Står och pratar med en granne som plötsligt säger ”Det blev ju fint det som de ska bygga därborta!” Jag stod som en fågelholk. ”Vem ska bygga var?!?”

Bredvid vårat hus finns två tomma tomter efter varandra. På den bortre tomten har det ansökts, och beviljats ett bygglov. Jag har ingenting emot det med blev lite förbryllad att vi inte fått … bygglovsprövning? (är noll insatt i bygglov så jag vet inte de exakta orden)

Ja, det är en tom tomt mellan vårt och det hus som ska byggas. Men det är inte mer än 30-35 meter och istället för att titta på en lummig äng och prunkande skog när jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret kommer jag se baksidan på ett garage. Tycker vi borde varit tillfrågade också.

Nu har jag inget emot bygget som ska smällas upp. Vem är jag att hindra en månnsika att utnyttja sin investering för att jag vill se lite prästkragar och lärkträd vaja på somrarna.
Och om jag förstår rätt finns det inget jag kan göra åt det när det väl är beviljat.

Men min fråga är väl hur kan jag vara säker på att jag inte blir missad igen? Det finns mer mark som jag misstänker kommunen kommer frigöra för tomtbyggen och där vill jag sannerligen inte få reda på av någon grannar att det minsann redan är klappat å klart.
 
Blir du gladare om du får reda på vad som ska byggas innan bygglov ges eller vad menar du? Du får information om du är närmsta granne/angränsande fastighet eller om någon ansöker om planstridig bebyggelse om jag minns rätt. Finns det en detaljplan för området?
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
H
K Kaskar skrev:
Står och pratar med en granne som plötsligt säger ”Det blev ju fint det som de ska bygga därborta!” Jag stod som en fågelholk. ”Vem ska bygga var?!?”

Bredvid vårat hus finns två tomma tomter efter varandra. På den bortre tomten har det ansökts, och beviljats ett bygglov. Jag har ingenting emot det med blev lite förbryllad att vi inte fått … bygglovsprövning? (är noll insatt i bygglov så jag vet inte de exakta orden)

Ja, det är en tom tomt mellan vårt och det hus som ska byggas. Men det är inte mer än 30-35 meter och istället för att titta på en lummig äng och prunkande skog när jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret kommer jag se baksidan på ett garage. Tycker vi borde varit tillfrågade också.

Nu har jag inget emot bygget som ska smällas upp. Vem är jag att hindra en månnsika att utnyttja sin investering för att jag vill se lite prästkragar och lärkträd vaja på somrarna.
Och om jag förstår rätt finns det inget jag kan göra åt det när det väl är beviljat.

Men min fråga är väl hur kan jag vara säker på att jag inte blir missad igen? Det finns mer mark som jag misstänker kommunen kommer frigöra för tomtbyggen och där vill jag sannerligen inte få reda på av någon grannar att det minsann redan är klappat å klart.
Närmast grannar brukar få bygglovet, verkar vara lite olika till vilka kommunerna skickar ut till. Tomter som gränsar till din tomt är givet att du skall ha handlingarna, ligger det en tomt emellan som inte direkt påverkar dig är det inte självklart att du får bygglovet för att yttra dig. Har dock varit med om att bygglovet har skickats till alla runt omkring, det gällde dock ej detaljplanerat område. Hade det varit en havsutsikt som hade försvunnit för dig skulle du givetvis ha bygglovet. Jag skulle ringa kommunen och fråga vilka som får bygglovet, man kan ju ringa anonymt också, har du rätt att ta del bygglovet så har du möjlighet att yttra dig 3 veckor efter du har mottagit bygglovet. Dock tror jag att du har en mycket liten chans att påverka beslutet, du visste att det var tomter och att det förr eller senare skulle bebyggas, då blir det inget giltigt skäl att utsikten blir ett hus och garage istället för en äng.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det bara är angränsande tomt (max en väg emellan) som får utskick.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Nu är det inte bygglov för bergvärme, men en av mina grannar (mittemot på vägen) installerade bergvärme och frågade sina grannar på 3 sidor (baksida och vardera sida), men vi på andra sidan vägen som hade närmast till hans nya borrhål tillfrågades inte. Vår kommun hade deligerat till villaägaren att få tillstånd från grannar och nöjde sig med att han svarade "alla sa ja". Inte vilka som sa ja. Rätt dumt då vårt borrhål nu ligger väldigt nära hans.

Jag tycker att den som bygger (eller tex anlägger bergvärme, målar om eller gör nåt annat som påvekar grannarna) har mycket att vinna på att tala med alla närboende. Även om det formellt inte behövs.
 
J JohanLun skrev:
Nu är det inte bygglov för bergvärme, men en av mina grannar (mittemot på vägen) installerade bergvärme och frågade sina grannar på 3 sidor (baksida och vardera sida), men vi på andra sidan vägen som hade närmast till hans nya borrhål tillfrågades inte. Vår kommun hade deligerat till villaägaren att få tillstånd från grannar och nöjde sig med att han svarade "alla sa ja". Inte vilka som sa ja. Rätt dumt då vårt borrhål nu ligger väldigt nära hans.

Jag tycker att den som bygger (eller tex anlägger bergvärme, målar om eller gör nåt annat som påvekar grannarna) har mycket att vinna på att tala med alla närboende. Även om det formellt inte behövs.
Du behöver grannars medgivande ifall det är närmare än 10m från tomtgräns när det gäller energibrunnar. Det bör vara 20m mellan de och det uppnås ju ifall alla har 10m till gräns. Sen kan man även borra snett vilket kan göra att det på ytan är olika också.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Om det är detaljplanerat område så frågas nog inga grannar om bygget följer detaljplanen.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Om det är detaljplanerat område så frågas nog inga grannar om bygget följer detaljplanen.
I det fallet du nämner får rågrannar besked efter att bygglovet är beviljat. Om något avviker från detaljplanen får de däremot möjlighet att yttra sig i ärendet innan beslut om bygglov tas. Eventuella yttranden är en del av underlaget för byggnadsnämnden när de tar beslut.

Bor du TS i ett område med detaljplan? Läs isf i den vad som gäller för ditt område så du vet vad som eventuellt kan byggas i ditt område i framtiden. På så vis slipper du överraskningar.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Du behöver grannars medgivande ifall det är närmare än 10m från tomtgräns när det gäller energibrunnar. Det bör vara 20m mellan de och det uppnås ju ifall alla har 10m till gräns. Sen kan man även borra snett vilket kan göra att det på ytan är olika också.
I mitt fall så var mitt hål (det var tidigare ägare som borrade så jag vet inte exakt) bara nån meter från gatan, vi har en sekelgammal väg mellan tomterna (dvs rätt smal) och "grannen" borrade rätt nära sin tomtgräns. Hade han frågat oss mittemot på vägen hade han kunnat välja ett för oss alla bättre läge på hålet.

Vi alla är olika. Att göra först och fråga sen har sina fördelar. Om man frågar först och får ett negativt svar - men ändå tänkt köra på... Så är det omvända nog bättre. Dvs jag blir mer arg om grannen frågar om han får (bygga/borra osv) och jag säger nej, men han gör det ändå. Än om han inte frågar utan bara kör på och sen ber om ursäkt. Eftersom det i många fall är så att grannar kan ha synpunkter men inte stoppa byggen så tror jag många resonerar som ovan. Att bara köra på. Inte fråga om man inte måste. Men det bäddar väl inte för en varm grannsämja...
 
H
M MetteKson skrev:
I det fallet du nämner får rågrannar besked efter att bygglovet är beviljat. Om något avviker från detaljplanen får de däremot möjlighet att yttra sig i ärendet innan beslut om bygglov tas. Eventuella yttranden är en del av underlaget för byggnadsnämnden när de tar beslut.

Bor du TS i ett område med detaljplan? Läs isf i den vad som gäller för ditt område så du vet vad som eventuellt kan byggas i ditt område i framtiden. På så vis slipper du överraskningar.
nimhed nimhed skrev:
Jag tror det bara är angränsande tomt (max en väg emellan) som får utskick.
nimhed nimhed skrev:
Jag tror det bara är angränsande tomt (max en väg emellan) som får utskick.
H HEM2121 skrev:
Närmast grannar brukar få bygglovet, verkar vara lite olika till vilka kommunerna skickar ut till. Tomter som gränsar till din tomt är givet att du skall ha handlingarna, ligger det en tomt emellan som inte direkt påverkar dig är det inte självklart att du får bygglovet för att yttra dig. Har dock varit med om att bygglovet har skickats till alla runt omkring, det gällde dock ej detaljplanerat område. Hade det varit en havsutsikt som hade försvunnit för dig skulle du givetvis ha bygglovet. Jag skulle ringa kommunen och fråga vilka som får bygglovet, man kan ju ringa anonymt också, har du rätt att ta del bygglovet så har du möjlighet att yttra dig 3 veckor efter du har mottagit bygglovet. Dock tror jag att du har en mycket liten chans att påverka beslutet, du visste att det var tomter och att det förr eller senare skulle bebyggas, då blir det inget giltigt skäl att utsikten blir ett hus och garage istället för en äng.
Missar kommunen att skicka ut ett bygglov till någon som har rätt till att yttra sig, så har den grannen som har rätt till att yttra sig 3 veckor på sig från dag som de fick ta del av bygglovet att klaga/yttra sig.
 
Tror det nämnts flera gånger.
Men om det finns en detaljplan och bygget följer planen så finns det ingen anledning att fråga grannar över huvud taget.

Jag byggde nyligen garage och eftersom bygglovet då inkluderade en liten avvikelse mot detaljplanen så blev några grannar tillfrågade innan beslutet.
Då valde kommunen att skicka till alla grannar som kan se mitt garage från sin tomt. Jag bor precis i början av en större vändplan där vi, inklusive oss själva, är 8 grannar med infarter mot vändplanen. Där ville kommunen ha utlåtande från de 7 grannarna som alla ser mitt garage.
På andra sidan vårt hus har vi ytterligare 3 grannar som fågelvägen har lika nära eller till och med kortare avstånd till garaget än visas av de andra men pga. att vårt hus skymmer så att de ej ser garaget så betraktade kommunen de grannarna som att de ej var berörda.
 
Rågranne är de enda som tillfrågas, sen kan ju vem som helst överklaga.
 
A Anders1st skrev:
Rågranne är de enda som tillfrågas, sen kan ju vem som helst överklaga.
Det finns ärenden då fler än rågrannar får möjlighet att yttra sig.

Vem som helst kan överklaga, men Länsstyrelsen kan göra bedömningen att den som överklagar inte är sakägare i frågan och tar beslut om att avvisa överklagan. Ett beslut som i sin tur kan överklagas till Mark- och miljödomstolen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För en del år sedan byggde vi på en våning på en del av huset. Handläggaren fick det till att vi hade lite överyta (räknade felaktig in en balkong som ligger på drygt 4m höjd. Vi har tomterna lite förskjutna mot raden på andra sidan kvarteret. Så i den diagonal som vårt bygge kom närmast, där har vi ingen gemensam gräns med diagonalgrannen, det fattas ca 10 cm, de fick inte vara med i grannehörandet. Deras hus ligger drygt 5m från oss. Däremot i den andra diagonalen en granne som har 30cm gemensan gräns med oss, och som överhuvudtaget inte ser påbygganden från någon plats på sin tomt. Han blev tillfrågad i grannehörandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.