blackarrow blackarrow skrev:
Är trådarna för klena så de spretar åt olika håll trots plashylsan med hålen som ska hålla trådarna på plats?
Den där platta kabeln har inte partvinnade ledare. De är ju så raka och fina.
Säljs den som Cat6?!

En riktig platt och partvinnad Cat6 kabel har klena trådar som är för klena för hålen i en RJ45 kontakt.
Ja det står cat6 på kabeln till och med
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Ja det står cat6 på kabeln till och med
Var har du köpt den kabeln?
 
Jag vill påstå att det är omöjligt att leva upp till cat6 med de dimensionerna. Ska man inte ha 100m kabel så kan det nog fungera ändå. Men att marknadsföra den som cat6 är fel om den inte uppfyller standarden.
 
  • Gilla
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
Utan att veta tillräckligt om just ethernetkablage så skulle jag gissa att platta kablar enbart "ev" kan fungera på mycket korta sträckor. Normala kabeltypen heter TP dvs Twisted pair, de jag är bekant med är Cat 5e och Cat 6. När dessa kontakteras mot uttag eller kontaktdon RJ-45 är det mycket viktigt att man inte tvinnar upp kablarna mer än absolut nödvändigt. En platt kabel saknar de egenskaper som krävs för Ethernet, ju högre länkhastighet desto högre krav.
__
PS. Möjligt att den platta kabeln är gjord enligt en modell av att ha fyra partvinnade kablar bredvid varandra, då kan det kanske fungera,
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Möjligt att den platta kabeln är gjord enligt en modell av att ha fyra partvinnade kablar bredvid varandra, då kan det kanske fungera,
Ja, platta Ethernet-kablar använder också tvinnade par, som mycket riktigt ligger på rad. Annars skulle det inte funka.

Tvivlar på att Deltaco skulle ljuga rakt av med kabelns specifikationer. De är ju ändå en hyfsat seriös aktör.

Dock använder de ofta extremt klena ledardimensioner. De går knappast att kontaktera med vanliga modularkontaktdon. Dvs. såtillvida man inte hittar några specialdon går det inte att klippa dem och kontaktera om dem.

71vHJYdAemL._SL1500_.jpg
 
  • Gilla
Mekplatsen och 11 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
[länk]
Provade du kabeln innan du klippte av RJ45 kontakten?
Stämmer måtten, bredd och tjocklek på kabeln

Produktbilderna är märkliga. Säger inget om Cat6, bara påsarnas storlek framgår…
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Cpalm har helt rätt - den tunna kabeln kräver helt andra kontakter och möjligen en annan tång.
 
  • Gilla
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
Har du en modularkontakt anpassad för flerkardelig kabel (som det ser ut att du har)?
Bäst brukar det bli med enkardeliga kablar, borrmaskin, rj45-uttag och färdiga patchkablar.
 
Skumpe
M Mjolnir skrev:
[länk]
Trådens roligaste detalj är hur många som var säkra på att det inte var CAT6 tills du länkar kabeln i fråga och dessa CAT6-tvivlare snabbt delas upp i fortsatta förnekare och "kanske om"-konvertiter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vill påstå att det är omöjligt att leva upp till cat6 med de dimensionerna. Ska man inte ha 100m kabel så kan det nog fungera ändå. Men att marknadsföra den som cat6 är fel om den inte uppfyller standarden.
Den är ju max 15m lång. Så jag tror nog att den uppfyller 250MHz bandbredd till Cat6 specifikationerna men det kan ju finnas andra parameter som den inte klarar från Cat6. Men signalmässigt är den nog ok.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Teknisk ritning av en nätverkskabel (RJ45) med skärmtyp, färgkodning och kontaktstruktur specificerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är databladet om det hjälper
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Dags för mig att flika in varför det högst troligt blir fel när du försöker kontaktera denna Ethernet-kabel. Anledningen är den är av typen ”slim” vilket kräver annan RJ45 modularkontakt då ledarna är tunnare än hos en vanlig kabel (AWG28). De gångerna jag kontakterat dessa har jag fått använda mig av dessa modularkontakter, detta är inget Kjell&Co. säljer.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Dags för mig att flika in varför det högst troligt blir fel när du försöker kontaktera denna Ethernet-kabel. Anledningen är den är av typen ”slim” vilket kräver annan RJ45 modularkontakt då ledarna är tunnare än hos en vanlig kabel (AWG28). De gångerna jag kontakterat dessa har jag fått använda mig av dessa modularkontakter, detta är inget Kjell&Co. säljer.
Det stämmer, denna är AWG26
 
  • Gilla
mali73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.