E
Hej

Det är omöjligt att få tag i en elektriker för åka o skruva ner en el-radiator (2fas) inför kommande renovering. (Avlägsen stuga)
Så jag behöver göra detta själv. (ja jag vet man får inte).

Hur pluggar man säkrast/bäst kablarna efter man skruvat ner? Givetvis stängs strömmen av under jobbet, men ström behövs efteråt så jag måste på ett säkert sätt isolera kablarna och trycka in dom i VP röret.
Räcker några varv el tejp?

Mvh
 
Jag skulle använda wago 221. Då kan du återställa enkelt sedan också.
 
E
dof dof skrev:
Jag skulle använda wago 221. Då kan du återställa enkelt sedan också.
Jag glömde säga att detta gäller badrum och det ska bytas plastmatta på väggen.
Så jag misstänker att man inte kan låta Wagos dingla utanför kanske?
OK, om det finns en dosa bakom elementet kanske det funkar men det vet jag inte ännu
 
Koppla ur trådarna i den "dosa" som sitter före i "kedjan".
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Koppla ur trådarna i den "dosa" som sitter före i "kedjan".
Centralen är rätt nära så risken är kanske stor att de går direkt dit utan någon dosa (kan i varje fall inte se något tecken på sådan i närheten), och där vill jag helst inte pilla....
 
E erkka skrev:
Centralen är rätt nära så risken är kanske stor att de går direkt dit utan någon dosa (kan i varje fall inte se något tecken på sådan i närheten), och där vill jag helst inte pilla....
Eller från ett annat element, men man får reda ut allt först så man vet vad man gör och inte bara "kopplar" på chans.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Eller från ett annat element, men man får reda ut allt först så man vet vad man gör och inte bara "kopplar" på chans.
Och som en temporär lösning att snurra några varv med eltejp på vardera FK sen trycka in dom i VP röret, det är inte bra? Eller lite krympslang`
 
E erkka skrev:
Och som en temporär lösning att snurra några varv med eltejp på vardera FK sen trycka in dom i VP röret, det är inte bra? Eller lite krympslang`
Det är saker jag både gjort och skulle kunna tänka mig göra igen.
Enklast är att klippa bort den exponerade kopparen och sedan tejpa/krympslanga, då ska det mycket till att bli fel.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
Nu är det fixat. För el-radiatorn fanns dosa bakom så satte Wago på fk’n och la dom fint i dosan.

för badrumsskåpet hittade jag andra änden av kablarna bakom dosa i taket, så gjorde som elmont föreslog att koppla ur dom där och drog in dom i vp röret
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.