Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu dök reklamen upp igen...

[länk]
det är väl dom som använder ahlsells som åf. De får det att låta riktigt bra men sen har många ingen åf att handla av iallafall.........
 
Nä, det såg lite klent ut på deras täckningskarta.... :thinking:
 
Om man som privatperson ska köpa/äga riktig svetsgas för hobbybruk så är nog ALbee-tuberna bland de billigare lösningarna tror jag.

Själv kör jag kolsyra till min MIG/MAG-svets. Jag har en 6kg ombyggd brandsläckare (bortplockat stigarrör och skruvkran monterad) som räcker flera år för mitt lilla behov. Jag har fyllt den tre ggr och brukar då få betala ca 2-300kr till fikakassan hos en lokal aktör som servar brandsläckare.

Nackdelen med ren kolsyra är att det blir mer "stänk" och "loppor" när du svetsar och möjligen får man köra lite högre ström för att få samma inbränning.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag själv kör AirLiquide, de har också gått upp, säkert 20-25% ..
Albee Airliquid 11l Argonmix 18% blir det!

Fick precis ett prisförslag på 5400kr för flaska och 1100kr för påfyllning. Det blir billigast av alla alternativ jag hittat hittills (y)

Tack så mycket till alla som kommit med tips & förslag!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
LoweW LoweW skrev:
Ojdå, så bra! Då blir det nog en bra 10l flaska för min del.

Tack så mycket för infon :D
Det är nog så att 10 liters flaskan på IMAB (Halmstad?) är en 200 bars flaska och Julas 8 liters är 300 bar. Det är delvis därför det är så förbannat stor skillnad mot 5 liters flaska på Jula då det är 200 bar.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, det såg lite klent ut på deras täckningskarta.... :thinking:
LoweW LoweW skrev:
Albee Airliquid 11l Argonmix 18% blir det!

Fick precis ett prisförslag på 5400kr för flaska och 1100kr för påfyllning. Det blir billigast av alla alternativ jag hittat hittills (y)

Tack så mycket till alla som kommit med tips & förslag!
Fyfan.... inte undra på att man för ångest och räknar sekunderna på "post gas" när man TIG-svetsar.

Det är väl inbyggd regulator även på 11 liters Air Liquid, precis som på 5 liters flaskorna? De är simpla och jävligt oexakta och i största allmänhet opålitliga. Rekommenderar dig att permanentmontera på en rotameter mellan flaskan och svetsen för att ha bättre koll på ditt gasflöde, speciellt med tanke på gaspriset. VAd är det för svets du har köpt?
 
LoweW
F fsn skrev:
Fyfan.... inte undra på att man för ångest och räknar sekunderna på "post gas" när man TIG-svetsar.

Det är väl inbyggd regulator även på 11 liters Air Liquid, precis som på 5 liters flaskorna? De är simpla och jävligt oexakta och i största allmänhet opålitliga. Rekommenderar dig att permanentmontera på en rotameter mellan flaskan och svetsen för att ha bättre koll på ditt gasflöde, speciellt med tanke på gaspriset. VAd är det för svets du har köpt?
Regulatorn har jag dålig koll på men ska kika på det! Tack för tipset (y)

Det blir en 400V Esab Origo C170, men jag har egentligen inget att göra med den förrän runt september så jag avvaktar med att köpa tills slutet av sommaren iallafall.
 
F
LoweW LoweW skrev:
Regulatorn har jag dålig koll på men ska kika på det! Tack för tipset (y)

Det blir en 400V Esab Origo C170, men jag har egentligen inget att göra med den förrän runt september så jag avvaktar med att köpa tills slutet av sommaren iallafall.
Då du har köpt en bra svets så bjuder jag på en rotameter om du behöver, jag har några liggande. Släng iväg ett PM om du vill ha en.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Jag har ägt min Esab Origo C170 i ca 15 år och aldrig haft ett enda problem. I mina ögon en perfekt "hobbymig" att ha stående i garaget.
Jag använder som sagt kolsyra när jag svetsar med den.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Själv ska jag köpa en ESAB Caddy Mig C200i idag (y)
 
  • Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då du har köpt en bra svets så bjuder jag på en rotameter om du behöver, jag har några liggande. Släng iväg ett PM om du vill ha en.
Hur blev det förresten med de nya reglerna för svetsar som "vi" pratade om för ett tag sen?
Jag försöker hålla koll på marknaden för billigare AC/DC-TIG och jag tycker det fortfarande är samma modeller på hyllorna?
 
LoweW LoweW skrev:
Albee Airliquid 11l Argonmix 18% blir det!

Fick precis ett prisförslag på 5400kr för flaska och 1100kr för påfyllning. Det blir billigast av alla alternativ jag hittat hittills (y)

Tack så mycket till alla som kommit med tips & förslag!
Vet inte om du har hunnit beställa än men härifrån har jag köpt två flaskor genom åren. Skickas fraktfritt påfylld. Sedan får man självklart hitta en lokal firma att fylla på gas när den tar slut.
Passande med kampanj just nu 11l albee mixgas (Ar+18%CO2), påfylld, fri frakt för 4183kr tror det ingår snabbkoppling också har det gjort när jag har köpt, kanske det alltid gör till albee-flaskorna dock, vet ej.

https://ipprodukter.se/butik/albee-gasflaska-airmix-webbshop/
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
B Betongapa skrev:
Vet inte om du har hunnit beställa än men härifrån har jag köpt två flaskor genom åren. Skickas fraktfritt påfylld. Sedan får man självklart hitta en lokal firma att fylla på gas när den tar slut.
Passande med kampanj just nu 11l albee mixgas (Ar+18%CO2), påfylld, fri frakt för 4183kr tror det ingår snabbkoppling också har det gjort när jag har köpt, kanske det alltid gör till albee-flaskorna dock, vet ej.

[länk]
Riktigt bra erbjudande! Tack så mycket för tipset :D(y)
 
  • Gilla
Betongapa
  • Laddar…
LoweW
4182kr för 11l Argon 18% CO2 från länken som Betongapan tipsade om (y)

Tanken var att vänta med att köpa svets men så dök det upp en gammal 3-fas Telwin MIG för 3000kr i närheten så det blir att hämta den imorgon. Så får jag utvärdera efter ett tag om det till slut kanske blir en ESAB 170 ändå.

På flaskan står det ”returneras med övertryck”. Är det fortfarande övertryck om mätaren står på ”0” eller bör jag returnera den innan det? :thinking:
 
  • Gasflaska med blått handtag på trägolv nära brunt möbel, etiketter, regleringsmekanism synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare med grön, röd skalindikering, visar cirka 0 psi/bar, märkt med "USE NO OIL", WIKA, daterad 05/22.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig varit med om att de tittat på det när jag bytt.. flaskan jag har nu har en läckande kran, så den lär vara totalt tom när jag byter den...

Kan rekommendera dig att knäppa ett kort på mätaren ibland, så du märker om den sjunker..
Då är det bara att reklamera flaskan...
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.