Vi var på vårt första möte med Myresjöhus i går för att förhoppningsvis bygga ett hus i Linköping. Vi har tittat på husen Skagerrak och Huvudskär i Myresjöhus katalog. Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på planlösningarna på de två husen om någon mer har tittat på dem. De aktuella planlösningarna ligger uppe på min blogg http://www.enmammasdag.com/weronica/?p=590. Titta gärna in och kom med tankar kring dem. Eftersom vi är i början på processen är det många tankar just nu!

Båda husen har storleksmässigt vad vi söker och de rum som vi anser oss behöva. Tre stora sovrum uppe med stort allrum till och nere vill vi ha ett arbetsrum, kök med matplats och vardagsrum. Hur mycket kan man mixtra med planlösningarna? Är det t ex möjligt att flytta trappan i Huvudskär? Jag är mycket tacksam för alla tankar kring planlösningarna!
 
A
Bilderna på Huvudskär i katalogen och på hemsidan är taget från ett hus som är totalt omgjort. Har en tidning med ett "hemma hos" repotage från det huset och vad jag mindes så var det bara i stort sätt skalet som va kvar men fint va det iaf. Just den familjen hade flyttat trappan osv men det borde väl inte va så svårt att få att få hjälp hos Myresjö med tanke på bilderna i katalogen?
 
Hej! Ja, huset i katalogen är sannerligen något helt extra. När man är ny i branschen är det svårt att se vad man kan göra med husen, men det verkar som om det mesta är möjligt. Det är väl som vanligt frågan om budget och hur mycket pengar man kan lägga på huset. Tack för svar!
 
Den planlösningen gillade jag också! Jag har surfat runt på andra hustillverkares sidor i kväll för att hämta inspiration, men till A-hus hade jag inte kommit ännu. Vendelsö liknar Skagerrak i uppbyggnaden mycket, men här är det en mer sluten planlösning som jag gillar. Inspirerande! Stort tack för länken!
 
Weronika F,

Jag tycker bäst om Skageracks lösning, eftersom jag inte tycker att trappor ska ligga som avdelare i hus, såsom det blir i Huvudskär. I Skagerack ligger köket lite vid sidan av, så man inte ser smutsig disk om man får gäster.
Det som är praktiskt i Skagerack är dessutom att ni skulle kunna ha ert sovrum på bottenplan, eftersom detta är så stort och ha en våning för barn separat. Det är ju inte dumt om man har barn och sedan tonåringar som vill hänga med kompisarna.
I Skagerack är det inte långt mellan nedre sovrummet och duschdelen, vilket också skulle göra det lämpligt som alternativt föräldrasovrum (och sovrmmet har en altandörr - härligt!). I Huvudskär kan ni också ha sovrum på bottenplan, men det ligger långt från toalett etc och känns inte lika naturligt att byta mot det som ligger på ovanvåningen.

På ovanvåningen skulle jag minska badrummet något för att istället få in en rejäl klädkammare vid det stora sovrummet. Detsamma i de två andra sovrummen, dvs ta bort garderoberna och istället lägga på varsin klädkammare. Rummen kommer ändå att uppfattas som rejäla. Det finns inget bättre än klädkammare, eftersom de sväljer mycket. För at jag tyckte det var lite magert med förvaring i jämförelse med storleken på hus.
 
Är det någon som vet vilken inredningstidning och vilket nummer som hade hemma hos reportage i det stora fina
Huvudskär huset som beskrevs ovan.
MVH Selor
 
Huvudskärs planlösning har fler fördelar framför Skagerraks.
1. Öppen balkong med underliggande boningsrum är klassat som "riskkonstruktion" (läckage).
2. Skagerraks innertrappa har sin fot alldeles innanför ytterdörren, vilket medför kollision mellan trafik och drivor av skor.
3. Huvudskärs trapplopp skapar ett fint vertikalt samband mellan våningarnas sällskapsrum. Vill man inte låta trappan vara rumsdelare går det utmärkt att installera vägg mellan trappan och köket eller vardagsrummet.
4. Huvudskär har en enklare grundform, vilket borde synas på prislappen. Skagerraks verandautbygge medför att vardagsrummet får en relativt mörk innersta del. Enkelhet ger förr eller senare fördelar ifråga om drift, underhåll och en avlägsen framtids eventuella ombyggnad
5. Huvudskär har enklare VVS-dragning, med alla våtenheter samlade.
6. I Huvudskär ligger köket lite lättare åtkomligt från groventrén, vilket kan vara en poäng exempelvis vid veckohandel.

Skagerrak har försprång på färre punkter.
1. Skagerraks groventré har direkt samband med dusch. En klar fördel till vardags för alla med hund, barn eller lantbruk.
2. Skagerrak har trevlig "rundgång" mellan hall, kök, matplats ovh vardagsrum. I Huvudskär ligger köket mera isolerat.
3. Skagerraks sovrum har snedtak och trevlig interiör fönstersättning. Ifall ni ändå efterfrågar bara tre sovrum är Huvudskärs fyra onödigt små.

Båda husen har en aning slentrianmässig fönstersättning och fega och lite fjäskiga pretentioner. Man kanske kunnat ursäkta Huvudskärs enormt breda dörrtak / fejkveranda om den vore lite djupare och användbar som taktäckt uteplats med morgonsol. Men man ska egentligen ALDRIG bedöma hus enbart efter planlösning. Det är sammanhanget som avgör, helheten och huset i dess trädgård och grannskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.