A AndersS skrev:
Har använt samma system sedan 35 år med impregneringsolja, men ingen grundfärg och sedan täckfärg. Inget murket och ny strykning efter ca 15 år. Inga färgsläpp, utan bara målartvätt och minimal skrapning (endast vindskivorna), sedan är det bara att stryka på. På ej solutsatta sidor endast en strykning.
Finns en annan tråd där jag klippt in bilder på före och efter strykning.
Så för oss fungerar det utmärkt, men vattenbaserad alkyd.;)
Du oljar fasaden innan ommålning?
 
J JohanLun skrev:
Du oljar fasaden innan ommålning?
Njet, bara målartvätt och sedan färg.
Olja på nytt trä eller om du skulle behövt skrapa/slipa trädrent.

Fel av mig, kan också spraya med Jape Grön Fri eller Prick Fri och då oftast på skuggsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min timmerstuga av profilsågade 95 mm stockar målades när den byggdes
83 med nån slags genomskinlig lasyr.
96 spolade vi vatten på vägg efter vägg o praktiskt taget borstade bort allt. Lasyren blev som en seg massa.

Vägg fick torka ordentligt efter tvätt med hustvätt och målades noga med två lager Visir grundfärg
I knutar, springor och springor sprutades grundfärg in.
Därefter penselmålades med Drygolin två lager.

12 år senare tvättades skaprades de få ställen där färgen inte satt ordentligt, och kådblåsor skapades bort. Hela huset tvättades nu med just hustvätt (mögel och spordödande).
På de ställen där det skrapats trärent, två varv visir.

Så målades hela huset med drygolin.
Knutar o s v sprutades.
Där det först målats med visir, två varv.

Aldrig någonsin sett tillstymmelse till mögel eller röta någonstans på det nu 40-åriga huset

- Nu har syd och västsidan blivit solblekt. Övriga helt o k.

Så planen är att inom fem år göra samma resa som ovan, inför underhållsmålningen i vart fall på de blekta väggarna. Om 10 år de resterande väggarna...
Om jag lever.:p

Blir lättare nu när jag köpt mig en begagnad Haki-ställning.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Problemet med täta färger är att man måste vara noga med luftspalten. Har man stående panel så räcker det inte med en liggande spikregel utan man måste ha en stående luftningsläkt.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Kan väl då nämna att inannför fasaden av timmerstockar finns en ca 50 mm luftspalt.
Innanför denna en traditionellt fristående uppreglad isolerad stomme.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet med täta färger är att man måste vara noga med luftspalten. Har man stående panel så räcker det inte med en liggande spikregel utan man måste ha en stående luftningsläkt.
Nja, inte måste men det ger lite av hängslen och livrem. Ingen nackdel.
 
Nu menar jag inte alls att TS ska timmra ett hus utanpå... Bara att det inte finns mögel eller annat på mitt hus som det är byggt.


- Men nya ytterväggar med ordentlig luftning enligt ovan, kommer att bli en klart värdehöjande åtgärd.
 
A AndersS skrev:
Nja, inte måste men det ger lite av hängslen och livrem. Ingen nackdel.
Med tät färg så måste du ha ordentligt luftrörelse bakom panelen och det får du genom ”skorstensverkan”. Då räcker det inte med enbart liggande spikläkt.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Med tät färg så måste du ha ordentligt luftrörelse bakom panelen och det får du genom ”skorstensverkan”. Då räcker det inte med enbart liggande spikläkt.
Nja, beroende av hur du panelar få du luftning där täckbräda eller lockläkt finns. Det räcker i absolut de flesta fall för att lufta. Spikar du panel utan mellanrum kanske det kan vara bra.
Men här finns det säkert olika åsikter och teorier.;)
 
wildeside
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, beroende av hur du panelar få du luftning där täckbräda eller lockläkt finns. Det räcker i absolut de flesta fall för att lufta. Spikar du panel utan mellanrum kanske det kan vara bra.
Men här finns det säkert olika åsikter och teorier.;)
Jag har inga teorier eller åsikter utan detta kommer direkt från leverantörer av fasadpanel.
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har inga teorier eller åsikter utan detta kommer direkt från leverantörer av fasadpanel.
Jo, jag vet att vid nyproduktion eller som man skriver "platser med slagregn", tolkning t.ex. mycket kustnära rekommenderas det. Men då utifrån att liggande läkten ska komma ut från väggen och inte leda in vatten mot väggen. Så lite hängslen och livrem.
Brukar skrivas lite om det hos Svenskt Trä med olika konstruktioner.
 
A AndersS skrev:
Har använt samma system sedan 35 år med impregneringsolja, men ingen grundfärg och sedan täckfärg. Inget murket och ny strykning efter ca 15 år. Inga färgsläpp, utan bara målartvätt och minimal skrapning (endast vindskivorna), sedan är det bara att stryka på. På ej solutsatta sidor endast en strykning.
Finns en annan tråd där jag klippt in bilder på före och efter strykning.
Så för oss fungerar det utmärkt, men vattenbaserad alkyd.;)
Vilket färgmärke?
 
Jag använder Nordsjö VX+ system. Men det finns nyare färgsystem, men färgaffären tycker jag ska fortsätta med samma, brukar måla om efter ca 15 år.
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
Måla inte med "plastaskit"!
Blir alltid såhär!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.