Har en liten tomt med två små gräsmattor som inte går att förbinda. Jag kommer att vara tvungen att flytta klipparen manuellt mellan gräsmattorna och har inget problem med det.
I affären menade man dock att roboten måste "lära sig" gräsmattan på nytt efter varje flytt vilket skulle göra klippningen ineffektiv i upp till två veckor efter flytt.

Stämmer detta?
 
Beror på klipparen. Så vad är det för modell i fråga?

De flesta har dessutom stöd för separata biytor, så att det inte skulle fungera är generellt fel. Men det kan mycket väl vara så att klipparen i fråga inte fixar det, vilket låter konstigt.
 
tensiden tensiden skrev:
Beror på klipparen. Så vad är det för modell i fråga?

De flesta har dessutom stöd för separata biytor, så att det inte skulle fungera är generellt fel. Men det kan mycket väl vara så att klipparen i fråga inte fixar det, vilket låter konstigt.
I butiken menade man att detta var generellt och inte kopplat till någon modell eller fabrikat. De som såldes var Gardena och Worx.

För mig spelar det ingen roll vilken men vill gärna ha en liten eftersom gräsmattorna är små.
 
Så länge områdena avgränsas av begränsningskabeln lär klipparna glatt köra runt på gräsytorna.
Ev. kan försäljarna tänka på något kartsystem som vissa klippare nu är utrustade med.
Men bortser man från det, finns inga begränsningar att flytta klipparen manuellt mellan två ytor.
Gardena har även en funktion som stödjer detta (biyta).
 
P piloten skrev:
I butiken menade man att detta var generellt och inte kopplat till någon modell eller fabrikat. De som såldes var Gardena och Worx.

För mig spelar det ingen roll vilken men vill gärna ha en liten eftersom gräsmattorna är små.
Butiken har fel.
 
Jag hade en enklare klippare med en slinga och två gräsmattor, flyttade manuellt, funkade jättebra, där laddstationen var gick klipparen in och laddade, där laddstationen inte var gick den tills den stannade
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Är gräsmattorna små så köp två billiga och ställ en på vardera gräsmatta. Se bara till att inte snåla för mycket så satsa på ett någorlunda känt märke som inte är helt hopplös.
 
Har en husqvarna 330x (?) från 2015. Den flyttas mellan två relativt stora gräsmattor. Tror det går att namnge dom olika gräsmattorna i menyerna men det funkar bra att bara flytta.

Har en laddstation på varje gräsmatta. Brukar dra ur strömmen till den som inte används.

När man byter gräsmatta måste man para ihop klipparen till rätt laddstation. Det gör man via menyerna när klipparen står i stationen. Tar en minut.

Vet inte hur andra märken funkar.
 
Jag tror det kan stämma för några fabrikat/modeller och tror min worx fungerar så, men den är nyinstallerad, så jag är inte helt säker.
Och jag har det som du och har flyttat klippare mellan områden i flera år, men det har alltid irriterat mig att ha en robotklippare och sen ändå behöva vara där och flytta den, så nu blev det en till.
En annan fördel med två stycken är att om en går sönder så kan du flytta den andra tills den trasiga är lagad.
Hur mycket skiljer det i pris mellan en stor och två små?
 
Robomow rk1000 har stöd för separat ytor. Du drar begränsningskabel runt båda ytorna och om jag inte missminner mig så växlar du sen bara i appen vart den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.