Tänkte ge mig på att göra fönsterbågar...

Min tanke är att fräsa profil och kontraprofil allra först, se bild. Men sen behöver man ju förbinda det hela på något sätt!
Har tänkt på två alternativ, antingen med en domino eller med stämborr.

Hur blir resultatet om man kör med en dominon mot en profilerad yta, alltså så att området där man fräser ut inte har stöd mot fräsen överallt. Flisar det ur mycket? Någon som vet? Kanske man kan ha en kontraprofil emellan?
 
  • 308789C_X_2006-07-04_145651_583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte, men jag tror inte att det ska flisa ur alltför mycket så länge stålet är vasst. Du får väl prova på ett par spillbitar.
Med en kontraprofil emellan kommer väl inte frässtålet ner tillräckligt djupt?
 
Montera bågen/ramen, fräs från utsidan och fäll in bitar där istället. Mycket enklare och håller minst lika bra.
Skall man göra dem på traditionellt sätt med tappar så blir det lite trixigare om man inte har en stor vertikalfräs.

/Kent
 
ACME skrev:
Jag vet inte, men jag tror inte att det ska flisa ur alltför mycket så länge stålet är vasst. Du får väl prova på ett par spillbitar.
Med en kontraprofil emellan kommer väl inte frässtålet ner tillräckligt djupt?
Acme:
Jag har ingen domino att testa med ju, därför frågar jag... :) Kan man inte ställa djupet, tyckte jag såg det på deras reklamfilm.
 
snickarboden skrev:
Montera bågen/ramen, fräs från utsidan och fäll in bitar där istället. Mycket enklare och håller minst lika bra.
Skall man göra dem på traditionellt sätt med tappar så blir det lite trixigare om man inte har en stor vertikalfräs.

/Kent
Ah, trevligt med helt andra idéer! Fräsa från utsidan, jag tror jag förstår hur du menar... men vilket verktyg når man tillräckligt långt med?

Traditionell tappning går ju med en vanlig bordssåg faktiskt, men min då blir det svårt att göra tappningen efter profileringen. Skulle man profilera efter ihopsättning måste man gå efter med stämjärn och få alla invändiga hörn i vinkel istället för avrundade.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Acme: Jag har ingen domino att testa med ju, därför frågar jag... :)
Ah, sorry, då blir det ju onekligen lite knepigare att testa!

Kan man inte ställa djupet, tyckte jag såg det på deras reklamfilm.
Jo, du kan ställa djupet i 5 steg: 12, 15, 20, 25 eller 28 mm. Skulle du göra en kontraprofil så skulle du alltså få fräsa med 28 mm och sedan välja en kortare bricka, alt. kapa av en 50 mm bricka.

Med listanslaget blir det å andra sidan kanske inte så svårt att fräsa rakt utan kontraprofil.
 
  • IMG_2074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väll funka och fräsa från utsidan men när jag lärde mig göra fönster på det traditionella visset stod min mentor och banka med ett lång stycke i hyvelbänken och gorma att det enda rätta var att tappa och stämma. Men då krävs stora bulriga armätande maskiner.
 
Japp, eller så gör man tappningen på oprofilerade arbetsstycken, monterar ihop bågen och fräser profilen sen.
Tappningen kan man ju göra på lite olika sätt, bandsågen är inte så dum, annars funkar bordscirkelsågen med och bägge dessa är betydligt trevligare att jobba med än vertikalfräsar.

Spröjsar kompletteras förresten enklast med träpluggar.

/Kent
 
Acme: Listanslaget ser riktigt smidigt ut! Men det jag är rädd för är att det flisar ut runt hålet eftersom det där inte finns stöd just där. Förresten, vilken bredd är det på dominobrickorna? Festool noterar ju bara tjocklek och längd...

snickarfrasse: Tappa och stämma eller göra en förbindning enl bifogad bild är ju traditionellt och säkert bra.

Snickarboden: Ja det är ett alt, men då måste man som sagt gå efter med ett stämjärn i varje innerhörn.
Hmm, svårt det här, varje metod har ju sin för/nackdel! Dessutom vill man ju gärna tro på dominon så man får köpa ytterligare ett bra festool-verktyg:)
 
  • Untitled2.jpg
Dr_Jerkyll skrev:
Acme: Listanslaget ser riktigt smidigt ut! Men det jag är rädd för är att det flisar ut runt hålet eftersom det där inte finns stöd just där. Förresten, vilken bredd är det på dominobrickorna? Festool noterar ju bara tjocklek och längd...
Jo, fast du har ju ett visst spelrum runt fräsen även när du fräser mot en platt yta. Om man tittar på felsökningsdiagrammet så beror fläkt plugghålskant på för hör matningshastighet, men det avser säkert arbete på "normalt" vis.

Jag tror tyvärr inte att jag har något profilerat som jag kan provfräsa mot, men jag ska kolla. Jag skulle iofs kunna prova att attackera en skogspinnebit på diagonalen och se vad som händer.

Frässpårets bredd på ett stumt hål är lika med frässtålets diameter + 13mm, dvs. 18, 19, 21 eller 23 mm.
Till de större spåren kan du välja mellan 19 mm + fräsdiametern, eller 23 mm + fräsdiametern.
 
  • domino.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Som en lycklig ägare till Domino kan man konstatera att den fräser ur med mycket hög passform på frihand. Listanslaget fungerar klockrent och den har hittills fungerat felfritt till ett antal ändamål. De större dominokexen är 8x50mm och 10x50mm dvs den petar in 25mm på var sida. Passformen är som sagt mycket god och glappfri. Man kan ställa Domino så den fräser mindre/mer om man har en sida (läs: skivmaterial) som är tunnare gods.

Dock har jag just inte provat att peta ihop profilerade stycken ännu, men inlägget ovan ger ju en fin fingervisning om vad man kan vänta sig. ;)
 
snickarboden skrev:
Japp, eller så gör man tappningen på oprofilerade arbetsstycken, monterar ihop bågen och fräser profilen sen.
Hur gör du i hörnen då?
 
Struntar i hörnen. I många fall så ser man överhuvudtaget inte dem utan enbart helhetsintrycket. Men sen så är jag inte mycket för profilstål heller utan kör oftast bara med avrundnings eller fasfräs.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Struntar i hörnen. I många fall så ser man överhuvudtaget inte dem utan enbart helhetsintrycket. Men sen så är jag inte mycket för profilstål heller utan kör oftast bara med avrundnings eller fasfräs.

/Kent
Ok, kan hålla med. Men det gäller väl inte just fönsterbågar för det går ju inte, att strunta i hörnen alltså. Glasrrutorna ska ju få plats också... :) Dessutom blir ena sidan av ett innerhörn ändträ, vilket inte är bra om det gäller fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.