Haft översvämningar i källare vid skyfall under föregående år beroende på att kommunens (Malmö) dagvattenledningar inte klarar trycket från allt regnvatten. Har därför tittat på lösningar för detta och kommit fram till att en jag behöver installera en sk backventil, och att det behöver göras utanför fastigheten (i trädgården) någonstans på anslutningsröret till kommunens ledningar. Alltså behöver jag även gräva och installera någon typ av brunn (för framtida inspektion och rengöring.

Har ni tips på produkt för detta (har kollat på allt från någon billigare biltema beckventi till svindyra från WAPRO) och likaså har ni tips på firma (i Malmö med omnejd) som kan hjälpa till med installation, allra helt en firma som kan sköta både grävning och installation?
 
Jag står inför samma sak, men jag tänkte knacka ett hål i källargolvet och installera den där. Sedan lägga en lucka ovanpå.

Vad jag förstått ska den motioneras en gång om året för att fungera. Man vill ju att det ska vara smidigt.

Men min lösning kanske inte är möjlig för dig.
 
En djup brunn lär väl inte fungera med tanke på att man lär kunna nå dem?
 
nimhed nimhed skrev:
Jag står inför samma sak, men jag tänkte knacka ett hål i källargolvet och installera den där. Sedan lägga en lucka ovanpå.

Vad jag förstått ska den motioneras en gång om året för att fungera. Man vill ju att det ska vara smidigt.

Men min lösning kanske inte är möjlig för dig.
Har funderat på en sådan lösning också, men tror dessvärre inte att den är möjlig då ledningarna "går samma" utanför huset, så isf skulle jag behöva göra två hål/backventiler. Men har du hittat någon bra firma som kan hjälpa dig med det?
 
S Stefan1972 skrev:
En djup brunn lär väl inte fungera med tanke på att man lär kunna nå dem?
Du menar för den "årliga inspektionen2 och underhåll. Vad jag förstått så finns det lösningar som gör att de är löstagbara och kan plockas upp och inspekteras från ytan som denna från WAPRO men som också verkar vara den dyraste på marknaden.Därav jag undrar om någon hat tips på andra...
 
  • En svart avloppsbackventil med märket "WABACK® ACCESS" syns tydligt i förgrunden på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andersbjlarsson Andersbjlarsson skrev:
Har funderat på en sådan lösning också, men tror dessvärre inte att den är möjlig då ledningarna "går samma" utanför huset, så isf skulle jag behöva göra två hål/backventiler. Men har du hittat någon bra firma som kan hjälpa dig med det?
Nej, tyvärr inget tips på firma. Jag tror min lösning är enklare, och jag har bara en avloppsledning ut. Så min tanke är att göra det själv.

Ville bara vidga frågan lite :)
 
  • Gilla
Andersbjlarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.