just det skarpa hörnet svängt. Kan gången gå i en mjuk S-kurva från gatan/uppfarten så att man naturligt leds in mer rakt mot trappan? Man kan även göra en sådan gång mer inbjudande med små buskar på gräsmattesidan som förstärker intrycket av den gång som man ska gå och som gör den mer ombonad än när det bara är en öde gräsmatta på sidan. Överväg även att skära bort lite av asfalten och ta bort delar av gruset närmast huset och anlägg gräs eller rabatt där just för att göra hela sidan mjukare och för att förstärka känslan av den naturliga gången som leder in till entrén.
 
jag håller med tex Janus82 att räcket och den lilla trappan gör att huset inte känns välkomnande. Bredda trappan och ta bort stor del av räcket. De klena stolparna kan man göra lite maffigare så lirar med de undre hörnen. Tex klä in trästolparna med enkla plankor i bra dimension runtom.
Nåt träd i hörnet där cortenfatet står skulle göra sig bra . En häftig rönn som får fina höstfärger tex en ullong-rönn? eller ett äppleträd? Då känns det som man rundar något innan man närmar sig entrén. Och du får en "tredimensionell syn" på huset. Nu blir det platt platt mark och sen ett hus.
 
H halj skrev:
Sätt sockelskiva runt entrén så att den linjerar med grunden.
[länk]
Janus82 Janus82 skrev:
Hur stora ombyggnationer är du villig att göra?

Jag skulle vilja öppna upp taket så att det blir öppet upp till nock. Flytta alltså in den lodräta lilla gavelspetsen så att den blir en del av fasaden runt om dörren. Måla även om vindskivorna till vitt så blir de lite luftigare och lättare. Just nu så ger taket en känsla av att vara en mössa som är nerdragen allt för långt.
Många bra tankar! Just det där med taket har vi inte tänkt på tidigare men ja det är en del av intrycket, öppnar man det skulle det bli mycket luftigare.

Får dock läggas i kategorin "större ingrepp". :)
 
Klä in med stående tryckt 28x120? Alternativt mura upp med leca och putsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.