Vi tänkte inreda ett rum i källaren och lägga trägolv, rummet har i nuläget betonggolv. Eftersom betonggolvet är lite halvkallt vore det fint med lite isolering mellan betongen och trägolvet.
Ska jag rulla ut två lager fuktspärr-plastfolie med överlappning direkt på betongen?
Kan jag lägga ut reglar "flytande" på betonggolvet eller måste de skruvas ner i betonggolvet?
Vilka mått ska reglarna ha?
Ska jag endast ha reglar vinkelrätt mot golvet, eller ska jag göra ett rutnät av reglar?
Vad ska jag fylla på med för isolering?
Ska jag lägga golvunderlägg ovanpå reglarna, eller måste jag spika fast masonitskivor eller liknande på reglarna och därefter lägga golvunderlägg på dessa?
Hur mycket utrymme mot betongväggen ska fuktspärr, reglar, golvunderlägg respektive trägolvet ha?

Tusen tack!
 
Din idé är dessvärre förenad med stora risker för mögel i din källare. Att lägga plastfolie direkt på betongen är att inbjuda till mögel därimellan (det var vad jag hittade under plastmattan i min källare). Invändig isolering av källare brukar dessvärre leda till det samma.

Den enda lösning som jag känner till är att ha en ventilerad spalt som ventilerar bort fukten ur betonggolvet. Sedan får man lägga någon slags tätning ovanpå och möjligen ovanpå det isloering (av till exempel frigolit).
 
Platon har en matta som är anpassad för innomhusbruk.
Det finns även en ventilerad golvlist ifrån samma företag.
På deras system kan man lägga frigolit isolering,
Titta på deras hemsida. www.isola.se
Detta är kanske en lösning för dig.
Du kan också lägga klinkers på betonggolvet men det blir kallt att gå på, fördelen med klinkers är att fukten går igenom ytskiktet.
 
  • Gilla
Mr. JAM
  • Laddar…
Jag har betonggolv i källaren och ska nu lägga tarkettgolv i källaren och det känns i sig inte konstigt då jag gjort ett rum redan men här handlar det om källargången och golvet slutar med en sned klack vid ytterdörren. Detta gör att det kommer att bli ett konstigt avslut med golvet. Runtom väggarna kommer det ha sättas upp fotlister men det går inte vid dörren. Nu har fått rådet att banka bort klappen så att den blir rak. Har någon varit med om situationen? Vad ska man göra här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.