M Mjolnir skrev:
Hej. Köpt en platt cat6 kabel på 10 m…
Använd en fast skarv från Kjell och co istället. Mycket lättare.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
De vita kablarna verkar inte vara märkta med vilken färg de tillhör. Om inte de vita paras med rätt färgad så funkar det inte.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
C
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det stämmer, denna är AWG26
Det låter osannolikt grovt. Tycker mig skymta AWG 30 på ritningen du postade?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter osannolikt grovt. Tycker mig skymta AWG 30 på ritningen du postade?
Stämmer bra det!
En av leverantörssidorna skriver i sin specifikation AWG 26, högst troligt helt felaktigt!
Snyggt spottat, databladet säger AWG 30
 
  • Gilla
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
Om du kopplar paren korrekt i kontakten kan du använda en testare för nätverkskabel för att utesluta kabeln. Då kan du testa ända till ända inkl kopplingen mellan kablarna. Du kan även testa fasta uttag om du skaffar en kabel extra till varje uttag.
Troligen har du ingen nytta av CAT6 nivå på kabeln för du använder troligen inte över 1gbit (”gränsen” för CAT5E) så den diskussionen behöver inte fortsätta (tycker jag).
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag pillade med detta för några månader sedan. För länge sedan när jag använde en annan modell på rj45 kontakten gick det bra att använda tekniken du beskriver, men det var helt hopplös sist. Problemet här är att hålen sitter i sicksack. Jag löste det genom att skala kabeln några centimeter extra och trä igenom ledare före ledare. Det var mycket enklare. När alla ledare var igenom rätt hål snyggade jag till det och klippte av allt som stack ut för långt.
När man väl klippt av gäller det att vara försiktig så inte allt åker ur igen, för då är det tydligen bara att börja om igen... :D
This is the way. Jag hatade också dessa i början när jag stötte på dem men nu när jag lärt mig hur man ska göra så är det mycket snabbare och enklare.

Skala typ 4-5 cm av ytterhöljet, tvinna upp paren till strax innan höljet och räta ut dem, sen för du in dem i plastbiten en i taget i rätt ordning och drar igenom dem så att du kan greppa dem från andra sidan. När du trätt igenom alla i rätt ordning så trycker du ner plastbiten så nära höljet det går och kapar de ledarna som sticker ut så nära plastbiten som möjligt med en avbitare. Sen är det bara att peta in plastbiten i kontakten och klämma.
 
  • Älska
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Provade du kabeln innan du klippte av RJ45 kontakten?
Stämmer måtten, bredd och tjocklek på kabeln

Produktbilderna är märkliga. Säger inget om Cat6, bara påsarnas storlek framgår…
Japp det funkade innan :)
 
köp en kabeltestare då ser du direkt vad som är fel, dom brukade inte kosta många hundralappar men sparar väldigt mycket tid i felsökning
 
M Mjolnir skrev:
Japp det funkade innan :)
Då måste kabeln vara partvinnad även om det inte såg så ut. Jag tyckte ledarna såg väldigt raka ut.

Jag har använt platt patchkabel men den har varit hårt partvinnad, som en korkskruv, klena ledare och inte lönt att försöka få in i en RJ45 flat Cat6 kontakt. Ledarna hålls inte på plats när hålen är så mycket större än ledarna.
RJ45 kontakterna inköpta på Kjell som Flat Cat6 kontakter.

Kjell Co har uppdaterat sin sida och skriver om sin Flat Cat6 kabel:
”Bör ej kapas. Nya kontakter kan ej monteras på ledarna.”

Du ser inte ut att fått i ledarna i rätt hål. Ett hål är tomt.
En suddig närbild på färgglada föremål som ser ut att vara del av en tandställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är en kontakt för super flat bulk kabel specad för AWG 28-32.
RJ45-kontakt för CAT5e/6, flat, avskärmad, för 28-32 AWG-kabel, produktinformation och delningsalternativ.
https://www.vpi.us/cat5e-plugs/super-flat-cat5e-rj45-731


Det finns till och med Flat Cat7 - skärmad :surprised:
Amazon produkt sida för CAT7 Ethernetkabel, detaljerad bild, vita flatkabel, höghastighet, 25 fot, 4.7 stjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.amazon.com/Shielded-Barrier-Free-Connector-Computers-Distribution/dp/B08P4F8QCM?th=1


Men enklast är ändå att hålla sig borta från platt ethernetkabel eller åtminstone inte kontaktera den själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Japp det funkade innan :)
Kjell och co har ett speciellt skarvdon . Använd den i stället. Hane/hona är mycket bökigare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Beror ju på om det är kontrakterade patchkablar eller installationskabel.

Jag använde nyss Kjells skarvdon eftersom jag ändrade mig hur kablarna skulle dras efter att de var kapade och dragna i rör. Gick enkelt trots att jag krälade i trång krypgrund.
 
Installationskabel är gjord för att människor ska kunna fixa med dem. Ganska enkelt att sätta upp uttag där det behövs också
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.