N
Hej.
Har rör i rör om kommer ner från taket/mellanbjälklaget. Tänkte först sätta en vavette kopplingsbricka, men det blir nog att låta rören gå ner en bit på väggen.(för att se om det läcker bättre) Lite fulare men spelar mindre roll just här.
Halvkoppling till kopparrör och nån ballofix en bit ner på väggen tänkte jag, Men sen då ? Har både varmt och kallt framdraget. (båda för att det kommer en tvätt/grovköks bänk brevid senare)
Sätter man nån blandare ? eller två lösa kranar ? eller bara nån mer permanent koppling ?
En sån där grej man sett hundratals gånger men inte tänkt på hur det faktiskt är gjort ....
 
N nova383 skrev:
Hej.
Har rör i rör om kommer ner från taket/mellanbjälklaget. Tänkte först sätta en vavette kopplingsbricka, men det blir nog att låta rören gå ner en bit på väggen.(för att se om det läcker bättre) Lite fulare men spelar mindre roll just här.
Halvkoppling till kopparrör och nån ballofix en bit ner på väggen tänkte jag, Men sen då ? Har både varmt och kallt framdraget. (båda för att det kommer en tvätt/grovköks bänk brevid senare)
Sätter man nån blandare ? eller två lösa kranar ? eller bara nån mer permanent koppling ?
En sån där grej man sett hundratals gånger men inte tänkt på hur det faktiskt är gjort ....
Jag hade gått ut med rören under bänken kopplat ballofixer och monterat en vanlig köksblandare med diskmaskinavstängning och kopplat in tvättmaskinen där.
Du kanske kan dra rören i väggen dolt ner under bänken?
 
Är i färd med samma manöver själv (eller ja, rörisen får koppla). Drar till blandare med diskmaskinsavstängning och vidare därifrån.
 
N
T Tompafix skrev:
Jag hade gått ut med rören under bänken kopplat ballofixer och monterat en vanlig köksblandare med diskmaskinavstängning och kopplat in tvättmaskinen där.
Du kanske kan dra rören i väggen dolt ner under bänken?
Jag har ingen bänk på det viset, maskinen kommer stå på en ca 40cm hör gjuten avsats. Väggarna är putsad leca. Så jag tänker att man kopplar nånstans på väggen över/bakom maskinen ?
T Tompafix skrev:
Jag hade gått ut med rören under bänken kopplat ballofixer och monterat en vanlig köksblandare med diskmaskinavstängning och kopplat in tvättmaskinen där.
Du kanske kan dra rören i väggen dolt ner under bänken?
 
N
Är det förresten nån vits med att mata tvättmaskinen med varmvatten ? Tjänar man nåt på det ?
 
BirgitS
N nova383 skrev:
Är det förresten nån vits med att mata tvättmaskinen med varmvatten ? Tjänar man nåt på det ?
Troligen inte eftersom det innebär att man sköljer i varmvatten och om det tar tid innan varmvattnet verkligen är varmt så behöver maskinen värma upp det i alla fall. Sen kanske du vill tvätta i 30 grader någon gång också.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
A
N nova383 skrev:
Är det förresten nån vits med att mata tvättmaskinen med varmvatten ? Tjänar man nåt på det ?
maskinen tvättar ett programsteg med minimalt med vatten och sköljer i 5 steg med maximalt med vatten, så du gör en jätteförlust med 10ggr så hög uppvärmningskostnad
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.