Hej, vi står inför att dra lite kompletterade el i huset, som har putsade innerväggar utanpå leca. Jag ser helst att slangen läggs strax innanför ytskiktet i innerväggarna varför jag behöver fräsa spår till denna.

Finns det något annat sätt / verktyg att göra detta annat än att skära spåren med vinkelslipen och sedan knacka dom rena för hand ? Om möjligt vill jag gärna slippa damm i hela huset, men vet inte om det är möjligt.
 
Jag lånade en spårfräs av elektrikern (som en vinkelslip med dubbla ställbar klingor ) som funkade kanon, och där det fanns anslutning för byggdammsugarn.
Köra utan dammsugare tycker jag skitar ned utav bara h-e och skapar en massa onödigt städjobb :)
 
Hyr en maskin och dammsugare från närmaste hyrfirma. Bör väl max kosta 500kr/dygn totalt och det underlättar säkert massor om det är mycke som skall fräsas
 
Kanon, tackar för tipsen. Spårfräs med anslutning till dammsugare får det bli !
 
Det finns även en annan spårmaskin som elektriker använder vid fräsning i Leca/ytong. Den har en sneställd liten "fräs" och den dammar inte fullt så mycket som spårfräsen gör. Dessutom tar den bort allt material på en gång, inget efterarbete mao.
 
K
Jag kan definitivt rekommendera ITW Spit F40. Den funkar som peter.holm nämner ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.