Har ett 200 liters fat som tyvärr stått ute i vinter med en tratt i hålet (skulle väl ta in den sen...)

Kanske är 30-50liter olja och resten vatten.
Om jag får en kran i hålet och lägger omkull fatet, blir vattnet så pass rent att man kan slå det i avloppet?

Känns onödigt att köra upp så mycket vatten på åvc.
Kan jag få ut hälften av vattnet nog rent för avloppet så vore det ju bra.
 
Patrik440
nino nino skrev:
Har ett 200 liters fat som tyvärr stått ute i vinter med en tratt i hålet (skulle väl ta in den sen...)

Kanske är 30-50liter olja och resten vatten.
Om jag får en kran i hålet och lägger omkull fatet, blir vattnet så pass rent att man kan slå det i avloppet?

Känns onödigt att köra upp så mycket vatten på åvc.
Kan jag få ut hälften av vattnet nog rent för avloppet så vore det ju bra.
Har fatet stått orört en tid i den positionen det är nu så hade jag kört ner ett rör/slang till botten och kört med hävert eller trycksatt fatet med något hekto om tryckluft finns tillgängligt.

Vattnet bör vara rätt så rent ja
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har fatet stått orört en tid i den positionen det är nu så hade jag kört ner ett rör/slang till botten och kört med hävert eller trycksatt fatet med något hekto om tryckluft finns tillgängligt.

Vattnet bör vara rätt så rent ja
Jo det var det jag tänkte, att det får stå orört.
Sen pumpar/släpper ut vattnet i nån hink (så man har koll på vattenkvaliteten) och slår ut så får resten åka på åvc.

Men det bör vara ok att slå ut det vattnet i avloppet? Tänker att en oljeavskiljare fungerar väl ungefär så?
 
Nu har du inte nämnt vad det är för olja. Men jag gissar på spillolja efter som det står ute med en tratt. Smörjolja som sådan är inte särskilt giftig och bryts ner ganska fort, så länge den inte hamnar i grundvattnet. Begagnat olja kan visserligen vara förorenad. Men jag skulle inte vara orolig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har du inte nämnt vad det är för olja. Men jag gissar på spillolja efter som det står ute med en tratt. Smörjolja som sådan är inte särskilt giftig och bryts ner ganska fort, så länge den inte hamnar i grundvattnet. Begagnat olja kan visserligen vara förorenad. Men jag skulle inte vara orolig.
Japp stämmer att det är spillolja.

Tänkte vara smart å ha ett fat att slå oljan i vid oljebyten, gick så där... som vanligt :(:)
 
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Blir det inte bökigare att bli av med oljan om man har ett fat? Det måste väl dessutom stå i ett uppsamlingsskärl och i en miljö så att det inte rostar sönder.
 
Det är la bara att filtrera bort det värsta och hälla det i traktorn.. ;)
 
Du måste bo i en snäll kommun, här, i Borås, gäller max 5 liter olja per tillfälle på ÅVC. vilket ju är löjligt lite.
När vi får hämtat i fat på jobbet, krävs att faten är i princip nyskick, inga bucklor eller rost.
 
Det lät väldigt lite. Vi har ingenngräbs vad jag vet, mer än 10l per dunk. Vilket är lite surt när man vill köpa olja på 20l dunk.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
D Daniel 109 skrev:
. Begagnat olja kan visserligen vara förorenad. .
Spillolja från bilen är bedrövligt ohälsosamt.
 
galento
D Daniel 109 skrev:
Blir det inte bökigare att bli av med oljan om man har ett fat? Det måste väl dessutom stå i ett uppsamlingsskärl och i en miljö så att det inte rostar sönder.
Har plastkärl här , gamla 20l och andra tomma oljedunkar . Vete tusan om det är
nån begränsning på åvc här , har bara ställt ned dunken/arna och åkt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har plastkärl här , gamla 20l och andra tomma oljedunkar . Vete tusan om det är
nån begränsning på åvc här , har bara ställt ned dunken/arna och åkt.
Nej det är det nog inte men det är ju tungt att få upp ett 200l på släpet när man inte har grejer att lyfta med
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Nej det är det nog inte men det är ju tungt att få upp ett 200l på släpet när man inte har grejer att lyfta med
Ja fy tusan :thinking:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.