Hej.

Projektorn ska nu upp i taket och då jag byggt en ny vägg så lade jag in en kabelkanal i denna (en stor sådan typ 5x3 cm), som jag tänkte dra kablarna i. Är det OK att ha både apparatkabel och signalkablar i denna kanal gömt i väggen? Likaså tänkte jag lägga kablarna bakom en taklist som har ett litet utrymme vid hörnet mellan tak och vägg för att ta kablarna bort dit där kabelkanalen är. OK?

Mvh

// Micke
 
Det är ju bara vanliga anslutningskablar till elektronik, så det kan du gömma i princip hur du vill.
 
Fint!

Man vet ju aldrig...

Det är ju ändå 230V i apparatkabeln och det är ju så himla strikt vad man får och inte får göra annars när det gäller installationskablar..
 
Jag är lite tveksam. Som jag förstår det har du alltså en kanal inne i väggen?
Och du tänker dra bakom en taklist?

Jag tror inte att du får dra en apparatkabel så. Jag är inte behörig så jag kan mycket väl ha fel. Undrar om Gnisjagare uppfattade att det gällde även matningen, och inte bara själva videosignalen.
 
Som sagt, så är det ingen fara med att dra detta. Din projektor drar inte mycket effekt och det är inga långa sträckor vi snackar om. Det är rent ut sagt ett helvete att få anslutningskablar snyggt. Jag har själv fräst spår i golvlisten där de ligger. Kör på du!
 
Inte för att jag kan reglerna, så de säger jag inget om, men är dock lite nyfiken. Om man lägger en elkabel, oavsett sort i en kabelkanal i en vägg, eller urfräst i en list, räknas inte detta som en fast installation? Ser man sen till logik, är det mindre farligt/olämpligt att gömma en anslutingskabel i en list än en EKK?

Tompa
 
Tompa01 skrev:
ISer man sen till logik, är det mindre farligt/olämpligt att gömma en anslutingskabel i en list än en EKK?

Tompa
Det var så jag tänkte också. Även om projektorn drar lite ström så är det ju inte det som är riktigt intressant utan det är väl om det blir något fel typ kortslutning i projektorn eller nåt. Och då ser jag inte vad det är riktigt för skillnad på en apparatkabel och EKK, det skulle väl vara att apparatkabeln kanske är bättre isolerad då. Men apparatkabeln blir ju iof ingen fast installation i den meningen eftersom den bara kommer att användas av projektorn och tar man bort projektorn så tar man ju även bort kabeln, vilket man ju inte gör om man drar en EKK och avslutar med ett uttag.

Så visst kommer jag köra på den lösningen!
 
I fasta installationer får man inte dra "klenspänning" och starkström i samma kanal utan skiljevägg.

Prototypen
 
Frågan här måste ju mest vara om det kallas för fast instalation om man lägger kabeln i en kanal som man kan öppna utan verktyg? Hänger man den bakom en gardin är det inte fast var går gränsen??
 
prototypen skrev:
I fasta installationer får man inte dra "klenspänning" och starkström i samma kanal utan skiljevägg.

Prototypen
Får du visst., om klenspänningen ät gjord för samma spänning som strömmatningen är det inga problem. Återigen så är detta ingen fast installation.
 
lite förenklat kan man säga att fast installation är när man måste/skall använda ett verktyg för att "öppna, stänga, lossa, fästa"
 
Det låter som en fast installation när man lägger en kabel bakom en taklist. Typen av kabel spelar inte roll.

För EKK finns det vissa krav, bl.a. på fästning. Den tål färre böjningar än en mångkardelig kabel.

Apparatkablar tror jag inte är godkända för fast förläggning.
 
Fast installation enligt ellagen:

en elanläggning som är en kombination av olika typer av apparater och i förekommande fall andra anordningar som är monterade, installerade och avsedda för permanent användning på en på förhand fastställd plats

en hemmabioanläggning uppfyller inte (utom i extrema fall :D ) det sista kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.