Hejsan, när vi tog ner köksskåpen upptäckte vi detta dekorativa hål i väggen nära taket. Luften blåser in i rummet och hålet var tidigare halvt täckt av ett köksskåp så vi såg det inte förrän nu. Hålet kommer dock synas i det nya köket. Önskar tips på galler eller dylikt som kan täcka för utan att påverka funktionen.
 
  • Vit vägg och taklist med ett fyrkantigt hål, skador och spår av fästelement runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ska inte blåsa in i kök utan i kök ska det bara finnas frånluft. Vad är det för sorts ventilationssystem i huset?

Kan det vara platsen för ett kallskafferi från början?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska inte blåsa in i kök utan i kök ska det bara finnas frånluft. Vad är det för sorts ventilationssystem i huset?

Kan det vara platsen för ett kallskafferi från början?
Tack för svar! Ärligt talat kan det ha varit frånluft, var väldigt bökigt och svettigt att ta ner skåpen så kanske inte var helt vid mina sinnens fulla bruk i slutet. Men reagerade på att det verkade blåsa inåt då jag förväntade mig utblås för tex en fläkt.

Det är en bostadsrätt, 1 rok och har inte sett någon mer ventil i rummet. Är öppen planlösning nu men verkar ha varit ett separat kök. Skall dit efter jobbet så då kan jag kolla ventilen igen. Det är inte min lägenhet men kommer flytta in om några månader. Dock har jag tyvärr ingen koll på ventilationen i huset.
 
BirgitS
Alla förändringar av ventilationen i en bostadsrätt måste godkännas av styrelsen och de kan också tala om vad som är godkända lösningar i just det huset.

Om det är tilluft för ett kallskafferi ska det normalt stängas igen.
Det måste finnas frånluft i köket, en s.k. imkanal, t.ex. i form av en fläkt, spiskåpa eller ventilationsgaller.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla förändringar av ventilationen i en bostadsrätt måste godkännas av styrelsen och de kan också tala om vad som är godkända lösningar i just det huset.

Om det är tilluft för ett kallskafferi ska det normalt stängas igen.
Det måste finnas frånluft i köket, en s.k. imkanal, t.ex. i form av en fläkt, spiskåpa eller ventilationsgaller.
Kollade igen med en bit papper och det är mycket riktigt frånluft men kan fortfarande inte avgöra det med bara handen.
Vi kommer höra av oss till styrelsen ang vilka lösningar som är ok, tack för info!
 
BirgitS
  • Gilla
LadyTB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.