Hej! Jag håller på att anlägga en ny gräsmatta och sådde för ganska exakt åtta dagar sedan (Weibull Extra Green). Men ännu har det inte hänt något med fröna. Har jämfört med de som är kvar i påsen och det är verkligen ingen skillnad. Jag vet att man ska ha tålamod och att uppkomsttiden på det aktuella fröet är 14 dagar, men i höstas sådde jag på ett provområde och redan efter fem dagar hade det kommit upp gräs. Förutom att det var varmare och fuktigare då så blandade jag jord och frö ordentligt innan jag arbetade ut jorden. Den här gången gjorde jag det sistnämnda först, för att sedan kratta, försöka mylla ner fröna och platta till (som jag förstått att de flesta gör). Det visade sig dock vara svårt. Så gott som allt frö ligger på ytan. När man skrapar på jorden finns inget där. Ni som kan det här med gräsmattor, kommer det ta sig eller måste jag köpa mer jord/sand och dra över ett lager?

Bor i sydligaste Skåne. Våren är dock lite sen. Kommande 10 dagar blir det 5-10 grader.
 
  • Närbild, mörk jord med strödda småstenar och växtrester, naturligt ljus, odefinierad plats, ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grov asfaltyta med småsten och barr. Ojämn textur, mörka toner, naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av mörk jord eller mark med små stenar och spridda träflisor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grov asfalt med småsten och strödda barr. Fokus nära markytan med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra green är en blandning som behöver högre temperatur. Du är lite för tidig/har för lite tålamod. Vänta så händer det grejor.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Extra green är en blandning som behöver högre temperatur. Du är lite för tidig/har för lite tålamod. Vänta så händer det grejor.
Tack för svar. Så jag bör inte vara orolig för att fröna ligger på ytan? Vi hade ganska varmt i förra veckan, det var uppemot 18 grader. Framöver blir det dock kallt.
 
Det tar lång tid för jorden att bli varm. På hösten när det är lika varmt som nu så är jorden varmare än luften, medan det nu är tvärtom. Jag har sått liknande frön ungefär samma tid som du, och det händer verkligen ingenting. Tog nog en månad innan det så sakteliga började bli grönt. I augusti kom det lika långt på en vecka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du har nog egentligen frön under ytan, även om det inte verkar som det.. Ha tålamod.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ska jag fortsätta vattna och hålla fröna fuktiga trots att förutsättningarna för fröna att gro är dåliga? Eller borde man vänta till det blir varmare?
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Så jag bör inte vara orolig för att fröna ligger på ytan? Vi hade ganska varmt i förra veckan, det var uppemot 18 grader. Framöver blir det dock kallt.
Se bara upp med Duvor som blir fetare för varje dag, allt medan gräsfrön försvinner.;):rofl:
 
S skanfals skrev:
Hej! Jag håller på att anlägga en ny gräsmatta och sådde för ganska exakt åtta dagar sedan (Weibull Extra Green). Men ännu har det inte hänt något med fröna. Har jämfört med de som är kvar i påsen och det är verkligen ingen skillnad. Jag vet att man ska ha tålamod och att uppkomsttiden på det aktuella fröet är 14 dagar, men i höstas sådde jag på ett provområde och redan efter fem dagar hade det kommit upp gräs. Förutom att det var varmare och fuktigare då så blandade jag jord och frö ordentligt innan jag arbetade ut jorden. Den här gången gjorde jag det sistnämnda först, för att sedan kratta, försöka mylla ner fröna och platta till (som jag förstått att de flesta gör). Det visade sig dock vara svårt. Så gott som allt frö ligger på ytan. När man skrapar på jorden finns inget där. Ni som kan det här med gräsmattor, kommer det ta sig eller måste jag köpa mer jord/sand och dra över ett lager?

Bor i sydligaste Skåne. Våren är dock lite sen. Kommande 10 dagar blir det 5-10 grader.
Har du kollat att det är något kvar i fröna på marken o inte bara timma fröskal? Gråsparvarna käkade snabbt upp de ytliga fröerna lämnade bara skalen kvar så det blev att så på nytt o täcka med växtduk.
 
S skanfals skrev:
Ska jag fortsätta vattna och hålla fröna fuktiga trots att förutsättningarna för fröna att gro är dåliga? Eller borde man vänta till det blir varmare?
Det du ser på ytan är nog till stor del skal, fröna är så små så de syns knappt och de finns nog åtskilliga under ytjorden som snart gror. Viktigast är att vattna när de börjat gro och komma upp över ytan men spola inte på för mycket.
Gräsfrön är färskvara så har man kvar en påse från fjolåret så är det inte säkert grobarheten är riktigt hundra. Dessutom bör fröpåsen ruskas om ordentligt innan man börjar så. Risk annars att övre lagren består mest av tomma skal.
 
S Ställmästarn skrev:
Det du ser på ytan är nog till stor del skal, fröna är så små så de syns knappt och de finns nog åtskilliga under ytjorden som snart gror. Viktigast är att vattna när de börjat gro och komma upp över ytan men spola inte på för mycket.
Gräsfrön är färskvara så har man kvar en påse från fjolåret så är det inte säkert grobarheten är riktigt hundra. Dessutom bör fröpåsen ruskas om ordentligt innan man börjar så. Risk annars att övre lagren består mest av tomma skal.
Tack för svar. Tycker du jag ska fortsätta vattna trots att vädret just nu inte ger de rätta förutsättningarna?
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Tycker du jag ska fortsätta vattna trots att vädret just nu inte ger de rätta förutsättningarna?
Du kan nog spara lite med bevattningen. Torkan som blir beror till viss del på hur marken är belägen, tex. berghäll med tunnt jordlager.
 
S Ställmästarn skrev:
Gräsfrön är färskvara så har man kvar en påse från fjolåret så är det inte säkert grobarheten är riktigt hundra. Dessutom bör fröpåsen ruskas om ordentligt innan man börjar så. Risk annars att övre lagren består mest av tomma skal.
Grobarheten försämras visserligen, men inte så drastiskt. Jag brukar ha frön som är både två och tre år gamla som gror alldeles utmärkt.
 
Äntligen! Små späda strån har börjat komma upp. Det fortsätter att vara kallt, men de senaste dagarna har termometern åtminstone letat sig upp till 14 grader. Dessvärre blir det kallare framöver.

Så här ser det ut efter två veckor.
 
  • Närbild av marken med små grässtrån, byggnader i bakgrunden, soligt väder, främre delen i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marknivåvy av en grusgång med grässtrån, hus i bakgrunden, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsbevuxen mark, några staket och buskar under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsbevuxen mark, husfasad i bakgrunden, grå stenkant, dagtid, molnstrimmor på klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ställmästarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.