Kommunen har via undersökande konsult uppmärksammat att vårt dagvatten går ut i avloppsbrunnen. Det har det gjort sedan huset byggdes 1974. Nu kräver de ändring att jag antingen kopplar bort till stenkista eller kopplar till kommunens ledning i tomtgräns. Kan de egentligen kräva detta?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Det där är ganska vanligt
 
Av ren nyfikenhet, varför får inte dagvatten gå till avloppet?
 
Därför att det blir för högt flöde när det regnar. Reningsverket hinner inte med, i vissa fall tvingas man släppa ut orenat avloppsvatten.
Dessutom kan det bli så höga flöden att ledningarna inte räcker till. Då trycks avloppsvatten upp i källare, vilket inte brukar uppskattas.
 
  • Gilla
martin.sveg och 19 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att det blir för högt flöde när det regnar. Reningsverket hinner inte med, i vissa fall tvingas man släppa ut orenat avloppsvatten.
Dessutom kan det bli så höga flöden att ledningarna inte räcker till. Då trycks avloppsvatten upp i källare, vilket inte brukar uppskattas.
Dessutom kan reningsverken avskilja tex kväve och fosfor ner till en viss halt/koncentration, inte mängd. Om vattnet in i verket är väldigt utspätt kommer reningen bli mindre effektiv med större utsläpp som följd (och till större kostnad).
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Gillar man att vattna sina odlingar /gräsmatta så är ett tips att också fundera på detta i samma veva, dvs spara regnvatten innan de sen hamnar där man vill ha det...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MrJay
A Alexn72 skrev:
Gillar man att vattna sina odlingar /gräsmatta så är ett tips att också fundera på detta i samma veva, dvs spara regnvatten innan de sen hamnar där man vill ha det...
Verkligen. Vi har en regnvattentank på 3000l under jord som samlar upp regnvattnet från stuprör och som används till trädgårdsbevattning. Överskottet går till stenkista varefter den går vidare till kommunens dagvattennät.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
hsd
MrJay MrJay skrev:
Verkligen. Vi har en regnvattentank på 3000l under jord som samlar upp regnvattnet från stuprör och som används till trädgårdsbevattning. Överskottet går till stenkista varefter den går vidare till kommunens dagvattennät.
Jättebra ide, ska fundera på detta själv
Hur funkar det under vintern, ligger tanken djupt
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
MrJay
hsd hsd skrev:
Jättebra ide, ska fundera på detta själv
Hur funkar det under vintern, ligger tanken djupt
2m under marken, vattnar inte på vintern så är lite osäker hur bra den funkar då :D
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fundering; mitt dagvatten ligger ca 1,7 m under marknivå. Vet inte varför de lagt det så djupt, antagligen för att få bra fall. Om jag kopplar dagvatten till en tank måste den väl (?) ligga ännu djupare för att dagvattnet ska kunna fylla upp den? Dessutom kommer mitt tak att "ge" kanske 70 m3 per år, vilket innebär att om jag inte vattnar jättemycket så kommer en tank på t ex 3 m3 att snart vara full och då måste jag leda överskottet till kommunens system...stenkista kommer inte att fungera i min lerjord. Vilken är den smartaste lösning ni skulle rekommendera om jag vill ha en vattentank (det tycker jag låter intressant) men vill att överskottet ska gå till kommunens nät som alltså har en anslutningspunkt som ligger betydligt högre än mitt dagvatten....
 
Ditt utlopp från tanken kan ju ligga på vilken höjd som helst över kommunens dagvatten nivå.
 
D Daniel 109 skrev:
Ditt utlopp från tanken kan ju ligga på vilken höjd som helst över kommunens dagvatten nivå.
Så har jag oxo tänkt, men får jag inte "bakflöde"? är lösningen vattenlås av något slag?
 
S sepani skrev:
Så har jag oxo tänkt, men får jag inte "bakflöde"? är lösningen vattenlås av något slag?
Jo, vattnet kommer att ställa sig på jämn nivå i höjd med utloppet mot komunens ledning men så länge det är ner på frostfritt djup så ser jag inte att det skulle vara något problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.