T Tornhuset skrev:
Det skulle jag också gjort i vanliga fall, men nu skall uttaget sitta i ett bänkskåp och alltså klämmas mot det tunna bakstycket. Därför vill jag ha stabiliteten med exakt mått.
Ah, då förstår jag dig. Fast jag brukar skära bort masoniten på baksidan skåpet så man kan fästa uttaget direkt mor gipsen istället. Oftast står det ju en ugn eller spis framför sen så det syns inte ändå. :)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ah, då förstår jag dig. Fast jag brukar skära bort masoniten på baksidan skåpet så man kan fästa uttaget direkt mor gipsen istället. Oftast står det ju en ugn eller spis framför sen så det syns inte ändå. :)
Mitt liv skulle vara betydligt lättare om jag inte var så förbannat petig och noggrann... (Detta är ju till och med inuti skåp!)
 
Men blir det bra mot masoniten. Den sitter ju normalt inte kloss mot gipsväggen bakom, Då kläms uttaget mellan masonit, med en luftspalt mot gips. Jag tror det kommer att li rackligt.
 
H hempularen skrev:
Men blir det bra mot masoniten. Den sitter ju normalt inte kloss mot gipsväggen bakom, Då kläms uttaget mellan masonit, med en luftspalt mot gips. Jag tror det kommer att li rackligt.
Skulle du skriva att det blir tillräckligt? Eller att det inte skulle funka? Just eftersom masoniten sviktar vill jag ha dosan ända ut kant i kant med masoniten, så att uttaget spänner mot dosan.
 
Jag vet inte, har inte provat. Men normalt sett så sitter en dosa inte sådär jättestabilt innan man monterat allt färdigt. Stabiliteten ligger inte i hur dosan sitter fast, utan för att dosanligger kloss mot gipskivan på insidan, och sedan drar man fast uttaget i dosan så att uttagets yta kläms mot gipsskivan. Då blir det väldigt stabilt. Men om det som finns mellan dosan och uttaget inte är fast och stabilt så får man inte den där "klämeffekten". Jag tror att det blir instabilt.

Det kommer säkert inte att lossna, men jag tror att det kommer att kännas lite svampigt när man sätter i eller drar ut kontakten.
 
Uttaget kommer att sitta fast mot dosan, däremot så kan bakstycke/masoniten tryckas in en bit så att det blir litet gap mellan uttaget & bakstycket.

Om uttaget/dosan sviktar beror på hur pass bra dosan sitter, om den har stöd framåt/bakåt.
 
Tack för svar alla!

Dosan sitter stabilt, men jag gör så att jag kollar exakt mått mellan vägg och bakstycke, och sedan bygger jag på med en liten bit lämplig skiva där. Då blir allt stabilt, och jag behöver heller inte bry mig om några millimeter förhöjningsring. Märkligt att jag inte kom att tänka på det tidigare.:thinking:
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.