G Gabbe1 skrev:
Jag har ägt min Esab Origo C170 i ca 15 år och aldrig haft ett enda problem. I mina ögon en perfekt "hobbymig" att ha stående i garaget.
Jag använder som sagt kolsyra när jag svetsar med den.
Jag har enfasvarianten och den heter också c170 men nyare heter c171
Väldigt nöjd!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
F
LoweW LoweW skrev:
4182kr för 11l Argon 18% CO2 från länken som Betongapan tipsade om (y)

Tanken var att vänta med att köpa svets men så dök det upp en gammal 3-fas Telwin MIG för 3000kr i närheten så det blir att hämta den imorgon. Så får jag utvärdera efter ett tag om det till slut kanske blir en ESAB 170 ändå.

På flaskan står det ”returneras med övertryck”. Är det fortfarande övertryck om mätaren står på ”0” eller bör jag returnera den innan det? :thinking:
Du är medveten om att det är sista rycket på en Esab C170? Tillverkas inte mer och det som säljs är lagermaskiner. Efterföljare till C170 är för mig lite oklart. Det kommer en som heter Esab Rustler men som jag ser det så är det mer en ersättare till C280 Pro och C340 Pro. Tror eventuellt det kommer en 200A med som kommer att finnas på Jula och det skulle då vara en maskin som i kapacitet motsvarar C170. Skulle bli förvånad om den finns i annat utförande än 1-fas.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur blev det förresten med de nya reglerna för svetsar som "vi" pratade om för ett tag sen?
Jag försöker hålla koll på marknaden för billigare AC/DC-TIG och jag tycker det fortfarande är samma modeller på hyllorna?
Ja, det är en bra fråga, jag är lite förvånad faktiskt och jag ser samma sak. Jag vet att det förekommer en del dispenser för 2023 men som jag förstår det så är det europatillverkat. Importen borde vara strypt.

Jag har ställt samma frågor till globala säljare som skall ha koll på detta men svaren är inte glasklara. Det jag tror har hänt är åtminstone att stegomkopplade maskiner generellt har gått ur produktion, det är aviserat från flera tillverkare och återförsäljare av flera märken. Det som förvånar en del är den stora tillgången på Kinesiska ”no-name” som helt uppenbart inte uppfyller reglerna men ändå verkar finnas på marknaden. Har svårt att tro att det har funnits ett sånt överflöd av maskiner inom EUs gränser.

Det finns nån certifiering man kan lirka sig igenom (60974-6 tror jag) men det skall vara med EMC-krav för hemelektronik och vad jag förstår så skall det knappast vara lättare men jag vet inte, det är inte mitt område.

Det kan vara som med norska laddboxar, skulle en myndighet testa så kanske mycket skulle få försäljningsförbud?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
LoweW
F fsn skrev:
Du är medveten om att det är sista rycket på en Esab C170? Tillverkas inte mer och det som säljs är lagermaskiner. Efterföljare till C170 är för mig lite oklart. Det kommer en som heter Esab Rustler men som jag ser det så är det mer en ersättare till C280 Pro och C340 Pro. Tror eventuellt det kommer en 200A med som kommer att finnas på Jula och det skulle då vara en maskin som i kapacitet motsvarar C170. Skulle bli förvånad om den finns i annat utförande än 1-fas.
Nej, det visste jag inte! Men jag anade ugglor i mossen när det verkar som att bara Jula säljer den i dagsläget.

Jag har dålig koll på allt som har med svets att göra men jag antar att 3-fas är att föredra om den ändå alltid kommer stå i garaget och inte tas med ut på äventyr? Eller skulle en modern 1-fas i samma prisklass prestera lika bra eller kanske t.o.m. bättre tack vare någon ny teknik?
 
F
LoweW LoweW skrev:
Nej, det visste jag inte! Men jag anade ugglor i mossen när det verkar som att bara Jula säljer den i dagsläget.

Jag har dålig koll på allt som har med svets att göra men jag antar att 3-fas är att föredra om den ändå alltid kommer stå i garaget och inte tas med ut på äventyr? Eller skulle en modern 1-fas i samma prisklass prestera lika bra eller kanske t.o.m. bättre tack vare någon ny teknik?
1-fas presterar aldrig bättre. Däremot så finns det potential för att en 1-fas med inverterteknik presterar så bra att du inte märker skillnaden. Det som kommer ut i ett vägguttag är AC med en frekvens på 50Hz. Det betyder att effekten passerar noll med den frekvensen, just då finns ingen effekt och det svetsar dåligt så man inte tror det är sant. En trefas har tre sådana kurvor och dessa är fasförskjutna så det är totalt sett aldrig noll. På en bra designad 1-fas inverter så löser man det med feta kondensatorer som bunkrar upp effekt och ser till att det alltid finns den effekten som behövs. Det finns ingen som märker skillnaden om det är bra gjort, jag har provat att svetsa pinne på 180A både 1-fas och 3-fas med samma svets och det var helt omöjligt att känna nån skillnad. Men kan man köra en modern 3-fas så finns det absolut inga nackdelar med det mer än att det antagligen är dyrare däremot så finns det rätt gott om små och smidiga 1-fas invertrar med 200mm tråd-bobbin som är lätta att stuva undan, bära med sig och som håller priset rätt bra. Som tex Esab Rebel 215, Esab Caddy 200 eller motsvarande Kemppi eller tex Migatronic Rallymig 161. Livslängden på denna typ av svets är rimligtvis påtagligt kortare än tex C170 men kan kanske prestera något bättre i tex tunnplåt, har mer finesser och är som jag ser det lättare att ställa in och hitta rätt parametrar.

Däremot så har du en begränsning på ca 200A för att kunna svetsa en 1-fas med en 16A säkring. Motsvarande siffra på en 3-fas 16A ligger i området 300A ungefär.

C170 är inte en inverter och jag skulle absolut inte köpa nåt annat än 3-fas varianten av den.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag hade först en trefas Erfi migsvets av äldre datum och i vintras blev det tillökning i garaget med enfas C170 (numera c171)
Jag och andra kunde inte se och märka någon skillnad på båda svetsarna vid jämförelse.
Så jag sålde Erfin då Esab'en är nyare och att 230v uttag har jag överallt.
Inte för att jag svetsat någon annanstans än i garaget
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
F fsn skrev:
1-fas presterar aldrig bättre. Däremot så finns det potential för att en 1-fas med inverterteknik presterar så bra att du inte märker skillnaden. Det som kommer ut i ett vägguttag är AC med en frekvens på 50Hz. Det betyder att effekten passerar noll med den frekvensen, just då finns ingen effekt och det svetsar dåligt så man inte tror det är sant. En trefas har tre sådana kurvor och dessa är fasförskjutna så det är totalt sett aldrig noll. På en bra designad 1-fas inverter så löser man det med feta kondensatorer som bunkrar upp effekt och ser till att det alltid finns den effekten som behövs. Det finns ingen som märker skillnaden om det är bra gjort, jag har provat att svetsa pinne på 180A både 1-fas och 3-fas med samma svets och det var helt omöjligt att känna nån skillnad. Men kan man köra en modern 3-fas så finns det absolut inga nackdelar med det mer än att det antagligen är dyrare däremot så finns det rätt gott om små och smidiga 1-fas invertrar med 200mm tråd-bobbin som är lätta att stuva undan, bära med sig och som håller priset rätt bra. Som tex Esab Rebel 215, Esab Caddy 200 eller motsvarande Kemppi eller tex Migatronic Rallymig 161. Livslängden på denna typ av svets är rimligtvis påtagligt kortare än tex C170 men kan kanske prestera något bättre i tex tunnplåt, har mer finesser och är som jag ser det lättare att ställa in och hitta rätt parametrar.

Däremot så har du en begränsning på ca 200A för att kunna svetsa en 1-fas med en 16A säkring. Motsvarande siffra på en 3-fas 16A ligger i området 300A ungefär.

C170 är inte en inverter och jag skulle absolut inte köpa nåt annat än 3-fas varianten av den.
Bra förklaring, tack för det!

Då håller jag mig till 3-fas som jag tänkt. Så får jag tänka på om jag kanske borde köpa en C170 innan de tar slut.
 
F
LoweW LoweW skrev:
Bra förklaring, tack för det!

Då håller jag mig till 3-fas som jag tänkt. Så får jag tänka på om jag kanske borde köpa en C170 innan de tar slut.
vad kostar en C170?
 
Den C170 som det länkades till tidigare i tråden kostar 14999:- hos Jula.
'
 
LoweW
F fsn skrev:
vad kostar en C170?
Som Roli skrev, 14999kr.
 
För ett tag sedan var den nersatt med 4000 kr.
 
F
LoweW LoweW skrev:
Som Roli skrev, 14999kr.
Pruta lite... Eller tjata till dig en svetshjälm, tex A40 och ett par handskar och lite extra munstycke till pistolen.
 
Var precis på Svetsmaskinservice i Uddevalla och böt min glasflaska, och de pratade om att de skulle importera nått nytt franskt märke som skulle ligga under Esab och Kemppi i pris... Eventuellt skulle det bli introduktionspriser på dem..

Kanske kan vara något?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var precis på Svetsmaskinservice i Uddevalla och böt min glasflaska, och de pratade om att de skulle importera nått nytt franskt märke som skulle ligga under Esab och Kemppi i pris... Eventuellt skulle det bli introduktionspriser på dem..

Kanske kan vara något?
Spännande! Jag kommer nog inte svetsa många gånger i månaden men när jag väl gör det vill jag bara att allt ska fungera. Så jag betalar gärna lite extra för den tryggheten som jag upplever att märken som ESAB och Kemppi verkar erbjuda.

Men helt klart värt att kolla upp när det väl blir dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.