Jag har köpt lamphållare i porslin och ska koppla ihop 3 st efter varandra. Men hur kopplar jag? Jag köpte dessa begagnat.
 
  • En trasig europeisk tvåstiftskontakt med en av pinnarna lossad ligger på ett slitit, vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Keramisk föremål med snöre och metallbygel, möjlig isolator, på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr saknas det en del till den där lampsockeln.
Delen som saknas är delen som gängan på lampan får kontakt med.
Det saknas även en skruv.
 
Hej, den delen finns. Det jag inte förstår är hur jag kopplar den blå och bruna sladden? Den ena går ju i fästet i mitten men den andra?
 
  • Hand håller lampa, närbild på lamphållarens insida, vit, keramik, metallkontakt i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra tråden skall anslutas till gängan. Men exakt hur är lite svårt att se utifrån dina bilder. Man brukar koppla fasledaren på den mittre anslutningen (botten på lampsockeln) och nolledaren på gängan.
 
Tack, ok så den bruna i mitten och den blå i gängan, men hur ska gängan sitta?
 
Hmm... lamphållare där gängan är spänningssatt är väl ändå inte godkända längre!?
 
Jag tyckte att jag inte kände igen det? Då byter jag ut dom! Tack!!
 
De två skruvarna som håller lampsockelgängan skulle du inte ha lossat.

Ett grått plastobjekt med metallkomponenter och skruv, markerat med röda pilar och linjer på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du inte hade lossat skruvarna så hade delarna suttit på följande platser.
 
Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Hmm... lamphållare där gängan är spänningssatt är väl ändå inte godkända längre!?
Det finns inget förbud mot det, hur skulle det fungera när man kan vända en stickpropp åt vilket håll som helst
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Det syftade nog på att själva gängan är spänningssatt. Numera sitter det ju en kontakt i botten som får kontakt med lampans gänga. Det gör att lampan blir spänningslös direkt när man skruvat ur den några millimeter.

På de äldre socklarna där själva gängan var späninssatt är lampans gänga strömförande ända till man skruvat ur den helt. Stor risk att man rör vid gängan medan man skruvar ur den.

Har lite svårt att se om detta är en sdåan sockel.
 
Däremot är jag lite fundersam hur man kan "vidarekoppla" den armaturen, det finns knappast utrymme inne i lamphållaren för dubbla dubbelisolerade dragavlastade ledningar. Lamphållarna påminner om dom som användes på knoppledninens tid och där var det inte tal om dubbelisolering. Men dom kanske ska användas med klenspänning.
 
H hempularen skrev:
Det syftade nog på att själva gängan är spänningssatt. Numera sitter det ju en kontakt i botten som får kontakt med lampans gänga. Det gör att lampan blir spänningslös direkt när man skruvat ur den några millimeter.

På de äldre socklarna där själva gängan var späninssatt är lampans gänga strömförande ända till man skruvat ur den helt. Stor risk att man rör vid gängan medan man skruvar ur den.

Har lite svårt att se om detta är en sdåan sockel.
Det var det jag menade ja.
Tack för den lite utförligare beskrivningen.
 
Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Hmm... lamphållare där gängan är spänningssatt är väl ändå inte godkända längre!?
Gamla grejer blir ju inte otillåtna bara för att de inte uppfyller nya krav.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tycker mig se metall ända från botten och de två skruvarna och upp till gängan.
En modern lamphållare har ett bleck längst ner och en gänga upptill som inte är sammankopplade elektriskt.

Glödlampssockel i närbild, E27-bas, vit plast, komponenter för elektrisk anslutning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns ingen kontakt mellan ringen i botten och gängan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.