BirgitS
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Spontant, hur svårt är det att få bort limmade golv - som ni ser på bild - anno 1960? Gissar att jag måste ha asbest i åtanke också.
Både jobbigt samt både matta och lim kan innehålla asbest.

Kontakta gärna ett stads- eller länsmuseum eftersom de kan vara intresserade av foton på lägenheten eftersom den är så orörd att det blir ett fint tidsdokument att spara.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 4 till
  • Laddar…
Om du inte har bråttom att flytta in så kan du troligen tjäna bra pengar på att hyra ut för filminspelning. Det är jättesvårt hitta så orörda boenden. Vet inte om det är lika lätt i mindre orter men vet att det är riktigt bra betalt. Sök efter ”Location scout” om du är intresserad.
 
Byt bara luckorna på det befintliga köket, förutom då bänkskivor, diskbänk, kakel, och vitvaror. Oftast har dessa gamla kök enormt bra kvalitet på stommar. Ta kontakt med någon köksfirma och be dem komma o kika.
 
Instämmer helt med bevarandeivrarna - har renoverat 2 50-talslägenheter och ångrar utrivna kök. Behåll den fina glasväggen! Tips: unken lukt från 50 år kan mildras med ozongenerator - googla lite! Tips 2: Det går ofta flytta väggar, vill du göra något rum större? Flytta en inbyggd garderob? Du har chansen nu. Valv till köket? El: passa på att dra lite bättre belysning och uttag före - kan gå att fräsa in dolt. Lycka till!!
 
  • Gilla
Dunshult Storegård och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
U ullak40 skrev:
Byt bara luckorna på det befintliga köket, förutom då bänkskivor, diskbänk, kakel, och vitvaror. Oftast har dessa gamla kök enormt bra kvalitet på stommar. Ta kontakt med någon köksfirma och be dem komma o kika.
Är nog inget fel på luckorna heller eftersom köket knappt har använts, mer än då färgen men den går ju lätt att ändra.
 
Självklart ska du använda hantverkare om du vill det, men annars känns det som om många av delarna här är bra nybörjarprojekt.

Köket:
Fruktansvärd färg på luckorna, men det är väldigt billigt att lämna in dem på sprutlackering jämfört med att byta alltihop. Nya handtag och målning av stommarna, höj diskbänken, snickare kan kanske fixa en rad lådor till eller andra praktiska attiraljer? Måla väggarna i köket är väldigt enkelt, bra nybörjarprojekt! Även kakling i kök är ett bra nybörjarprojekt.

Vitvarorna byts förståss ut, du vill troligen ha ett större skåp med kyl och frys eller två mindre, så ena högskåpet behöver rivas ut, kan behöves snickare för att få det snyggt. Plats för diskmaskin finns, det installerar man såklart INTE själv.

Glaspartiet till rummet kan du utan problem sälja om du vill ha mer öppet, sådana är eftertraktade. Väggarna i hall och rum ser inte så illa ut, jag skulle vilja påstå att de också är utmärkta nybörjarprojekt.

Golv och lister sist. Lister är rätt svårt första gången, men bra att kolla hus snickaren gör.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Tack för alla svar!

- Tanken är att jag ska bo där (ingen brådska föreligger)
- Mindre stad ca. 110k befolkning

Jag har kontaktat tre firmor och dom ska återkomma med offert här i veckorna.

Lite beroendes på hur prisbilden kommer se ut, så kommer jag ta ställning till om jag ska "lära mig" att nedmontera/riva allt - eller andra arbetsmoment också.

Förstår att det inte är populärt att man lägger ut hela arbetet i ett forum som kretsar kring skickligt hemarbete - men jag har tummen helt mitt i handen och mitt heltidsjobb täcker nästan upp för en hantverkare, timma för timma (i form av ersättning). Som sagt, opopulärt men det är vad det är.
Jag äger sedan 1 november ett hem i samma anda och det är VÄLBYGGDA saker! Det är inte "bara att plocka ner"! Mina dörrar i köket är olivgröna, mitt kök är vänt åt andra hållet, men i övrigt samma som det du har!

Jag ÄLSKAR skafferiet, men det fungerar bäst när där är minusgrader utomhus! Nu med plusgrader är det extra varmt i just skafferiet, med spjället öppet.

Jag har målat insidan av alla garderober och ska måla insidan i köket. Huset jag bor i har självdrag och det är ett j*vla drag, det ska alla veta...! Vi får inte koppla fläkten till husets ventilation, men efter att ha bott där nu under 2023 förstår jag varför! Det luktar inte os! Badrummet torkar upp på noll-tid!

Det luktar ibland matos i trapphuset men jag tror det är de andra grannarna som har korkat igen ventilationen...
 
  • Gilla
Kimajo och 1 till
  • Laddar…
Din lägenhet är väldigt likt en som vi totalrenoverade själva 2021. Totalpris för oss blev 210 000kr och då gjorde vi det mesta själva. Elfirman ville ha 50 000, men vi hittade en där vi kunde göra det mesta själva och så kom elektrikern och drog in och kopplade ihop allt för 15 000 istället. Tips: ta in flera offerter och välj att bigla och göra grovjobbet själv.

1. Rev ut allt ner till betong, inklusive fasta garderober, gamla foder på foder runt fönstren
2. Breddade dörr till badrum (då det är ny standard)
3. Öppnade valv från hall till kök och från hall till vardagsrum
4. Ändrade golvbrunn (var för siktig så du inte går igenom ner till grannen)
5. Biglade nya kanaler i väggarna till ny el, jordade kontakter i alla rum
6. Nytt kök
7. Nytt badrum
8. Spackla måla
9. Golv och lister
Före- och efterbild av köksrenovering, från gammaldags gröna skåp till modernt vitt interiör med avancerad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efter renovering av ett kök: gammalt grönt skåp och nytt modernt vitt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efter renovering av ett tomt rum med fönstervy, nya golv och målade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering före och efter: Tomt rum med uppfräschade väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efter renovering av ett rum, ny färg och golv, fräschare utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre olika badrum, modernt inrett, vita keramiska sanitetsprodukter, dusch, blå och grå väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
relier och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med det som tidigare sagts här. Köket du ser är troligen mycket välbyggt. Likaså fasta garderober etc. Överväg verkligen att bara höja bänken och kakla om, ny spis / häll / kylfrys etc. ev byta bänkskiva (de gamla rostfria bänkarna är överlägsna moderna men jag förstår att man kanske hellre har nåt nyare) - fler och fler uppskattar både design och kvalitet i dessa gamla kök. Med nya handtag och fräscha färger blir det där toppen!

Golven skulle jag själv inte riva ut (asbest mm) utan lägga ett tunt laminat eller vinylgolv.

Innerdörrar förstår jag om man vill måla och byta handtag på, målar du dessa vita så är de av bättre kvalitet än de flesta andra dörrar du hittar. Måtten är troligen sådana att det drar med sig mycket arbete att byta dem. Och resultaten är nåt av sämre kvalitet.

El. Jag skulle kolla om kablarna är fräscha (vilket är troligt) - då skulle jag bara byta uttagen till moderna petskyddade. Inte dra in jord mm. - däremot säkerställa att det finns en jordfelsbrytare. Nästan alla moderna elprylar är ojordade, utom de för kök och badrum (men där är redan jordat).

Så kontentan. En ommålning och omtapetsering, nya golv. Men inte mer än så tycker jag du ska satsa på. Kommer bli fräscht och du behåller den goda kvaliteten.

IKEA kök (och för all del de nyare konkurrenterna) är av tveksam kvalitet. Likaså MDF garderober. Och innerdörrar av bikakepapp. Bara skit. Gör inte dig själv en björntjänst och byt bort bra kvalitet!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag äger sedan 1 november ett hem i samma anda och det är VÄLBYGGDA saker! Det är inte "bara att plocka ner"! Mina dörrar i köket är olivgröna, mitt kök är vänt åt andra hållet, men i övrigt samma som det du har!

Jag ÄLSKAR skafferiet, men det fungerar bäst när där är minusgrader utomhus! Nu med plusgrader är det extra varmt i just skafferiet, med spjället öppet.

Jag har målat insidan av alla garderober och ska måla insidan i köket. Huset jag bor i har självdrag och det är ett j*vla drag, det ska alla veta...! Vi får inte koppla fläkten till husets ventilation, men efter att ha bott där nu under 2023 förstår jag varför! Det luktar inte os! Badrummet torkar upp på noll-tid!

Det luktar ibland matos i trapphuset men jag tror det är de andra grannarna som har korkat igen ventilationen...
Haha, gött.
Mony Mony skrev:
Din lägenhet är väldigt likt en som vi totalrenoverade själva 2021. Totalpris för oss blev 210 000kr och då gjorde vi det mesta själva. Elfirman ville ha 50 000, men vi hittade en där vi kunde göra det mesta själva och så kom elektrikern och drog in och kopplade ihop allt för 15 000 istället. Tips: ta in flera offerter och välj att bigla och göra grovjobbet själv.

1. Rev ut allt ner till betong, inklusive fasta garderober, gamla foder på foder runt fönstren
2. Breddade dörr till badrum (då det är ny standard)
3. Öppnade valv från hall till kök och från hall till vardagsrum
4. Ändrade golvbrunn (var för siktig så du inte går igenom ner till grannen)
5. Biglade nya kanaler i väggarna till ny el, jordade kontakter i alla rum
6. Nytt kök
7. Nytt badrum
8. Spackla måla
9. Golv och lister
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Vilket fantastiskt arbete! Himla fint. Också väldigt generöst att du delar med dig om tips och idéer!
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag håller med det som tidigare sagts här. Köket du ser är troligen mycket välbyggt. Likaså fasta garderober etc. Överväg verkligen att bara höja bänken och kakla om, ny spis / häll / kylfrys etc. ev byta bänkskiva (de gamla rostfria bänkarna är överlägsna moderna men jag förstår att man kanske hellre har nåt nyare) - fler och fler uppskattar både design och kvalitet i dessa gamla kök. Med nya handtag och fräscha färger blir det där toppen!

Golven skulle jag själv inte riva ut (asbest mm) utan lägga ett tunt laminat eller vinylgolv.

Innerdörrar förstår jag om man vill måla och byta handtag på, målar du dessa vita så är de av bättre kvalitet än de flesta andra dörrar du hittar. Måtten är troligen sådana att det drar med sig mycket arbete att byta dem. Och resultaten är nåt av sämre kvalitet.

El. Jag skulle kolla om kablarna är fräscha (vilket är troligt) - då skulle jag bara byta uttagen till moderna petskyddade. Inte dra in jord mm. - däremot säkerställa att det finns en jordfelsbrytare. Nästan alla moderna elprylar är ojordade, utom de för kök och badrum (men där är redan jordat).

Så kontentan. En ommålning och omtapetsering, nya golv. Men inte mer än så tycker jag du ska satsa på. Kommer bli fräscht och du behåller den goda kvaliteten.

IKEA kök (och för all del de nyare konkurrenterna) är av tveksam kvalitet. Likaså MDF garderober. Och innerdörrar av bikakepapp. Bara skit. Gör inte dig själv en björntjänst och byt bort bra kvalitet!

Bra idéer rakt igenom. Jag hörde med en barndomsvän, angående vad du säger om golven. Han bor på annan ort idag, och ska inte hjälpa till här - men han sa också att jag borde bara lägga vinyl rakt över. Särskilt på de limmade mattorna och även i vardagsrummet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag hade velat kolla under.
Tänk om det är ett fisbensparkett under som går att slipa och få fint.
 
  • Gilla
Kimajo
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Jag hade velat kolla under.
Tänk om det är ett fisbensparkett under som går att slipa och få fint.
Tror inte man lade fiskben på 60-talet. Som bäst är det nog nån slags stavparkett - iofs inte fel heller. Men risken att det är asbest i limmet gör att - beroende på hur långsiktigt boendet här är - inte skulle ta den tiden/risken/kostnaden för att få fram parketten (som kanske är skadad).

Vore det ett hus eller lägenhet man skulle bo i hela livet så skulle jag nog tänkt annorlunda om golven.

Vad gäller byte av dörrar, skåp etc.

Renoveringar drar ofta med sig mer än man tror. Om det är gedigna prylar och den som byter inte är jätteduktig så blir ofta bytena mycket sämre. Givetvis finns fortfarande duktiga snickare och det tillverkas fortfarande köksskåp, innerdörrar och garderober av bra kvalitet. Men mycket är tyvärr av lägre kvalitet och många snickare (eller om man gör jobbet själv) lyckas inte nå till den kvalitet man hade på 60-talet. Så att måla om originalinredning blir troligen både det bästa slutresultatet och det billigaste. Däremot, det blir ju mer retro än att det är "toppmodernt" - samtidigt, det som är toppmodernt idag är omodernt om 10 år. Medan ditt original-60-tals-retrokök fortfarande är ett original-retrokök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror inte man lade fiskben på 60-talet. Som bäst är det nog nån slags stavparkett - iofs inte fel heller.
Så kan det kanske vara. De lägenheterna jag bott i har väl varit lite äldre.
 
M Mortsken skrev:
Så kan det kanske vara. De lägenheterna jag bott i har väl varit lite äldre.
Fiskbensparkett är fantastiskt, så fanns det det skulle jag absolut gå den extra milen för att ta fram det, om jag skulle bo några år i lägenheten. Men... Tyvärr tror jag de slutade med det på 40-50-talet. Sen har det säkert lagts in i mer exklusiva bostäder även efter det, men knappast en "vanlig" lägenhet i ett 60-talshus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.