Hej, håller som bäst på o byta takpannor när jag hörde en på jobbet säga att man måste ha bygglov för detta...
Stämmer det eller, nån som vet?
Taket var förut brunlaserat tegel och blir nu svart betongpanna, hus från -35 och i övrigt så blir det inga förändringar.... jo en huv till skorsten oxå men den ska de väl ta o skita i iaf....

MVH Veboa
 
Jag tror (med betoning på tror) att du behöver bygglov, iom. att du ändrar färgen på taket. nu iom. att du tydligen påbörjat så skulle jag nog chansa. I vissa områden vet jag att man inte får byta från tegel till betong heller av utseendeskäl.
 
Snailman
I vissa områden så måste man tex ha röda tak på alla hus...
 
I området där vi bor finns alla sorters tak, papp, tegel, betong o plåt...
Så för utseendets skull kan de inte göra så mycket. Grannen har svarta betongpannor för övrigt...

/Veboa
 
När vi bytte tak i somras hade vi INGEN aning om att man måste ha bygglov för ngt sånt, vi "byggde" ju inget! Men när vi börjar prata bygglov till garaget kom det upp att det gäller även för tak. Det va ju redan för sent så vi sa lite snällt att "vi bytte visst taket i somras utan bygglov..." Trots att det va från enkupigt rött tegel till tvåkupigt svart betong, så hade dom inga som helst synpunkter på det. Tack och lov! I den lilla stad vi bor i är det EGENTLIGEN olika för vilken stadsdel man bor i, men kommungubbarna har slutat peta i vilken färg du ska ha på huset och på taket. Alltså är det svårt att säga vad som gäller för din kommun. Det bästa är att lyfta luren på måndag och ringa.
 
här uppe där jag bor Måste man ha bygglov för takbyte.....:D....så chansa inte...sök...
/
M
 
Man måste ha bygglov om man byter material i taket. Alltså som ni från tegel till betong. Men inte om ni byter från tegel till nytt tegel. Det är möjligt att man behöver bagganmälan också. Ett betongtak är ju mycket tyngre än ett tegeltak varför det kan behövas bygganmälan med allt vad det innebär med kvalitetsansvarig mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.