Funderar lite på det här med luftfuktighet, då jag nu har en termometer med hygrometer i källaren.
Har läst på både wikipedia och SMHI:s site om absolut och relativ luftfuktighet, och finner inget konstigt i det som skrivs.
Det jag däremot undrar över är SMHI:s beskrivning av att vintern är fuktigare än sommaren. Det är den ju om man ser på den relatva luftfuktigheten, men inte om man anger den absoluta.
Som husägare, är inte sommaren "farligare" ur fuktighetssynpunkt än vintern då ju varm och (absolut) fuktig luft kan komma in och kylas av i t.ex. källaren?

Jag skaffade min hygrometer ganska nyligen (efter sommarens fuktighetstopp) och har nu legat på RH 47%-55% i källaren vid ca 20 grader. Är det "bra" värden? Har funderat på avfuktare i källaren, men det kanske jag kan vänta med att ta ställning till om jag behöver nästa sommar?

Kanske inte så mycket konkreta frågor, men kanske kan någon kunnig avslöja om jag tänker rätt eller är helt ute och cyklar.

/C
 
Du tänker rätt såvitt jag kan se.
 
Jag antar att värdena är OK. I min krypgrund har jag ca 60% RH ~16 grader på sommaren, och då har jag en avfuktare installerad.
 
Jag reagerade också på SMHIs uppgift om att det är fuktigt på vintern. Det kanske stämmer utomhus. Inne så är det torrt på vintern och fuktigt på sommaren. Ibland mycket fuktigt på sommaren, både inne och ute. Vilket dom flesta fick uppleva denna sommar.

Jag har legat uppmot 65% i min källare denna sommaren. På vintern har jag 24% eller lägre i huset.

Om du låg på 55% då det var som värst denna sommar så tror jag det är bra.

Problemet på sommaren med den fuktiga luften ute som kommer in i källare är att den kan fälla ut till vatten på kalla källarväggar. Detta har hänt för några år sedan i mitt hus, blev t.o.m. pöl på golvet. Detta kan vara bra att kolla upp om man är orolig. Kolla speciellt under luftventilerna (där luften kommer in).

//Michael
 
Helt klart visar din redogörelse att du förstått rätt Costanza.
Men du har anledning att ta värdena från din RH-mätare med en nypa salt.
Det är inte särskilt representativt med så låga RF-värden som 47-55 % under sommarhalvåret vid 20 grader i en källare. Förutsatt att du inte har avfuktare.
Gissar att din RF-mätare inte visar särskilt rätt. Ack så vanligt.
Att konstruera en RF-mätare som visar hyggligt rätt över hela skalan är i stort sett omöjligt. Ändå redovisar tillverkarna i sina specifikationer +/- toleranser som mest liknar det som är typiska för temperatursensorer. Vanligen humbug alltså.
Tillverkarna vet att konsumenten i gemen, inte har tillgång till att objektivt testa sin RF- mätare. De utgår därmed från att de inte behöver stå till svars.
Kapacitiva RF-mätare dominerar i dag. De är bäst och prisvärdast för privatbruk. Trots att de är bäst har de stora brister. De drabbas av ”drift” när de utsätts för höga RF-värden under mer än ett dygn i sträck. Driften medför att sensorn börjar indikera högre RF än det verkliga. Det innebär att sensorn avslöjar sig själv som bedragare när den börjar visa avsevärt högre värden än 100%.
Finns en hel del knep som tillverkarna tar till för att dölja missvisningen. Vissa bygger in en begränsning som ser till att visning över 100% förhindras. Vissa andra bygger in en en reduktion av mätvärdena som redan i förväg reducerar ner missvisningen. Det innebär att den förstnämda överdriver RF vid höga värden, medan den senare underdriver vid medellåga värden.
Visst, det finns riktigt sofistikerade lösningar på problemet men då handlar det om andra pengar.

KOB.
 
När SMHI pratar om att det är fuktigare på vintern pratar dom bara om relativ luftfuktighet utomhus.
Genomsnittlig relativ luftfuktighet (utomhus) över året är i sveriga ca:83%RH.
Sedan blir det en annan sak då luften värms upp i ditt hus eller kyls ner i din källare/krypgrund etc.
Så du är inne på helt rätt spår i din tankegångar.
 
Vi ett tillfälle lånade jag två hygrometrar, eftersom jag ville mäta luftfuktigheten i en källare. Det var tur att jag hade två för när de satt bredvid varandra skilde det ca 20 %-enheter mellan deras värden.

Den enda hygrometer man kan lita på (åtminstone för rimliga pengar) är en slunghygrometer, om man nu kan få tag i en sådan. Men den kräver ju en del manuellt arbete för att man ska få ett värde ifrån den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.