Funderar på om jag skulle kunna hänga upp allt på krokar i ett varmt utrymme och så fungerar jag på hur bra är en högtryckstvätt som eldsläckare.
Tänk vad smidigt att bara hänga upp skiten och om det uppstår en eldsvåda stoppare man in kontakten och vrider på vattnet. Men hur bra fungerar högtryckstvätten som brandsläckare om jag harr den inställd på bred stråle.
Säj att slangen och elkabeln med förlängningssladd ska hänga på en krok och aldrig lindas upp i maskinen så man snabbt kan slå på maskinen om det börjar brinna.
 
Jag tycker du ska fundera på andra mer sannolika saker, bränder i småhus är högst ovanliga med tanke på hur många hus det finns. Man kan få en annan uppfattning om man läser tidningen, men det är en tankevurpa.

F.ö.v stavas säg säg, inte som man uttalar det.
 
N nallepu skrev:
Funderar på om jag skulle kunna hänga upp allt på krokar i ett varmt utrymme och så fungerar jag på hur bra är en högtryckstvätt som eldsläckare.
Tänk vad smidigt att bara hänga upp skiten och om det uppstår en eldsvåda stoppare man in kontakten och vrider på vattnet. Men hur bra fungerar högtryckstvätten som brandsläckare om jag harr den inställd på bred stråle.
Säj att slangen och elkabeln med förlängningssladd ska hänga på en krok och aldrig lindas upp i maskinen så man snabbt kan slå på maskinen om det börjar brinna.
Fråga personalen på närmaste brandstation.
 
Högtryckstvätt släcker nog en lite eld effektiv, tack vare det långa munstycket kommer man nära. Men det gäller ju att det brinner där den hänger, tänkte du ha den i köket?;). En vattenslang utan högtryckstvätt är förmodligen snabbare framme vid elden och du slipper momentet med sladd.


Men dom slangarna brukar vara bångstyriga så vore klart smidigt att slippa vira ihop den, oavsett brandfara.
 
C
Skulle nog rekommendera en brandsläckare :crysmile:
Men intressant tanke...
 
  • Gilla
ujh
  • Laddar…
Bättre att bara ta vattenslangen direkt. Högtrycken har väl i regel sämre flöde om du inte har rejäla doningar.
 
Inte så många liter vatten som rinner genom högtryckstvätten men det blir en del vattendimma som kan släcka en brand på ca 10 meters avstånd, Brukar ta en dra stund att fylla en 5 liters hink med vatten om man använder högtryckstvätten.
 
3 * Potum Brewery idag
California Love
Imperial Stout
Snowblind
Den sista ackompanjerad av Of Monsters And Men
En person på TV skärmen sjunger och spelar gitarr; en ölburk och ett glas öl i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
3 * Potum Brewery idag
California Love
Imperial Stout
Snowblind
Den sista ackompanjerad av Of Monsters And Men
[bild]
Nu är du väl ändå fel ute? :p
 
tensiden tensiden skrev:
Nu är du väl ändå fel ute? :p
Japp!
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Högtrycken är rätt bra i rätt typ av brand. Många räddningstjänster har och använder ibland ”skärsläckare” som i princip är en högtryckstvätt med förbenat högt tryck och lite blästersand inblandat i vattnet. Har provat, skär igenom 10mm stål på några sekunder..
Googla på Cold Cut Cobra
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vid en riktig brand i byggnad så kan man svårligen stå kvar med ansiktet mot branden på 20 meter, på 10 meter så är ditt hår, ögonbryn, ögonfransar borta(står du kvar så kommer din hud snart få bestående brännskador) på 5 meter så börjar din hud krulla sig direkt. (du kommer aldrig komma så här nära då din självbevarelsedrift och kropp kommer stanna upp pga värmen.)

Så all tanke på att släcka brand med vattenslang eller högtryck är helt teoretiska i den här tråden och troligtvis tagna från filmvärlden.
 
I InsidersUnited skrev:
Vid en riktig brand i byggnad så kan man svårligen stå kvar med ansiktet mot branden på 20 meter, på 10 meter så är ditt hår, ögonbryn, ögonfransar borta(står du kvar så kommer din hud snart få bestående brännskador) på 5 meter så börjar din hud krulla sig direkt. (du kommer aldrig komma så här nära då din självbevarelsedrift och kropp kommer stanna upp pga värmen.)

Så all tanke på att släcka brand med vattenslang eller högtryck är helt teoretiska i den här tråden och troligtvis tagna från filmvärlden.
Fast nu underkänner du även alla brandsläckare som finns.
Der handlar om att släcka branden snabbt, innan den utvecklas till det du beskriver, en gardin som fattat eld av ett stearinljus kan du fortfarande komma nära nog att släcka med ett vattenglas (stort glas)
 
Räkna inte med att du har fungerande el i händelse av brand. En brandsläckare funkar utan el.
 
  • Gilla
Joa Lindkvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.