Om de ligger på din mark så går de på hemförsäkringen, så kontakta ditt försäkringsbolag.

Mvh
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Läs det finstilta i papperen från din leverantör. Det står antagligen en del om ditt ansvar och skyldigheter.
Rör in och ut från fastighetsgränsen till fastigheten. Jag hade turen för några år sedan att avloppet var trasigt utanför tomtgränsen. Kommunen fick ta allt och jag slapp. Kommunen återbetalade dessutom mina pengar för två akuta spolbilsbesök och filmning av utgående avlopp.
 
  • Gilla
anka11 och 3 till
  • Laddar…
R
R Rollerolle22 skrev:
En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.

Saxat ur ABVA:
"Huvudmannens ansvar
Huvudmannen ansvarar för produktion och distribution av dricksvatten, bortledning av
avloppsvatten samt rening av spillvatten inom verksamhetsområdena för dricksvatten,
spillvatten och dagvatten.
Alla ledningar med tillhörande anläggningar, så som vatten- och avloppsreningsverk, som
huvudmannen äger kallas för den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. I den
allmänna vatten- och avloppsanläggningen ingår också servisledningar från
huvudledningarna fram till varje fastighets förbindelsepunkt."
Är läckan på din sida av förbindelsepunkten (normalt sett ca 0,5 m in på fastigheten), är det ditt ansvar att underhålla ledningen. Om det blir slukhål i gatan och det kommer fram att du underlåtit att reparera ledningen om du känt till bristen, kan du även bli skadeståndsskyldig.
Det är bara bita i det syra äpplet och kontakta va-avdelningen och be dem om hjälp. Oftast brukar de ta på sig en del av kostnaden av servisledningen som tillhör dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det hans ansvar om han inte äger fastigheten där ledningarna i fråga ligger och förmodligen inte heller äger ledningarna?
Du lyckades inte hitta svaret på din fråga här i tråden??
 
  • Gilla
mitthusbergby och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Du lyckades inte hitta svaret på din fråga här i tråden??
Jo. EFTER jag postat mitt inlägg.
 
R Rollerolle22 skrev:
Tack! Ska läsa. Pratade precis med Gbg stad igen och de kunde själva inte svara på hur jag kan vara ansvarig när det är deras mark. De sa att de som hyr tomträtten brukar betala men att de inte riktigt visste varför. Säkert så att det är mitt ansvar - jag har bara en förkärlek till att ifrågasätta. :)
Det gäller att prata med rätt folk. Synd att de inte kontrollerade saken och återkopplade med rätt svar på din fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo. EFTER jag postat mitt inlägg.
Testa läs trådarna först och svara efteråt i fortsättningen.
 
  • Gilla
mitthusbergby och 6 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Stackars dig, berätta gärna hur det har gått
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nu vet jag inte alls vart vattnet försvinner men så länge det rinner ut så är det alltid en risk att du får kommande skador i form av underminering etc.
Tänk slukhål.

//
 
  • Gilla
  • Ledsen
Eliort och 2 till
  • Laddar…
I min kommun är det kommunen som står för allt fram till vattenmätaren. Har man inte vattenmätare är det kommunens ansvar fram till där ledningen går in i/under byggnaden.
 
  • Gilla
Rollerolle22
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Hej! (Arbetar inom kommunen, dock i Norrbotten så vet ej hur dom jobbar nere hos er) uppe i Norrbotten gäller detta,, efter förbindelsepunkten ansvarar fastighetsägaren, kommen skall stänga ner en felaktig eller läckande anläggning det är deras ansvar. Men man får ej stänga ner en läcka helt eftersom man ska eftersträva att ledningen är trycksatt hela tiden tills den är helt frilagd. Om den stängs ner helt kommer det rinna in jord med följande jordbakterier eller om du har en avloppsledning i betong som garanterat inte är 100% tät samt i 99 fall av 100 ligger bredvid vattenledningen kommer det med stor sannolikhet in e-colie i din dricksvattenledning. Dom kan leva ganska länge i ledningarna samt gå bakvägen ut i det kommunala nätet. Samt till grannarna!
 
  • Gilla
Mats och 6 till
  • Laddar…
Kolla upp med en firma om det går att relina och laga inifrån. Inte säkert det behöver grävas och blir då billigare.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 7 till
  • Laddar…
Karrock
J jonte0 skrev:
Tänk slukhål.

//
För att det ska bli slukhål behöver vattnet kunna erodera jorden, och den ska ha nånstans att ta vägen (läckande avloppsrör tex). Det vanliga är att grundvattennivån höjs lokalt. Med otur såpass att det blir fuktproblem i källaren.

Ledningsnät brukar väl ha några tiotal procent i läckage. I Stockholm finns exempel från tunnelbygge där grundvattnet behövde fyllas på lite via infiltrationsbrunnar. Sedan lagade staden en vattenläcka, och vips behövde skyddsinfiltrationen öka i motsvarande mängd. Nollsummespel med dricksvattnet i det fallet.
 
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Testa läs trådarna först och svara efteråt i fortsättningen.
Jag läste tråden först! Relevanta inlägg kom efter det.
 
  • Gilla
mitthusbergby
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag läste tråden först! Relevanta inlägg kom efter det.
Märkligt, du måste sökt andra svar än mig då.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.