Jag har en två år gammal ugn där jordfelsbrytaren har börjat gå när vi använder den, men bara om vi drar på över 200 grader. Fasbelastningen översteg inte husets 20 A när det händer.

Ugnen drar ca 12 A (vid 190 grader) vilket betyder att vi belastar huvudsäkringen med ca 22A när diskmaskinen är igång (inget annat i huset belastar vid det tillfället) vilket då gör att vi inte kan ha ugn och diskmaskin på samtidigt.

Är det normalt att ugnen drar 12 A? Det ni något mönster kring ovanstående problem?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Om jfb löser ut vid över 200 °C så är det förmodligen fel i ett värmeelement som ger överledning till höljet och jord. 14 A är ganska mycket men om ugnen har både grill och övrig uppvärmning i gång så kan det säkert bli så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ugnar brukar ju vara avsäkrade med 16 A för att de kan dra i stort sett så mycket under uppvärmningen.
 
Tack för ditt svar! Ändrade till ca 12 A men kan vara lite mer, tycker det känns högt men har ingen koll.
 
BirgitS
Du kan dubbelkolla i specifikationen för din ugn, det bör stå vad anslutningseffekten eller -strömmen ska vara i den.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ugnar brukar ju vara avsäkrade med 16 A för att de kan dra i stort sett så mycket under uppvärmningen.
Jag skulle påstå att 10A är vanligare
 
Den är på 16 A. Men det är ju märkligt om den kan ligga och tugga 16 A enfas, lämnar inte mycket utrymme till resten av hushållet?

Tekniska specifikationer för en ugn: mått, energiklass A++, rymd, temperaturintervall, rengöringsfunktion och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är som sagt inget uppenbart onormalt med förbrukningen. Det är ett vanligt fel att element går sönder så att de löser ut jordfelsbrytaren vid hög temperatur.

Det är (oftast) väldigt lätt att byta element. Kan vara lite svårare att avgöra vilket av elementen som är trasigt.
 
A
L Lund skrev:
Den är på 16 A. Men det är ju märkligt om den kan ligga och tugga 16 A enfas, lämnar inte mycket utrymme till resten av hushållet?

[bild]
bara att säkra upp fastigheten , nästan gratis
 
Ni får rätta mig om jag har fel, men en ugn drar väl inte mer om temperaturen är högre? Som med de flesta termostat styrda apparater är värmen av eller på, dvs den jobbar lika hårt oavsett temperatur tills den nått den önskade temperaturen.

Dessutom säger du att det är jordfelsbrytaren som går, inte säkringen. Du har alltså ett jordfel, inte ett kapacitetsproblem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
P pjkw skrev:
Ni får rätta mig om jag har fel, men en ugn drar väl inte mer om temperaturen är högre? Som med de flesta termostat styrda apparater är värmen av eller på, dvs den jobbar lika hårt oavsett temperatur tills den nått den önskade temperaturen.

Dessutom säger du att det är jordfelsbrytaren som går, inte säkringen. Du har alltså ett jordfel, inte ett kapacitetsproblem.
precis det är under uppvärmning
det ser ut som denna ugnen har ånga så det är troligen i ånggeneratorn det är fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.