Om det var uppgrävt i gatan kan det gå att ansluta pexslang på gamla ledningen och sedan dra ut röret med grävmaskinen och därmed få med pexslangen utan att behöva gräva upp… en rövare som kan gå hem om man har tur. I värsta fall går röret av och får man gräva iallafall
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
Med erfarenhet av gamla rör för inkommande vatten så skulle inte jag ta genvägar. När jag flyttade in i huset för dryga 20 år sedan blev det ganska snart uppenbart att jag hade problem med avloppet. Handgrävde lite för att se vad felet var. På vägen ned till avloppet låg röret för inkommande vatten. Det föll isär vid kopplingarna vid grunden när den omkringliggande leran togs bort. Byt det gamla möget liksom ditt avlopp som säkert är från 50-talet också så kan du sova lugnar ett par decennier. Jag gjorde grävning och byte av allt själv och det var inga problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
L lordi skrev:
Finns ju även en risk för underminering. Kanske inte är så kul om det blir ett slukhål på garageinfarten.
Beror på om man tänkt bygga en bunker eller inte ;)
 
I Göteborg gäller Kretslopp och vattens ”Allmänna bestämmelser för brukandet av den allmänna VA-anläggningen ABVA 2017” som du kan hitta på goteborg.se
Under pkt 5 kan du läsa om förbindelsepunktens läge. Normalt är den 0,5 m utanför tomtgräns (sen finns andra specialfall som framgår under pkt 5).

Om det är en fastighet med tomträtt eller en friköpt tomt spelar ingen roll. Fastighetsägaren ansvarar för ledningarna mellan förbindelsepunkt och in mot byggnaden oavsett.

Kontakta Kretslopp och vattens Anslutningenhet eller vad den heter idag be att få reda på var din förbindelsepunkt ligger. Är läckan innanför förbindelsepunkt är ansvaret ditt.
Har arbetat där i väldigt många år så är säker på detta.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Jag hade liknande läge ett par dagar innan jul. Upptäckte en liten blöt fläck på gräsmattan. Kontaktade kommunen som åkte ut och "lyssnade" på läckan, de påstod att den var på min sida. Efter mycket tur så lyckades jag få tag på en entreprenör till dagen efter som kom och grävde upp. Korkad lösning som kommunen gjort för ett antal år sedan när dom bytt inkommande vatten var att dom parkerat den gamla avstängaren och monterat en ny jämte, detta innebar att det fortfarande låg tryck på en gamla avstängaren och turligt nog var det den som tidens tand tagit och läkte rejält. Så kommunen tog kostnaden.(dockninte återställt helt ännu pga vinter)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nog är det märkligt att ts inte kan få ett klart svar från kommunen! Det kan väl inte vara den första vattenläckan i Göteborg?
Sen undrar jag om det inte finns nåt annat sätt att lokalisera en läcka än att gräva upp?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Sen undrar jag om det inte finns nåt annat sätt att lokalisera en läcka än att gräva upp?
Finns hundar som söker vattenläckor i Göteborgsregionen,
https://www.specialsok.se/vattenlacksok .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har precis haft samma problem här.
Upptäckte i sensomras att det lät i rören när jag gjorde mitt nattliga besök på toa.
Har ju gård så tänkte att någon jävel säkert glömt stänga en kran i någon hage.
Går ner till vattenmätaren och konstaterar att den ju faktiskt stod stilla.
Ringde dagen efter till kommunen, som den ansvarstagande kommuninnevånaren man är, men svaret blev som för TS.
Rören är på min mark så det var min uppgift att fixa det.
Eftersom det är ett hundratal meter mellan servis och mätare så erbjöd sig kommunen att ”mäta” fram var läckan skulle finnas.
Tänkte att vi lägger en PEM-slang istället för att laga ett gammalt rör, som troligen kommer läcka på nya ställen sen. Hur som helst så fick vi en karta med läckan tillskickad, men sen kom regnet och kortare dagar och ännu mer regn, så det sköts på framtiden tills nu för några veckor sen.
Under vintern gav sig dock punkten för läckaget till känna genom att det hade bildats en lokal liten damm som hönorna uppskattade. Inte precis där kommunen fastslagit att läckan var dock.
Så valet att byta hela kändes bra. Tänk att sätta skopan i marken på utsatt ställe, för att sen upptäcka att läckan inte var där.
La slangen en rakare och kortare väg än den ursprungliga. Slapp att riva murar, rhododendronbuskar och hagar.
Gjorde allt jobb själv med hyrda maskiner. kostade några tusen och gick på en helg.
Det ”märkligaste” var ändå att man själv ålades att koppla på sig på servisen. Inget svårt jobb, men hade gått åt pipan där så hade det ju kanske resulterat i att gatan fick grävas upp.

Lite annat tryck och flöde nu efter bytet. Kan tänka mig att avlagringarna i det gamla galvade röret hade förminskat innerdiametern väsentligt.
 
  • Trädgård med gräs, löv, lerig pöl, vita väggar och en del av en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J j:son skrev:
Det ”märkligaste” var ändå att man själv ålades att koppla på sig på servisen. Inget svårt jobb, men hade gått åt pipan där så hade det ju kanske resulterat i att gatan fick grävas upp.
Utgångspunkten är ju att man som fastighetsägare ser till att det är folk med rätt kompetens som gör respektive underhållsåtgärd. Det är nog rätt ovanligt att fastighetsägare själva pular med servisens anslutning till ventilen i gatan. Men det är inte förbjudet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
C
Varför inte kommunen alltid har koll på just din läcka är för att det läcker lite här och var i deras system - Inga större läckor men småläckor. Varför vet jag detta - Jag har sommarjobbat som läcksökare, dvs leta aktivt efter läckor. Vi hittade några och några var bara kommentaren, jaha den ja - Den är för dyr för att laga.
 
  • Gilla
TheGame och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
T takskivan skrev:
Rör in och ut från fastighetsgränsen till fastigheten. Jag hade turen för några år sedan att avloppet var trasigt utanför tomtgränsen. Kommunen fick ta allt och jag slapp. Kommunen återbetalade dessutom mina pengar för två akuta spolbilsbesök och filmning av utgående avlopp.
Man bör alltid kontrollera de kartor över anslutningspunkt som ska finnas. När jag flyttade in behövde rören bytas, men jag hade turen att kommunen angett anslutningspunkt vid min husvägg istället för tomtgräns, så de grävde upp och bytte allt, fixade spolbrunn och avstängning på min tomt, till stora anslutningspunkten på andra sidan vägen helt gratis. Efter grävningarna så flyttades punkten ut till tomtgräns som brukligt.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju vända på det - varför skall övriga göteborgare betala för de fastighetsägare som inte vill underhålla sina rör, och dessutom förbrukar dricksvatten i stor volym utan betalning?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Man ska inte ställa frågor man inte vill ha svar på
 
Vet inte om de är godkänt men ett alternativ kanske kan vara att skjuta i en mindre slang i den större
 
R Raymond_72 skrev:
Saxat ur ABVA:
"Huvudmannens ansvar
Huvudmannen ansvarar för produktion och distribution av dricksvatten, bortledning av
avloppsvatten samt rening av spillvatten inom verksamhetsområdena för dricksvatten,
spillvatten och dagvatten.
Alla ledningar med tillhörande anläggningar, så som vatten- och avloppsreningsverk, som
huvudmannen äger kallas för den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. I den
allmänna vatten- och avloppsanläggningen ingår också servisledningar från
huvudledningarna fram till varje fastighets förbindelsepunkt."
Är läckan på din sida av förbindelsepunkten (normalt sett ca 0,5 m in på fastigheten), är det ditt ansvar att underhålla ledningen. Om det blir slukhål i gatan och det kommer fram att du underlåtit att reparera ledningen om du känt till bristen, kan du även bli skadeståndsskyldig.
Det är bara bita i det syra äpplet och kontakta va-avdelningen och be dem om hjälp. Oftast brukar de ta på sig en del av kostnaden av servisledningen som tillhör dem.
Kanske också kan bli skadeståndsskyldig för skador som uppstår på angränsande fastigheter. Om det finns hus på granntomter kan det bli sättningar i dem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.