Senn
Hej

Har någon av är erfarenhet av raider som inte vill starta?

Batteriet är fullt, ny plugg(och olja, luftfilter) just byta startrelé. Ny säkring. Hade den igång för en vecka sedan, stoppade den och när jag skulle starta igen var den "död". Körer bara på miljö bensin.

Kan höra att relét klikker, när jag prövar å starta den...men det er alt.

Någon tanker som kan hjälpa mig?

Tack på förhand :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske är en dum fråga. Men du har inte bara glömt att dra upp klippdäcket? Finns en säkerhetsbrytare som gör att du inte kan starta om den är i klippläge.
 
Senn
Ohchips Ohchips skrev:
Kanske är en dum fråga. Men du har inte bara glömt att dra upp klippdäcket? Finns en säkerhetsbrytare som gör att du inte kan starta om den är i klippläge.
Spaken till klippdäcket är uppe, så den er ok.
 
Senn Senn skrev:
Spaken till klippdäcket är uppe, så den er ok.
Och du trycker ner bromsen när du ska starta antar jag?
Går motorn runt, eller klickar det bara?
 
Senn
Ohchips Ohchips skrev:
Och du trycker ner bromsen när du ska starta antar jag?
Går motorn runt, eller klickar det bara?
Bromsen er nede, och sätet har tryckt ned start låsen.

Start motoren går knappt rundt....
 
Om startmotorn "knappt går runt" så skulle jag i första hand misstänka att batteriet är urladdat. I andra hand dåliga anslutningar i matningen till startmotorn.
Har du tillgång till multimeter och en medhjälpare?
Fick du fast kablarna till startreläet ordentligt, och var kabelskorna rengjorda från oxid?
 
  • Gilla
Senn och 2 till
  • Laddar…
Senn
Lostmoose Lostmoose skrev:
Om startmotorn "knappt går runt" så skulle jag i första hand misstänka att batteriet är urladdat. I andra hand dåliga anslutningar i matningen till startmotorn.
Har du tillgång till multimeter och en medhjälpare?
Fick du fast kablarna till startreläet ordentligt, och var kabelskorna rengjorda från oxid?

Tar kort på allt du frågar om, enklare för dej att tolka När det gäller batteriet, så hade jag laddaren på...och den visade 100% på grönt områden.
 
  • Elektriska kablar och kontakter, kopplade till mekanisk utrustning, synliga ledningar, möjlig fordonselektronik, fokus på anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av elanslutningar med säkringshållare och ledningar inuti teknisk utrustning. Dust och komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilbatteri med pluspol ansluten, röd kabelförbindelse, säkring monterat, i fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter onekligen som att du har ett dåligt batteri. Har du testat med en booster/startkablar kopplat och testat?
Annars har du en dålig ledare någonstans. Men det låter som sagt som batteriet.
 
Senn
Ohchips Ohchips skrev:
Det låter onekligen som att du har ett dåligt batteri. Har du testat med en booster/startkablar kopplat och testat?
Annars har du en dålig ledare någonstans. Men det låter som sagt som batteriet.

Har testat med en batteri laddare, och den visade 100% i displayen och ljuste grönt.
 
Senn Senn skrev:
Har testat med en batteri laddare, och den visade 100% i displayen och ljuste grönt.
Må så vara, men testa startkablar. Om den beter sig likadant, så är det dålig kontakt någonstans. Och om den startar, så är batteriet uttjänt.
Har varit med om att det visar fullt, men sedan visat sig varit så slut att den inte tagit emot laddningen.
 
  • Gilla
Senn
  • Laddar…
Senn
Ohchips Ohchips skrev:
Må så vara, men testa startkablar. Om den beter sig likadant, så är det dålig kontakt någonstans. Och om den startar, så är batteriet uttjänt.
Har varit med om att det visar fullt, men sedan visat sig varit så slut att den inte tagit emot laddningen.

Ska prova både med multimeter, och ett nytt batteri
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Senn Senn skrev:
Ska prova både med multimeter, och ett nytt batteri
Har du kollat att sätet sitter fast för du har ju en brytare där med.
 
  • Gilla
Senn
  • Laddar…
Utifrån vad man på bilderna ser av kontaktpunkterna för kraftmatningen (de grova kablarna som går mellan batteri, startrelä och startmotor samt batteri-jordpunkt motor (inte morot)) så ser det rent och snyggt ut.
Känn för säkerhets skull på dem så att de inte sitter löst och dra åt om så är fallet.
Annars misstänker jag också batteriet.
 
  • Gilla
Senn
  • Laddar…
Senn
Lostmoose Lostmoose skrev:
Utifrån vad man på bilderna ser av kontaktpunkterna för kraftmatningen (de grova kablarna som går mellan batteri, startrelä och startmotor samt batteri-jordpunkt motor (inte morot)) så ser det rent och snyggt ut.
Känn för säkerhets skull på dem så att de inte sitter löst och dra åt om så är fallet.
Annars misstänker jag också batteriet.

Tack för svar, nu har ju batteriet några år på nacken (2015) så det är ju inte omöjligt. Gräsklipparen laddar kanske inte batteriet, när den åker? Slik som bilen gör??
 
Senn Senn skrev:
Tack för svar, nu har ju batteriet några år på nacken (2015) så det är ju inte omöjligt. Gräsklipparen laddar kanske inte batteriet, när den åker? Slik som bilen gör??
Jodå, det laddas när motorn är igång.
 
  • Gilla
Senn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.