E elmont skrev:
Största fördelen med Wago gentemot HelaCon är att det är lite lättare att lära sig namnet.
De där gamla tomtemössorna är bäst. Litar inte på wago. Det är fjäderspänt skit.
 
H hempularen skrev:
Det där har varit uppe i en tråd här. Tydligen är de flesta ledningar idag lite klenare än det som anges. Det beror på att man kan tillverka med bättre toleranser nu än när standarden skrevs. Man tillverkar mot det lägstra godkända måttet. Och håller sig på rätt sida gränsen genom högre tillverkningskvalitet.
Om jag inte minns fel så är ledararean definierad utifrån resistans/resistivitet, och inte faktisk area?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
De där gamla tomtemössorna är bäst. Litar inte på wago. Det är fjäderspänt skit.
Även "tomtemössorna" består ju av en fjäder, i alla fall originalet Torix.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Även "tomtemössorna" består ju av en fjäder, i alla fall originalet Torix.
Jag har haft varmgång i Wago och efter det sätter man inga sådana åtminstone inte där man har mer än några ledlampor.
 
S Skyflakes skrev:
De där gamla tomtemössorna är bäst.
Nej. De är bevisligen sämre. De är mycket svårare att använda korrekt och ger gärna bristfällig kontakt.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. De är bevisligen sämre. De är mycket svårare att använda korrekt och ger gärna bristfällig kontakt.
Jag vet inte hur många torix jag hittat som i princip bara ramlat av när jag tagit i dem. Antagligen amatörmonterade. De är bytta mot wago nu.
 
M -MH- skrev:
Vilket är bästa? Använda väguttaget för att skarva vidare till nästa, eller använda wago i dosan, och en kort tåt till uttaget och en lång tåt till nästa dosa.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det är 9 uttag i slingan, men så gott som bara belysning.
100 % skarv med Wago bakom
 
H hempularen skrev:
Därom tvistas det. Rent logiskt är (borde) wago vara bättre. Kontakten där är fjäderbelastad, så om koppartrådarna deformeras med åren (kallflytning), så kommer det ändå att vara samma kontakttryck. I en skruvanslutning blir det kallflytning, koppartråden deformeras. Då minskar trycket och anslutningen blir sämre.

Sedan vet jag att det finns motsatt uppfattning, exakt vad den bygger på vet jag inte.

Men helt klart, om alternativet är att lägga 2 eller fler trådar under samma skruvskalle (äldre, eller nya billiga uttag). Så vinner alternativet med wago direkt.
Vilken Wago väljer du - 2773 eller 221?
 
F Fredrik K80 skrev:
Vilken Wago väljer du - 2773 eller 221?
Använd alltid Wago 221 eller 222 i Sverige. 773 är olämplig för FK och har man inga riskerar man inte att göra fel.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Wago 221
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Använd alltid Wago 221 eller 222 i Sverige. 773 är olämplig för FK och har man inga riskerar man inte att göra fel.
(y)(y)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Wago 221
(y)
 
C cotillion skrev:
Använd alltid Wago 221 eller 222 i Sverige. 773 är olämplig för FK och har man inga riskerar man inte att göra fel.
Nej, Wago 773 är godkända för FK också.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, Wago 773 är godkända för FK också.
Ja, jag skrev inte otillåtna, men det är lätt att det blir fel så t.om. Wago VD menar att de är sämre.

För den svenska marknaden, som använder FK, passar Wago 221 och 222 med arm betydligt bättre än 773. Produkten är mer förlåtande. Och, marknadsandelen ökar otroligt snabbt.
https://www.elinstallatoren.se/2017/06/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
 
773, klarar man inte att koppla fk med dom så kanske man ska fundera lite över om man över huvud taget ska koppla. Att 773 (eller tex Helacon plus) skulle vara olämplig för FK/FQ är bara struntprat från någon som bara gissar. Hos proffsen är typ 773, Heacon plus det man använder i första hand.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.