Vi är i fullgång och kolla i olika huskataloger. Det blir ett myller... Därför satte jag mig med en excel kalkyl för att strukturera upp kostnaderna. Vi har satt typ max 2 miljoner som gräns och därför koncentrerat oss på hus som t.ex. LB ugglan serien, Boro Bas, Hjältevadshus osv. Har inte så många hus med än men om det är någon som har mer siffror om hus och deras standard o tillägg vore det lite roligt att ni ladda hem filen fyllde i och skicka in igen till forumet. Kan ju bli ganska mkt information till slut.... Siffrorna över ekonomi delen kan ju variera mkt från familj till familj och kommun till kommun... Har räknat på 2 miljoner samt gratis tomt :rolleyes: som vi kan få. Siffror är från kataloger, telefonsamtal och internet från de olika företagen.
 
Det som är mest osäkert är ju kostnader såsom bygglov, KA, Markarbeten,El/tele/VA inkoppling etc

/K
 
Riktigt bra kalkyl - jag gjorde en likadan!
Räntekostnader under bygget tycker jag bara att du missat. Kostnad för bygglov och sånt kan du få från kommunen. I vår kommun låg det på ca 50 000 ink. nybyggnadskarta.

En sista detalj som jag tycker är rätt viktig är att kolla i denna prisjämförelse är den slutliga månadskostnaden. Alla hus du prissatt "drar olika mycket". T.ex LB-hus ligger väldigt lågt i driftskostnad då deras är mycket bra isolerade (240 mm i lättregelsystem vilket motsvarar mycket mer) + Elite extreme-fönster. Även om detta huset kostar lite mer, kan det kanske ändå bli billigare för er att bo där! Ställ räntekostnad mot driftskostnad!
 
Du - förresten! Kom också på att i t.ex LB-hus fall ingår ju totalentreprenad vilket det t.ex inte gör i Borohus. Om du vill göra en korrekt jämförelse borde du ju kolla om LB-hus kan bygga ditt hus i generalentreprenad så att du jämför äpplen med åpplen. Totalentreprenad brukar ju innebära ett påslag på ca 150-200 000.
 
Hummm, värmekalkylen icke att förakta.

hur som helst, du har ju fått med en hel del i huskalkylen...

men klaskarlsson pekar ju ut ett par poster som kan sticka iväg. Totalt på markarbeten stannade det på 65000 för oss (hade vi iofs budgeterat med). En oväntad (men i sammanhanget liten) post var hyra för temporär elcentral på 5-6000 under byggtid. Störande att ingen bakat in den i el/byggentreprenaden.

Byggstädningen? Ingår eller inte?

Kvalitetsansvarig behöver inte kosta mer än 2000-3000.

Räntekostnader naturligtvis.

Målning utvändigt har inte med i kalkylen va? Gör det själv och köp demidekk-färg för 20000-25000. Eller lej bort för en mkt större peng.

Sen ser jag inte att du planerat för altan, förråd, carport eller garage? Kan vara ide att plocka med.

Även en viss peng till trädgård och stensättning tex. Räkna lätt med 100 000 där. Kan man iofs vänta med, men så fort man byggt så kommer pressen att få tomten iordning. gräsmattan ska på plats. altanen ska byggas osv.

Sen bör man ha lite extra i strulmarginal, för det dyker ALLTID upp nåt oväntat .... och då är det inte oväntat i kostnad till ens fördel om jag säger så... har nog aldrig hört talas om att man fått besked typ "det vart lite billigare än planerat det här... " :)

Lycka till!
 
Snailman
om man får för lokala elbolaget så är det billigare att sätta upp det slutliga elskåpet på stolpar och sedan flytta det på plats, sparar ca 3000kr för byggelen och hyra av en byggcentral.

De flesta husfirmor har ju i kontraktet att byggströmmen betalas av köparen, så då lägger man inte två strån i kors... (man skiter i sin kund alltså)
 
Kul med många svar och tips hur jag kan förbättra kalkylen. Det är inte allt man har koll på så här i början av planeringen.... men man lär sig allt eftersom. Får genast kolla upp detta...
 
Vi bygger med Hjältevadshus och har beställt färdiginredd övervåning. När det gäller elen så har Hjältevadshus hjälpt oss med att beställa elanslutningen av vattenfall (som är ledningsägare, eller vad det nu heter) så den samordnas när huset levereras den 17 oktober. Elanslutningen kostar oss 18.000 kr och och vi får välja el-leverantör för elförbrukningen. Någon extra el-central för byggtiden behöver inte vi. Är nog olika beroende på vilket husföretag man väljer.
 
Snailman
tja, har nog mindre med husföretaget att göra, som med vilken konstruktion man har på husen, har man krypgrund och huset kommer i färdiga block, så är ju strömmen helt onödig att ha före huset med väggar och allt står på plats.

vet att älvsbyhus monterar slutligt skåp direkt i huset.

Har man däremot platta på mark, och lösvirkes eller hus med väggelement, eller hus med murade block så brukar man i 50% av fallen ta byggström med hyra av byggcentral.

(fast man kunde tagit slutligt elskåp tillfälligt monterat direkt)

har lagt in en bild i den här tråden http://forum.byggahus.se/el/5075-maetarskap.html
 
Snailman
ingen mer som kan fylla i?
 
Det har ju inte med själa huset att göra, men alla extra resor, tid, flytt, nya möbler & gardiner etc brukar bli en hel del pengar. Skall man vara "duktig" och göra en del själv så springer verktygskontot snabbt ivåg, matkontot för alla snabba korvar och burgare skenar och kanske behöver man också en bil till för att köra grejor. Har man inte ott i hus innan så går det åt en del trädgårdsredskap, och man glömmer ofta skruttposter som t.ex. brevlåda, termometer och brandvarnare, trots att det blir rätt många tusenlappar i slutänden.
 
Vi bygger hjältevadshus...

Tänk på att alltid överkalkylera. Så här var det för oss ungefär:

* Grunden - blev 80 000 kr dyrare. Säljaren ringde och sa, "grundläggaren behöver spränga lite grann, men det blir inte så mycket så det är ingen fara"
Inte så mycket för mig i den frågan var ungefär 25 000 kr - när räkningen kom fick vi en chock.
* Containerkostnad - inte nån stor post men den tar ett par tusen ur budgeten.
* Det verkade lite lite med 150 000 kr för grunden, vi betalade 250 000 kr för 100 kvm grund.
* Övervåningen: Vi fick ett pris av försäljaren som höll kontakten med snickarlaget som skulle göra vår övervåning. Bortsett från en extra besiktning så var det samma pris som det skulle bli om vi skulle gjort övervåningen direkt med HV. Nu är det plötsligt 12 500 kr dyrare och ingen vet riktigt hur det kom sig, eller vem som har ansvaret för det.
* Man kommer på tilllval under resans gång.
* Lagfart
* Nybyggnadkartan kan kosta upp mot 5000 kr
* För utsättning av huset betalade 3.000 kr
* Sotaren tog dryga 1.000-lappen när han skulle kolla kamin och spisfläkt.
* Att beställa sopkärl kostar...
Alla såna där småsaker som man inte tänker riktigt på rinner iväg och blir så mycket i en tid då man helst vill lägga pengar på nya möbler och gardiner. Inte betala adressändring, nyabonnemang för tex bredband.
* Om ni inte har LAN som tillval - kolla över vad det kostar att sätta in, annars har ni kostnad för nån form av antennlösning. HV levererar LAN som tillval, väljer man inte det får man bara tomrör till tv:n. Vi har stadsnät här och har sladdar genom huset mellan digitalbox och telias central i tvättrummet.

Lite tips bara vad vi vet nu i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.