Behöver verkligen hjälp av ngn med erfarenhet av betong här.
Bakgrund: jag ska bygga upp en friggebod på 15 kvm som jag beställt från baseco och som kommer väga (om man ska tro vikterna angivna på de olika kollina) sammanlagt nära 3 ton.
Boden ska ha 12 bärpunkter och jag har således grävt 12 st 70-80 cm djupa hål. I varje har jag lagt markduk och 8-16 makadam. Sedan har jag gjutit ”plattor” i botten av Finja grovbetong, 2 st 25 kilosäckar i varje med armeringsjärn stående uppåt för att nu gjuta plintar i cylindriska rör. Nu kommer problemet.
Misstag: Får skylla på kombinationen stress och total nybörjare: jag har tagit bara lite mer än hälften av vattnet som skulle i vid blandningen av betongen när jag gjöt plattorna. Allt har stelnat och känns hårt och armeringsjärnen sitter fast. Jag har eftervattnat en del efteråt men inte mer än vad som instruerats av Finja.
Fråga: om jag nu gjuter mina plintar med rätt betong-vatten-blandning ovanpå detta - begår jag ett fruktansvärt misstag då? Bör jag riva upp alla plattor och göra om?
 
Det låter otroligt. Med så lite vatten borde det inte gå att gjuta. Generellt blir det bättre ju mindre vatten man har. Så är konsistensen okej så har du inte haft för lite vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter otroligt. Med så lite vatten borde det inte gå att gjuta. Generellt blir det bättre ju mindre vatten man har. Så är konsistensen okej så har du inte haft för lite vatten.
Från er med erfarenhet så låter det säkert idiotiskt, men jag har som sagt ingen vana vi betong sedan innan. Jag skulle säga att den massa jag la ner nästan liknade torrt grus än en trögflytande massa. Typ fuktigt grus. Sedan stampade jag ihop det tills det liknade en mer fast platta o sedan hällde jag på en skvätt vatten med vattenkannan. Dagen efter kändes det hårt. Men jag har t.ex inte testat att drämma till med hammaren… om plattorna spricker under tyngden av plintar och friggebod… blir livrädd när jag tänker på konsekvenserna av det…
 
Fulkemisten
Nä men har det brunnit så har det. Man pratar om VCT. Dvs vattencementtal vilket enkelt uttryckt är mängden vatten genom mängden cement. Det ska vara så lågt som möjligt, man lägger t ex kantsten i det som kallas jordfuktig betong. Då tar man kanske drygt hälften vatten och det blir som blött grus. Otroligt som sagt att du lyckats blanda till betongen men grattis.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tack för uppmuntrande ord men känner mig fortfarande jäkligt osäker.
Första säckarna blandade jag med betongvisp med borrmaskinen. Infästningen i vispen blev rundsvarvad till slut. Jävulskt tungt och jag svor en hel del. Sedan orkade jag inte mer utan köpte en frifallsblandare på hornbach. Det som kom ut var som bollar i frifallsblandaren. När jag tömt den i skottkärran hackade jag sönder bollarna med spade i så stor utsträckning jag orkade. I några fall fortsatte jag blanda med borrmaskinen. När jag väl upptäckte mitt misstag och tog rätt mängd vatten var det som himmelriket. Plötsligt mer likt tjock lera såsom jag från början föreställt mig betong…
Googlar man betong/vatten hittar jag vissa som säger att det är väldigt viktigt att blanda rätt. Finja skriver både och: ”använd alltid korrekt angiven vattenmängd” men också ”ju mindre vatten desto hårdare betong”.
Och hur vet jag om allt har brunnit? Kanske bara på ytan?
 
C
M Mgns L skrev:
Och hur vet jag om allt har brunnit? Kanske bara på ytan?
Finns de som "torrgjuter" genom att bara slänga ner pulvret i hålet och hälla på vatten.
Finns förvisso särskilda produkter för detta och det kanske inte är den bästa gjutmetoden, men förr eller senare kommer det att brinna tänker jag. Skulle inte vara så orolig.
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
Fulkemisten
M Mgns L skrev:
Och hur vet jag om allt har brunnit? Kanske bara på ytan?
Det är inte som färg eller en sockerkaka eller nåt annat sånt. Betong brinner homogent. Härdaren (vattnet och cementen) finns i betongen jämt fördelat. Det är inte värme eller luft eller nåt sådant som gör att det stelnar.

Hur många av hålen blev det tokigt i då? Du kommer ju gjuta plintar på korrekt vis och det hade man kunna gjort med bara lite grus i botten i papprör om du har så många som tolv och har grävt så duktigt som 80 cm. Dina kakor är garanterat hårdare än grus eller jord. Det kommer bli en bra grund.

Edit: Gå upp en storlek i papprör om det känns bättre vetja.
 
Shit det skulle vara så skönt att slippa dra upp skiten såsom jag slitit. Tack för denna lugnande information. Jag skippar nog att göra om då.
Har ju betalat 130 papp för boden är nog därför orolig.
 
12 plintar på tre ton totalt innebär ju också väldigt lite vikt per plint. Jag hade inte varit orolig för det iaf.
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
En 15kvadrats stuga som står på 12 plintar kommer definitivt inte lida av nå grundproblem iallafall oavsett hur taskig bottensatserna blev.
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är inte som färg eller en sockerkaka eller nåt annat sånt. Betong brinner homogent. Härdaren (vattnet och cementen) finns i betongen jämt fördelat. Det är inte värme eller luft eller nåt sådant som gör att det stelnar.

Hur många av hålen blev det tokigt i då? Du kommer ju gjuta plintar på korrekt vis och det hade man kunna gjort med bara lite grus i botten i papprör om du har så många som tolv och har grävt så duktigt som 80 cm. Dina kakor är garanterat hårdare än grus eller jord. Det kommer bli en bra grund.

Edit: Gå upp en storlek i papprör om det känns bättre vetja.
Det blev fel i samtliga i första omgången. Pga oro för att jag lagt i för lite körde jag när första omgången härdat (några dagars mellanrum) ytterligare en säck i varje. Jag hann till 10 säckar med fel blandning i 2:a omgången så bara 2 säckar med rätt blandning.
 
Fulkemisten
Förändrar inget. Det där blir jättebra. Gjut ordentligt i papprör ovanpå bara. Nu vet du ju hur det ska blandas. Gå upp en storlek i papprör bara för din egen skull så har du liksom gjort nåt för att stilla sinnet.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Fasen vad skönt att höra! Tack för alla svar.
 
Fulkemisten
Det man inte tänker på är att mycket av plintens bärighet kommer från friktion mot jorden. Långa bra plintar i fast jord tar sig ingenstans.
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
P
Bara du fick det blandat och att det inte finns en massa klumpar av oblandat material så är det nog lugnt. Bara för att man har i lite vatten och får ett lågt VCT kan man inte tro att man lyckats skapa något bra, som vissa verkar tro.

Får man inte ut tillräckligt med vatten till cementpulvret kan inte cementen reagera fullt ut. Den lilla vätska som kommit till ytterkanten av cementkornet gör att det bildas cementgel, som i sin tur gör att inte tillräckligt med vätska når in till kärnan av cementkornet. Därför blir det en sämre betong.

Har du tillräckligt fint cementpulver(snabbcement) kanske du kan lyckas med en bra reaktion, men om du har cement som är mer grovmalen(anläggningscement), kommer du behöva en större andel vatten för att reaktionen ska bli fullgod.

För skojs skull kan du ju testa med att slå en hammare på ytan på en bra plint och sedan se hur det klingar på dom sämre plintarna. Inte för att jag tror att du kommer märka någon skillnad, men kan vara skoj ändå. Sedan kan du antagligen vara lugn, det är ju en plint till en liten stuga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.