M Målarjanne skrev:
Tack så mycket, nu förstår jag! Jordfelsbrytare finns inte tyvärr. Håller även på att byta badrumsspegel/lampa, det verkar inte vara jordat eller dubbelisolerat, väldigt nära duschen, är det okej? se bifogat, tycker även det ser konstigt ut :thinking:
Det är lag på jordfelsbrytare när arbete görs i våtutrymme eller nyinstallation som det nu blir med ny tm fast monterad ocha lampor det får endast elektriker utföra ring en auktoriserad och få allt åtgärdat på rätt sätt
 
MultiMan
E elmont skrev:
På lite större och äldre TM fans ibland möjlighet till att koppla in en extra fas som då gav ström till ett andra element medans tvättmaskinen i övrigt var en enfasmaskin. Det gjorde att vattnet värmdes fortare och man fick kortare tvättid.
Du ska NOGA kolla vilka funktioner dom olika trådarna har då det ser mycket konstigt ut i kopplingsdosan.
Fanns t ex på helt vanliga Siemens standardmaskiner på 1990-talet, t ex Siwamat 3903 som jag hade. Fas 2 kopplade in extra element.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Fanns t ex på helt vanliga Siemens standardmaskiner på 1990-talet, t ex Siwamat 3903 som jag hade. Fas 2 kopplade in extra element.
Ja det är underbara maskiner min över 20år miele 2fas 400v tvättar rent och snabbt på 105 min mot dagens sega upp till 3 tim och inte lika rent för snåla med vattnet, min bara öser in vatten så det blir ordentligt genomblött och sköljt kommer fortsätta hålla liv i den tsv och sista fasen på 3fasen som är dragen till kpl dosan går till tumlaren inget strul med snedbelastningar här inte
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
I princip ja. Men du behöver verifiera vad som verkligen är fas eller nolla (Mät!).

Det som kanske är lite skumt är om din bef. maskin verkligen går på två faser. Det ser onekligen ut så, men det är rätt ovanligt såvida det inte är en "proffsmaskin".
Så var det förr alltid!!
Det är därför alla undrar nu
Ingen nolla är normalt framdragen
 
A
B Beje.B skrev:
Det är lag på jordfelsbrytare när arbete görs i våtutrymme eller nyinstallation som det nu blir med ny tm fast monterad ocha lampor det får endast elektriker utföra ring en auktoriserad och få allt åtgärdat på rätt sätt
Helt fel!
 
A
useless useless skrev:
Det har väl aldrig varit tillåtet med 230V (220) uttag i badrummet utan skyddsjord? Har rummet eller delen av rummet där den där kabeln kommer ut använts till något annat tidigare, eller är det någon händig hempulare som har varit framme?
där sitter ju en skyddsjord eller vad menar du?
 
A
tommib tommib skrev:
Udda kabel, med röd/grå/svart/svart/svart. Men det kanske har funnits tidigare?

I övrigt ser det väl inte så konstigt ut i dosan?

Som övriga har sagt så är det mäta och även titta i elcentralen (och ev mellanliggande dosor) hur det är kopplat som gäller.
så ser det ut lite överallt
 
A
J Josth skrev:
För länge sedan (typ 60-tal) gick även tvättmaskiner för privathushåll på 3-fas. 2-fas var kanske någon uppfinning på 70-talet eftersom ledningsfärgerna är nyare? Numera ansluts ju tvättmaskiner och torktumlare med 1-fas stickpropp och en elektriker kan sätta upp en kopplingsdosa och två 1-vägs vägguttag istället för det du har.
Beror ju på om du har jfb eller inte!
 
B Beje.B skrev:
Och nedan
Om det inte sitter någon jordfelsbrytare i din lägenhet och det dessutom funnits en tvättmaskin i badrummet tidigare så är det inget formellt krav på att installera en jordfelsbrytare i samband med att du byter tvättmaskin. Lite Motsägelsefullt
Jag tolkar Elsäkerhetsverkets text som att den gäller nyinstallation av uttag för tvättmaskin, inte installationen av själva tvättmaskinen.
För att "slippa" kravet på JFB måste en tidigare tvättmaskin varit installerad enligt då gällande regler, och den nya maskinen måste installeras på samma sätt. Troligen fast anslutning i badrum om JFB saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.