Hej!

Vi har idag en äldre version av mulltoa med "multrum" under huset som vi funderar på att byta ut då den inte fungerar så bra, slabbigt att tömma.

Vi har sneglat på en lösning: Green Toilet 330 (https://pikkuvihrea.fi/sv/produkt/paket-green-toilet-120-family-torrtoalett-och-reservbehallare/) Är det någon som har erfarenhet av denna?

Ser smidigt att bara byta "vagn/tunna" och låta den stå ett halv år innan man måste tömma.

Området där vi bor har hög skyddsklassing, så vi får inte leda ut urin till inflitration.
 
Mats-S
Ska ha den i åtanke, men iom att vi har plats under huset så kan vi ha en större behållare.

Hur gör ni med urinseparering? Vi får som sagt inte leda den till infiltration, dock så är det ok att sprida på tomten.
 
HAr du funderat på förbränningstoalett, Cinderella?
 
Mats-S
L landan81 skrev:
Hur gör ni med urinseparering? Vi får som sagt inte leda den till infiltration, dock så är det ok att sprida på tomten.
Jag har lagt ner en infiltrationsslang på tomten så jorden runt den suger upp urinen. Från början hade vi lösningen med behållaren som man kan köpa till, när den var full gödslade vi gräsmattan med urinen. Men det luktar rejält första timmarna så spridning under regnväder var att föredra ... men sedan vi fick flera bofasta grannar runt vår tomt så fixade jag infiltreringen istället som är helt luktfri. Om ni får sprida på tomten så är det väl ingen skillnad mot att ha en slang 1 dm under jorden som tar hand om urinen.

Några tips :)

I anvisningen står det att man ska ställa hinkarna på lämplig plats och låta dom vara i 6 månader så blir det jord. Det funkar inget vidare.

Jag har byggt ett ställ med tak på en diskret plats på tomten. Där får latrinhinkarna stå utan lock, och typ 1ggr/månad strör jag jord på toppen och rör om med en tjock gren. Efter 4-6 månader blandar jag "hinkjorden" i min trädgårdskompost. Jag har 4 hinkar i rotation, kan variera beroende på hur många ni är.

En annan sak är att toapapper hämmar jordbildningen kraftigt, så regeln är att första papperet får man slänga i toan, resten i separat "papperskorg" med lock. Efter varje besök avslutar man med att strö lite mull på skiten så att det hämmar lukten och gör att komposteringen senare går fortare.
 
Mats-S
E Edlunn skrev:
HAr du funderat på förbränningstoalett, Cinderella?
Förbränningstoalett är bra om man garanterat har ström att tillgå utan avbrott.
I vårt fall hade vi ofta långa strömavbrott när vi köpte det, så den lösningen gick bort för vår del. Nu är det ett annat läge, men Separetten har funkat så bra att vi behållit den, finns inget som kan krångla med den lösningen :)
 
E Edlunn skrev:
HAr du funderat på förbränningstoalett, Cinderella?
Tycker det vore smidigt men en lösning som inte kräver ström, då vi har haft längre strömavbrott.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har lagt ner en infiltrationsslang på tomten så jorden runt den suger upp urinen. Från början hade vi lösningen med behållaren som man kan köpa till, när den var full gödslade vi gräsmattan med urinen. Men det luktar rejält första timmarna så spridning under regnväder var att föredra ... men sedan vi fick flera bofasta grannar runt vår tomt så fixade jag infiltreringen istället som är helt luktfri. Om ni får sprida på tomten så är det väl ingen skillnad mot att ha en slang 1 dm under jorden som tar hand om urinen.

Några tips :)

I anvisningen står det att man ska ställa hinkarna på lämplig plats och låta dom vara i 6 månader så blir det jord. Det funkar inget vidare.

Jag har byggt ett ställ med tak på en diskret plats på tomten. Där får latrinhinkarna stå utan lock, och typ 1ggr/månad strör jag jord på toppen och rör om med en tjock gren. Efter 4-6 månader blandar jag "hinkjorden" i min trädgårdskompost. Jag har 4 hinkar i rotation, kan variera beroende på hur många ni är.

En annan sak är att toapapper hämmar jordbildningen kraftigt, så regeln är att första papperet får man slänga i toan, resten i separat "papperskorg" med lock. Efter varje besök avslutar man med att strö lite mull på skiten så att det hämmar lukten och gör att komposteringen senare går fortare.
Känner igen det där med att det ska bli jord magiskt, det så vi tömmer ur tanken är inte jord :D. Men vi har en latrinkompost på tomten där det får ligga till sig innan man blandar det med trädgårdskomposten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.